9 925 läst ·
214 svar
10k läst
214 svar
90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Här är hela länken som Snaggletooth postade:yonna skrev:
https://www.adressandring.se/info/adresslset-varnar-dig-om-ngon-folkbokfr-sig-p-din-adress
Vart någonstans där står det någonting om 998 kr/året? Du måste ha gått in på nån fejksida?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Artikeln beskriver problemen som "Problemen började våren 2023 när brev adresserade till okända personer började landa i brevlådan.". Jag har svårt att se att det är speciellt betungande att ta hand om den posten. Finns det några andra problem som jag missat?useless skrev:
Bortsett från att det då inte längre är någon "hederlig Svensson" utan en kriminell Svensson. Inget hindrar med samma argumentation en hederlig Svensson att begå godtyckliga brott.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är inte lagligt att folkbokföra sig där du inte bor, men det finns inget hinder i Skatteverkets system mot att göra det. Jag kan folkbokföra mig precis var som helst, bara det finns en adress på stället. Vilket är problemet i det här, och många liknande fall.Claes Sörmland skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Inlägget jag svarade på framhöll att det fanns alla möjligheter i Sverige, utom för hederliga Svenssons. Då menade jag att möjligheten att folkbokföra sig på underliga ställen inte är en unik möjlighet för ohederliga icke-Svenssons.Alfredo skrev:
Folkbokföringsbrott är ett brott, men det verkar inte vara ett speciellt prioriterat sådant. Tråkigt nog.
Det låter som du själv inte hade haft något emot att ha 60 pers skrivna hos dig.Alfredo skrev:
Vad ska du göra med posten, som du inte tycker är betungande. Du får inte lov att kasta den
Det är väl mer just att det kan dyka upp fler saker än brevbäraren. Kriminella gäng med handgranater & skjutvapen, kronofogden eller muskulösa män med skinnväst för att leta efter den ”spökskrivna”, det är något jag inte hade velat som ägare till en fastighet.Alfredo skrev:
Vi har ett lag mot det, påbörja upprensningen av patrask som gör sånt här.