23 678 läst ·
38 svar
24k läst
38 svar
6mm2 eller 10mm2 det är frågan
Menar du att man använder 2 st 6mm2 som PEN?JLT skrev:
[/quote]
I en annan tråd (som jag inte hittar) förklarades det så. Två 6mm2 blir tillsammans en större kabelarea än 10mm2 ( = godkänt) och används då som PEN ihopkopplade i bägge ändor.
Vad yrar du om? :-? 4x6mm2+pen ??chali skrev:
Vad yrar du om? :-? 4x6mm2+pen ??[/quote]funkis4ever skrev:[quote author=chali link=1148682495/0#14 date=1148853215]visst kan du det men det gäller ju att hålla ordning på vilken du använder som nolla/jord
fast ska du nu lägga ny kabel så skulle jag köra på 4x6mm2+pen eller 3x10mm2 + pen.
fast åter till frågan: är det ingen som är hundra på vilket som gäller med pen och jordfelsbrytare? :-?
upps sorry man är lite yr på småtimarna :-[ (5X6mm2 ska det vara eller 4x6/6mm2)
Okej. Säkert dum fråga, men om man inte frågar får man inga svarErik_D skrev:
Om jag tittar hemma hos mig så går det 4 st 6 mm2-kablar (i rör) från mätarskåpet till första centralen och först i centralen får jag 5-ledarsytem (där även jfb är monterad).
Om man i framtiden vill flytta befintlig elcentral till angränsande rum (har planer på det), så måste man ju naturligtvis dra en ny (längre) kabel. Om jag har förstått det hela rätt så fungerar det bra med en EKJK 4x6/6 från mätarskåpet till nya centralen, men även då blir det väl 5 kablar.
Det naturliga vore ju naturligtvis att göra som det ser ut idag, alltså dra FYRA 6 mm2-kablar från mätarskåpet tll nya centralen. Det fungerar ju nu och borde väl inte bli sämre med ny kabel? Tänker jag fel?
Någon som kan bekräfta om man kan göra så? Dvs att man först kopplar tre av kablarna från EKJK 4x6/6 till L1-L3. Den fjärde kabeln från EKJK 4x6/6 ansuter man sedan tillsammans med kopparskärmen så att båda tillsamman används som pen och blir > 10mm2 tillsammans.dalle skrev:
Nu krånglar ni väl till det i onödan. I mätarskåpsänden kopplas båda ledarna till PEN och i andra änden så används den koncentriska ledaren som jord och den andra som nolla. Svårare än så är det väl inte?JLT skrev:
Tack för svaret. Då är det som jag har tänkt mig, att båda trådarna kopplas ihop.cpalm skrev:
MEN, om man har jfb så kopplar man väl även båda trådarna till jordskenan i "andra ändan" (centralen) och separerar jord/nolla först efter jfb?
Nej nej nej!JLT skrev:
Det var inte så jag skrev. De kopplas ihop i mätarskåpet, men inte i centralen. Där kopplas den ena ledaren till jordskenan och den andra via jordfelsbrytaren till nollskenan.
Dvs övergågen från fyrledar- till femledarsystem sker då i mätarskåpet, inte i centralen.
Skyddsjorden får absolut inte gå genom jordfelsbrytaren!
P.s. jag hoppas innerligt att du låter en elektriker fixa det där, inte minst med tanke på den totala förvirringen. Kopplar man inte in jordfelsbrytaren rätt så gör den inte mycket nytta.
Japp. Jag är med på det du skriver och förstår att den ena ska till jfb och den andra till jordskenan.cpalm skrev:Nej nej nej!
Det var inte så jag skrev. De kopplas ihop i mätarskåpet, men inte i centralen. Där kopplas den ena ledaren till jordskenan och den andra via jordfelsbrytaren till nollskenan.
Dvs övergågen från fyrledar- till femledarsystem sker då i mätarskåpet, inte i centralen.
Skyddsjorden får absolut inte gå genom jordfelsbrytaren!
P.s. jag hoppas innerligt att du låter en elektriker fixa det där, inte minst med tanke på den totala förvirringen. Kopplar man inte in jordfelsbrytaren rätt så gör den inte mycket nytta.
Jag har INTE NÅGONSTANS skrivit att man ska dra skydddsjorden genom jfb, utan min tanke var att båda kablarna från mätarskåpet skulle anslutas till jordsekenan, DÄRIFRÅN sedan dra en tråd till jfb och DÄRIFRÅN sedan till nollskenan. DVS jorden finns före jfb och nollan är separerad från jord efter jfb.
Det som jag beskrev var HUR DE SER UT I MIN CENTRAL just nu. Där har jag i och för sig bara har 4-ledarsytem TILL centralen. I min central blir det 5-ledarsytem först i centralen, eftersom jag bara har 4-ledare fram till den. Antar att det är riktigt inkopplat eftersom jag hade hit en elektriker för ett några år sedan som gjorde inkopplingen och bytte central.
Som jag skrev så förstår jag nu skillnaden mellan 4-ledar och 5-ledarsystem och jag tackar för den informationen.
Naturligtvis ska jag be en elektriker koppla in allt när det är aktuellt (om det blir aktuellt, bara planer än så länge). Det är dock intressant att veta hur det fungerar och framför allt bra att veta vilken kabel jag behöver. Nu blir det en 4x6/6 mm2 och den är inte gratis
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Du skrev
För det du skriver är ju att jorden går igenom jfb. Den separeras ut efter, vilket är fel, och farligt.
Funderar på om vi kanske har ett missförstånd rörande vad som är före och efter.
Nu skriver du att det är så det ser ut i din central idag. Om det är riktigt så tycker jag du skall kalla dit en elektriker som tittar över det hela (en annan än den som gjort det).
För det du skriver är ju att jorden går igenom jfb. Den separeras ut efter, vilket är fel, och farligt.
Funderar på om vi kanske har ett missförstånd rörande vad som är före och efter.
Jag kanske har varit lite otydlig. Den separeras naturligtvis före jfb (separationen sker på jordskenan i centralen, där en kabel går till nollanslutningen på jfb).hempularen skrev:Du skrev
Nu skriver du att det är så det ser ut i din central idag. Om det är riktigt så tycker jag du skall kalla dit en elektriker som tittar över det hela (en annan än den som gjort det).
Det jag tänkte på var att jord/nolla har var sin skena efter jfb. Jag har nu förstått att detta inte är samma sak som att "separera". :
Alltså, jorden går INTE genom jfb. PEN-ledaren från mätarskåpet går till jordskenan i centralen. Till denna skena ansluts även jorden från alla uttag som är kopplade till centralen. Denna skena ligger FÖRE jfb. Jorden tas alltså ut FÖRE jfb.
Eftersom jag bara har 4-ledarsystem, så har elektrikern dragit en blå 6 mm2-kabel från jordskenan till jfb övre anslutningsskruv (ingång) märkt "N". Från jfb undre anslutning (utgång) går sedan en blå 6 mm2-kabel till nollskenan. Till denna nollskena går sedan alla centralens nolledningar.
Som "före" avser jag anslutningarna på ovansidan, dvs samma sida som inkommande faser ansluts. På samma sätt anser jag att "efter" är de undre anslutningarna på jfb.
Är detta alltså en felaktig installation - trots denna kompletterande information?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu låter det åtminstonde i mina öron (är ej behörig) lite riktigare.
OK det låter bättre. Du skrev dock "separerar jord/nolla först efter jfb", vilket jag tolkade som att du tänkt dig att PEN går genom jordfelsbrytaren och sedan delas upp i jord och nolla...JLT skrev:Japp. Jag är med på det du skriver och förstår att den ena ska till jfb och den andra till jordskenan.
Jag har INTE NÅGONSTANS skrivit att man ska dra skydddsjorden genom jfb, utan min tanke var att båda kablarna från mätarskåpet skulle anslutas till jordsekenan, DÄRIFRÅN sedan dra en tråd till jfb och DÄRIFRÅN sedan till nollskenan. DVS jorden finns före jfb och nollan är separerad från jord efter jfb.
Men du har iallafall inte förstått det jag skrev. Vad jag skrev är att för att inte krångla till det så skall du använda den ena ledaren som jord (den koncentriska) och den andra som nolla (den blåa). Det innebär förstås inte att man kopplar båda dessa till jordskenan i centralen som du skriver! Nollan skall inte kopplas till jordskenan. Jorden kopplas till jordskenan och nollan kopplas till nollskenan (via jordfelsbrytaren). Enkelt och uppenbart!
Om man (i min mening) vill krångla till det är det möjligt att det är tillåtet att göra som du skriver och använda båda ledarna som en sorts "dubbel" PEN-ledare och koppla ihop dem i båda ändarna. Vågar inte uttala mig om det är OK att göra på det sättet annat än att jag vet att föreskrifterna ställer vissa särskilda krav när ledare parallellkopplas.
Ojoj, otäck läsning. Väldigt mycket spekulerande om saker som ni inte ska göra själva. Frågan om något är lagligt eller ej beror ju inte bara på hur det är utfört utan på om den som gör jobbet är behörig att göra det.
Problemet är att det finns så många fler aspekter på att kopla el än att få strömmen att gå rätt väg. Något som hempulare alltid missar. Man antar att funkar det så är det rätt. Likväl så kan man ha missat i materialval, placering och kontaktering.
Mitt råd till er som behörig elektriker är: Låt bli allt utöver att byta uttag och enpoliga brytare. Ni anar inte hur mycket tok jag ser dagligen.
Problemet är alla som är slängda på elektronik och ellära. Vem som helst kan få lampan att lysa men att vara elektriker är mycket mer än så.
El är osynligt och livsfarligt, det ska man ta på allvar.
Lycka till med annat hempul
Problemet är att det finns så många fler aspekter på att kopla el än att få strömmen att gå rätt väg. Något som hempulare alltid missar. Man antar att funkar det så är det rätt. Likväl så kan man ha missat i materialval, placering och kontaktering.
Mitt råd till er som behörig elektriker är: Låt bli allt utöver att byta uttag och enpoliga brytare. Ni anar inte hur mycket tok jag ser dagligen.
Problemet är alla som är slängda på elektronik och ellära. Vem som helst kan få lampan att lysa men att vara elektriker är mycket mer än så.
El är osynligt och livsfarligt, det ska man ta på allvar.
Lycka till med annat hempul