8 759 läst · 98 svar
9k läst
98 svar
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Minpension.se var ett bra stöd när jag och min fru tog beslut om att välja pensionsår.
Och tar man ut pension tidigare än "allmänt" pensionsår ska man även ta hänsyn till högre skatt än den som blir vid "allmänt" pensionsår.
Och tar man ut pension tidigare än "allmänt" pensionsår ska man även ta hänsyn till högre skatt än den som blir vid "allmänt" pensionsår.
Men den statistiken säger ju inte hur många det är utifrån totalen, enbart de som har lägre än 2000kr.Attitudeswe skrev:
Eller orsaken till siffrorna, kan ju trots allt vara god ekonomi för t.ex. pensionär men man använder sina pengar på olika saker, dvs det finns marginal att minska utgifterna.
Så jag ser inget syfte med den statistiken som är inklippt.
Vad menar du? Den visar ju att 28% av 65+ med nya/utökade/flyttade lån har mindre än 2000kr/mån för fritid/gåvor/resor etc som inte ingår i schablonen. Banken beviljar mao även om man behöver nalla av sparpengar för att mäkta med räntebetalningar vid kalkylränta.A AndersS skrev:Men den statistiken säger ju inte hur många det är utifrån totalen, enbart de som har lägre än 2000kr.
Eller orsaken till siffrorna, kan ju trots allt vara god ekonomi för t.ex. pensionär men man använder sina pengar på olika saker, dvs det finns marginal att minska utgifterna.
Så jag ser inget syfte med den statistiken som är inklippt.
Dom kan ju sitta med 10MSEK i HM aktier såklart som delar ut bra...
Statistiken från FI
Det framgår inte av de inklippta bilder vad som ingår eller inte ingår.Attitudeswe skrev:
Anges bara ett "månadsöverskott" inget mera, finns ingen angiven schablon i texten!
En pension borde ju vara en säkrare inkomst än inkomsten från ett arbete som man av olika orsaker kan förlora. Om huset inte ska belånas så högt borde ju säkerheten i inteckningar vara tillfyllest och då borde inkomsten inte spela någon roll för kreditgivaren, men låntagaren bör förstås tänka igenom om det är en god ide att ta lånet.Redaktionen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken bank beviljar privat bolån till lantbruksfastighet?
Köpa & Sälja hus -
Hur gjorde du med bolån vid flytt till ny stad?
Köpa & Sälja hus -
Utöka bolån, gäller mitt inköpspris på huset från 2021?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Slopad avgift för att flytta bundna bolån
Artikelkommentarer -
Nu ökar riskerna med bolån
Artikelkommentarer