• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart någonstans där står det någonting om 998 kr/året?
Lurendrejerisida. 😅Sista sidan under
Kundservice
Prislista

yonna yonna skrev:
Lurendrejerisida. 😅Sista sidan under
Kundservice
Prislista
Prislistan är för eftersändning av post. Det är ju en helt annan tjänst än adresslåset. Har du ens läst vad det står?

Med Adresslåset kan du, utan kostnad, spärra obehörig adressändring, eftersändning och lagring av din post.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att ingen klagade förr var väl för att det inte var ett lika utbrett problem med "skenskrivningar"?
Precis, begreppet "skenskrivningar" existerade inte ens av förklarliga då ingen ansågs "äga" en adress.

Alfredo Alfredo skrev:
Precis, begreppet "skenskrivningar" existerade inte ens av förklarliga då ingen ansågs "äga" en adress.
På vilket sätt hade det löst Ullas problem?

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nu sade ju inte jag att det gick enkelt
Men det gjorde min kollega SÖRRÖ.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
I landet Sverige är sllt möjligt . Om man inte är en vanlig hederlig Svensson
Det är ingenting som hindrar en vanlig, hederlig Svensson som du från att folkbokföra dig i den aktuella sommarstugan också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Foliehatten3
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ingenting som hindrar en vanlig, hederlig Svensson som du från att folkbokföra dig i den aktuella sommarstugan också.
Nä, men vi brukar inte skriva oss 40 pers på samma adress

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Folkbokföringsbrott då. Folkbokföringslagen:

Text om straff för folkbokföringsbrott enligt svensk lag, paragraf 42, med böter eller fängelse som påföljd. Lagtext från 2022:1280.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt hade det löst Ullas problem?
Artikeln beskriver problemen som "Problemen började våren 2023 när brev adresserade till okända personer började landa i brevlådan.". Jag har svårt att se att det är speciellt betungande att ta hand om den posten. Finns det några andra problem som jag missat?

Bortsett från att det då inte längre är någon "hederlig Svensson" utan en kriminell Svensson. Inget hindrar med samma argumentation en hederlig Svensson att begå godtyckliga brott.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Folkbokföringsbrott då. Folkbokföringslagen:
Det är inte lagligt att folkbokföra sig där du inte bor, men det finns inget hinder i Skatteverkets system mot att göra det. Jag kan folkbokföra mig precis var som helst, bara det finns en adress på stället. Vilket är problemet i det här, och många liknande fall.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från att det då inte längre är någon "hederlig Svensson" utan en kriminell Svensson. Inget hindrar med samma argumentation en hederlig Svensson att begå godtyckliga brott.
Inlägget jag svarade på framhöll att det fanns alla möjligheter i Sverige, utom för hederliga Svenssons. Då menade jag att möjligheten att folkbokföra sig på underliga ställen inte är en unik möjlighet för ohederliga icke-Svenssons.
Folkbokföringsbrott är ett brott, men det verkar inte vara ett speciellt prioriterat sådant. Tråkigt nog.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
Artikeln beskriver problemen som "Problemen började våren 2023 när brev adresserade till okända personer började landa i brevlådan.". Jag har svårt att se att det är speciellt betungande att ta hand om den posten. Finns det några andra problem som jag missat?
Det låter som du själv inte hade haft något emot att ha 60 pers skrivna hos dig.
Vad ska du göra med posten, som du inte tycker är betungande. Du får inte lov att kasta den

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl mer just att det kan dyka upp fler saker än brevbäraren. Kriminella gäng med handgranater & skjutvapen, kronofogden eller muskulösa män med skinnväst för att leta efter den ”spökskrivna”, det är något jag inte hade velat som ägare till en fastighet.

Vi har ett lag mot det, påbörja upprensningen av patrask som gör sånt här.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.