M miks62gbg skrev:
Hade tidigare ett bolån hos Skandiabanken med belåningsgrad under 50% (lån ca 1.7 mkr, hus värde ca 3.8 mkr) och hygglig lön 45kkr, ålder 61. Fick inte låna något alls utöver det lån som jag redan hade. Jag behövde låna 0.4 mkr pga bodelning men blev nekad flera ggr trots manuell hantering. Kunde även erfara att deras initiala automatiserade system verkar nekar alla lån så fort man är över 60 års ålder. Jag fick byta bank och det blev lättare att låna, visst den nya banken hade också behov att se min framtida pensionsprognos men hade inga problem att gå med på lån.
Jag (som pensionär) hade samma erfarenhet. Har under 20% belåningsgrad och fick nobben. Detta var för ett par år sedan. Band på 5 år till 1,59% istället.

När lånet omsätts får jag köra ett nytt race ... planerar för nytt tak ...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
svenskar banker har ju vart väldigt svåra med lån i minst 40 år nu

M maria01 skrev:
Tvärtom. Innan kreditregleringen avskaffades för 40 år sen var det svårt att få lån. Blanco var nästan omöjligt.
Sen finanskrisen 2008 har det funnits en konstant överlikvid hos bankerna.
Däremot kan tuffare internationella regler ( Basel III) spela in. Tycker man det är svårt å få lån har det sannolikt med låntagarens kreditvärdighet å göra å inte nåt generellt beteende hos bankerna.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Njau, allt handlar ju om kreditvärdighet och för någon +60år gäller det ju att kunna redovisa hur det ser ut på minpension.se och framtida pensionsutfall från allmän pension samt tjänstepensioner och sina tillgångar.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, allt handlar ju om kreditvärdighet och för någon +60år gäller det ju att kunna redovisa hur det ser ut på minpension.se och framtida pensionsutfall från allmän pension samt tjänstepensioner och sina tillgångar.
Stämmer bra. På mig som är 61 kollade de igenom min pension via en fullmakt, på min 54-åriga fru gjorde de det inte. Jag tjänar bättre än henne och har mer tillgångar, så visst var pensionen dealbreakern.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Stämmer bra. På mig som är 61 kollade de igenom min pension via en fullmakt, på min 54-åriga fru gjorde de det inte. Jag tjänar bättre än henne och har mer tillgångar, så visst var pensionen dealbreakern.
Jo tyvärr är det ju ett antal som har ingen eller dålig tjänstepension och samtidigt dålig allmän pension.

Så en blivande "fattigpensionär" vill man inte låna ut till när man gör kreditprövningen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Lite av vad jag skrivit, varje ansökan är individ/personberoende.
Går inte att generalisera utan att veta inkomst lön/pension, kapital/sparande, skulder/lån, levnadsförhållande, osv.
Men prova gärna länken jag klippte in tidigare så får ni en första indikation vad som kan vara möjligt.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite av vad jag skrivit, varje ansökan är individ/personberoende.
Går inte att generalisera utan att veta inkomst lön/pension, kapital/sparande, skulder/lån, levnadsförhållande, osv.
Men prova gärna länken jag klippte in tidigare så får ni en första indikation vad som kan vara möjligt.
Som precis fyllt 60 år så provade jag att göra en ansökan på 4 miljoner till ett hus. (byggde nytt hus för 4.5 år sen så inte aktuellt för min skull)
Det var inga problem.
Provade varken på mer eller mindre

Kreditprövning är inte alltid helt lätt att förstå sig på.

Har ett konkret exempel från bekantskapskretsen, visserligen kreditkort, men ändå.

Person 1 noll förmögenhet men 600kkr i årlig pension. Fick kortet automatiskt.

Person 2. 30 miljoner i förmögenhet men bara 200kkr i årlig pension. Fick avslag.

• Wow
TommyC
  • Laddar…
Det är kanske inte så konstigt att banken shablonmässigt räknar ner en förväntad inkomst om det är nära pensionering, i en automatisk tjänst som det brukar handla oim för bolånelöfte. Ett bättre alternativ hade iofs varit om tjänsten hade begärt in en pensionsprognos. Men har du bara de "vanliga" pensionspengarna, så är det en sådan nivå du hamnar på efter pensionering.

Varför spelar ens inkomst roll när det finns en tillgång i form av fastigheten som belånas?

• Gilla
maria01
  • Laddar…
H
A ajn82 skrev:
Varför spelar ens inkomst roll när det finns en tillgång i form av fastigheten som belånas?
Fråga banken! Tjänar de 100.000/månaden och sparar 0 får du lån, tjänar du 30.000/månaden och sparar 10.000 i månaden då får du inte lån. Bankerna går på inkomst inte på vad personens de har framför sig. Enl. mig är det fel, bankerna borde se mer till individens förmåga.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tvärtom. Innan kreditregleringen avskaffades för 40 år sen var det svårt att få lån. Blanco var nästan omöjligt.
Sen finanskrisen 2008 har det funnits en konstant överlikvid hos bankerna.
Däremot kan tuffare internationella regler ( Basel III) spela in. Tycker man det är svårt å få lån har det sannolikt med låntagarens kreditvärdighet å göra å inte nåt generellt beteende hos bankerna.
hade inga problem med lån oss handelsbanken

M maria01 skrev:
hade inga problem med lån oss handelsbanken
Nu motsäger du vad själv skrev tidigare.

”svenskar banker har ju vart väldigt svåra med lån i minst 40 år nu”

Att DU hade ett problem med en specifik bank kan du ju öht inte tillämpa på alla banker under 40år…??!🤔

Z Zodde skrev:
Nu motsäger du vad själv skrev tidigare.

”svenskar banker har ju vart väldigt svåra med lån i minst 40 år nu”

Att DU hade ett problem med en specifik bank kan du ju öht inte tillämpa på alla banker under 40år…??!🤔
svåra betyder inte omöjligt

hur är det att jobba på SEB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.