Nissens
Det går att stoppa ovälkomna skrivningar genom en tjänst på skatteverket.

J
Nissens Nissens skrev:
Har du glömt o läsa tråden nu igen? För det har hanterats i inlägg #13.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

• Kan jag spärra min adress så att ingen obehörig kan skriva sig där?​

Nej, det går inte. Om någon har anmält flytt till din adress kan du få ett brev på posten eller ett meddelande till din digitala brevlåda. Ifall du får ett brev eller meddelande behöver du svara på det, så att vi vet om personen bor på din adress eller inte. Det är viktigt att du är varsam med dina adressuppgifter så att de inte blir använda på ett felaktigt sätt.

https://skatteverket.se/omoss/press...tskyddadinadress.5.6491ed82199c4722dae18.html

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jansson69 skrev:
Har du glömt o läsa tråden nu igen? För det har hanterats i inlägg #13.
Nu igen???
Vad yrar du om?
Och nej, jag har inte lästa alla inläggen.
Sitter du och surar nu igen? 😂

I övrigt gäller det ju att höra av sig till skatteverket durekt när något blivit fel. Snvänder man tjänsten så får man ju besked omgående.

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I övrigt gäller det ju att höra av sig till skatteverket durekt när något blivit fel. Snvänder man tjänsten så får man ju besked omgående.
Det hade inte heller hjälpt damen i nyheten, eftersom hon inte är folkbokförd på sitt fritidshus. Tjänsten gäller bara där man är folkbokförd - inte på alla fastigheter man äger.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Artikeln Jag har svårt att se att det är speciellt betungande att ta hand om den posten.
Nä, dessutom är det i TS fall tydligen till en sommarstuga…

Nissens
K krfsm skrev:
Det hade inte heller hjälpt damen i nyheten, eftersom hon inte är folkbokförd på sitt fritidshus. Tjänsten gäller bara där man är folkbokförd - inte på alla fastigheter man äger.
Så kan det vara. Å andra sidan är det ju inget problem med posten heller då. Hade jag varit drabbad hade jag tagit bort postlådan vid sommarstugan. Åtminstone när jag inte är där.

• Gilla
Jasen2
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så kan det vara. Å andra sidan är det ju inget problem med posten heller då. Hade jag varit drabbad hade jag tagit bort postlådan vid sommarstugan. Åtminstone när jag inte är där.
Och då sätter de upp en nya och sen letar dagens klantar till rikspukon med handgranater och sprängmedel upp ägaren av fastigheten för att få tag nån som fejkbokförtsig på fritidshusadressen och spränger där.
Jmfr med att de skjuter o kastar handgranter på adresser där de KANSKE befinner sig redan idag. Tex har det skett i Sthlm, Gbg, Malmö, Linköping och Norrköping som jag kommer ihåg på rak arm,

Nä tänk ett varv till ;)

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det låter som du själv inte hade haft något emot att ha 60 pers skrivna hos dig.
Jag skulle antagligen inte ha en susning om det var så. Jag har exempelvis ingen aning om någon är skriven på min sommarstugas adress.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Vad ska du göra med posten, som du inte tycker är betungande. Du får inte lov att kasta den
Gäller det sommarstugan kan jag exempelvis förvara den i en hög ovanpå komposten. Tror du jag skulle straffas för det? 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Tror du jag skulle straffas för det?
Ja, man får inte kompostera fönsterkuvert.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, man får inte kompostera fönsterkuvert.
App, app, app. Jag skrev förvara!

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
App, app, app. Jag skrev förvara!
mjo, det är viktigt med ordval 👍

Jag gick in på skatteverket för att kolla. Där fanns en spännande funktion om namn. De visade mina två förnamn och jag kunde välja om jag ville ha ett av dem eller båda som tilltalsnamn. Det gick också att välja "jag vill inte ha något tilltalsnamn". Jag var väldigt sugen på att välja det, men jag fegade ur. Kan någon klok berätta ved det skulle betyda om man valde det. Det borde vara ungefär samma sak som att välja båda förnamnen. Eller?

Jag swishar en femtilapp till den som testar och rapporterar om ett år vad det betytt.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag gick in på skatteverket för att kolla. Där fanns en spännande funktion om namn. De visade mina två förnamn och jag kunde välja om jag ville ha ett av dem eller båda som tilltalsnamn. Det gick också att välja "jag vill inte ha något tilltalsnamn". Jag var väldigt sugen på att välja det, men jag fegade ur. Kan någon klok berätta ved det skulle betyda om man valde det. Det borde vara ungefär samma sak som att välja båda förnamnen. Eller?

Jag swishar en femtilapp till den som testar och rapporterar om ett år vad det betytt.
Nu har jag labbat på skatteverket.se. Mina 2 förnamn fanns på plats men tomt i rutan tilltalsnamn konstigt nog. Så jag valde ena namnet som tilltalsnamn (det som är det redan men inte i systemet....) och skickade in ansökan. 0 kr i avgift. Får se när ändringen blir granskad och klar.

K Kane skrev:
Får se när ändringen blir granskad och klar.
Glöm inte att meddela @Hep ditt swishnummer så han kan infria sitt åtagande om ett år! 😂😱🙃

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.