M maria01 skrev:
svåra betyder inte omöjligt

hur är det att jobba på SEB?
Felet du gör är att ta din egen upplevda verklighet å applicera till att det gäller för alla överallt .

och det gör inte du?

M maria01 skrev:
och det gör inte du?
Nej. Du har din upplevelse (vilken jag öht inte betvivlar)
Jag har upplevelsen av 1000 andra bankkunder som inte nödvändigtvis stöder det du säger.

Ingen tar ifrån dig vad du upplevt.
Det är när du försöker göra denna din individuella upplevelse som nån form av generell sanning som jag säger du har fel.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
TRJBerg
Det här är ingen nyhet. Det har jag sagt länge: som pensionär eller nära pensionär kan du glömma att få lån i banken. Speciellt om du är ensam.
Men naturligtvis finns det debattörer här som förnekat det när jag sagt det.

Lite beroende på situationen, men har man bostadslån bör man köpa globala indexfonder i stället för att amortera. (Såvida man inte har väldigt usel ränta.)
Så har jag gjort. (När jag tror jag har 7-8 år kvar i livet kommer jag konvertera till bankkonton eller kanske räntefonder.)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
som pensionär eller nära pensionär kan du glömma att få lån i banken.
Det är ju som generellt påstående helt uppenbart fel då ganska många får det.

Blir uppriktigt trött på skribenter som tror att ”får inte jag lån så får inga andra heller”

Det som avgör är din inkomst/pension , tro inte nåt annat.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Om någon bank säger att de inte tar hänsyn till pension i sin kreditbedömning så ljuger man. Det är ett krav från finansinspektionen (Bolånedirektivet), kravet talar dock om framtida inkomst men det som menas är pension så det är väl kanske formellt korrekt att säga att det inte handlar om ålder.

Finansinspektionen säger till och med att man ska ta hänsyn till om kunden KAN gå i pension, inte om man faktiskt gör det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cotillion skrev:
m någon bank säger att de inte tar hänsyn till pension i sin kreditbedömning så ljuger man
Har nån sag det?

Det var nu ÅLDER å inget annat som ifrågasattes.

C cotillion skrev:
Det säger väl sig själv att det är ålder som faktiskt avgör när det är möjligheten att gå i pension som banken måste ta hänsyn till.

Hos SBAB är det t.ex. den lagstadgade pensionsåldern som avgör:
[länk]
Njau... en pension är ju "unik" för många och det är då en kombo av allmän pension, tjänstepension samt ev privat pensionsförsäkring och det syns ju på minpension.se och är bara att redovisa vid en kreditprövning.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det säger väl sig själv att det är ålder som faktiskt avgör när det är möjligheten att gå i pension som banken måste ta hänsyn till.
Finns lägsta ålder när du kan ta ut pension och skiljer mellan privat, tjänste eller allmän.
Men för att sedan låna är det dina ekonomiska förutsättningar som sätter gräns för om det går och beloppsnivå.

Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här är ingen nyhet. Det har jag sagt länge: som pensionär eller nära pensionär kan du glömma att få lån i banken. Speciellt om du är ensam.
Men naturligtvis finns det debattörer här som förnekat det när jag sagt det.
Är "friherre" sedan x år och har verifierat att vi kan få lån om man skulle behöva hos den bank vi använder oss av, som exempel valde vi om man byter från villa till bostadsrätt. Men åter igen så är de ekonomiska förutsättningarna som avgör hos den som söker lån.

Ossian K Olsson
Det hade varit intressant och veta de andra detaljerna här. Många inlägg men ingen som vet hur högt lånet skulle vara eller om det var till ny eller befintlig bostad.

Även om en 60-åring har låg belåningsgrad så är det ju inget som säger att denne inte kan ta ett stort lån. Sälja villan med 4 mkr i vinst och vilja köpa lägenhet för 7 mkr. Låg belåningsgrad men fortfarande 3 mkr i lån.

Jag kan ha fel, men jag har svårt att tro att det handlar om någon som ville ta 200 000 i lån på en miljonvilla för att renovera köket.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Även om en 60-åring har låg belåningsgrad så är det ju inget som säger att denne inte kan ta ett stort lån. Sälja villan med 4 mkr i vinst och vilja köpa lägenhet för 7 mkr. Låg belåningsgrad men fortfarande 3 mkr i lån.
Det var ett sådant exempel vi använde oss av för att veta vilka förutsättningar man har för framtiden om vi vill eller behöver byta boendeform.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det hade varit intressant och veta de andra detaljerna här. Många inlägg men ingen som vet hur högt lånet skulle vara eller om det var till ny eller befintlig bostad.

Jag kan ha fel, men jag har svårt att tro att det handlar om någon som ville ta 200 000 i lån på en miljonvilla för att renovera köket.
Nej det handlar ju om disponibel inkomst oavsett om det är arbete eller pension och som med alla bolånekalkyler. Sen lägger väl en bank till att det är en högre risk att en pensionär avlider så det måste vara "säkra tillgångar".

A AndersS skrev:
Det var ett sådant exempel vi använde oss av för att veta vilka förutsättningar man har för framtiden om vi vill eller behöver byta boendeform.
Jo och därför är det ju mycket viktigt att man går in på minpension.se i god tid och kollar läget inkl samlar in alla pensionsuppgifter.

Tyvärr finns det sedan ett antal som av olika anledningar har en dålig eller ingen tjänstepension och då blir det knapert och svårt med en bolånekalkyl.

https://www.minpension.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.