10 130 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Medlem
· Halland
· 4 512 inlägg
Jobbat i yrke med taskig lön, ett par taskiga skilsmässor, ekonomiskt oförstånd. Finns massor med anledningar till att folk inte har 12 miljoner cash på banken och tre nya Tesla i familjen, man behöver inte vara en loser bara för det.P Pligg85 skrev:
Vi som hängt på BH ett tag har förstått ditt budskap. Du är jätteduktig och har sparat massor av pengar och skulle aldrig låna till boende eller bil.P Pligg85 skrev:
Klart man kan.M Myckling skrev:
Skulle man absolut ha en Tesla Y fram till årsskiftet så var det ekonomiskt dumt att inte låna till 0%. Dvs dyrare att casha.
Men att som 60+ behöva gå med mössan i hand till baken och sen göra en grej av det när man blir nekad är ju bara pinsamt.
Hade tidigare ett bolån hos Skandiabanken med belåningsgrad under 50% (lån ca 1.7 mkr, hus värde ca 3.8 mkr) och hygglig lön 45kkr, ålder 61. Fick inte låna något alls utöver det lån som jag redan hade. Jag behövde låna 0.4 mkr pga bodelning men blev nekad flera ggr trots manuell hantering. Kunde även erfara att deras initiala automatiserade system verkar nekar alla lån så fort man är över 60 års ålder. Jag fick byta bank och det blev lättare att låna, visst den nya banken hade också behov att se min framtida pensionsprognos men hade inga problem att gå med på lån.Redaktionen skrev: