10 130 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Apropå självförtroende och ego, tänker du på Trump?D Dilato skrev:Precis, det kallas "dra åt helvete"-kapital och när man väl har det så förbättras ditt liv direkt och ditt självförtroende ökar.. vilket i sin tur stärker ditt ego..som gör att du lyckas bättre..andra känner vibbarna och behandlar dig med större respekt...o.s.v...
Att ha styrkan/möjligheten att kunna säga NEJ är viktigt
Det räcker med att vara skuldfri, och ha så pass att man klarar sig i vardagen.L L A Axelsson skrev:
Oberoende för den livsstil man valt kan det kallas, och det är inget som gör ont😉
Rent allmänt måste de svenska ”systemen” och diskussionerna sluta behandla 60-åringar som redo för slakt, särskilt när jag själv och många med mig beräknas arbeta till 73 eller ännu längre. Vi kan inte ha system som bara ser till en idealiserad verklighet. Många kommer säkert kunna fortsätta gå i pension kring 65 men fler och fler kommer behöva arbeta ytterligare ett årtionde. Vidare borde vi uppmuntra så många som möjligt att arbeta så länge som möjligt. Är det ens rimligt att anses ”för gammal” vid 60 när medelsvensken lever till ca 85? 60-åringar som ratas för bolån på grund av ålder tar upp hyresrätter som i ett fungerande samhälle borde gå till yngre, osv.
Absolut!anthill skrev:
Jag är bara 69 år och har en garanterad årsinkomst på 500k + men får inte låna mer än 600k på en obelånad kåk värd minst 2.8 miljoner (enligt diverse automatiserade webansökningar).
Det är väl inte åldern i sig som stoppar lånen.
Det är ju den framtida sänkta inkomsten.
Ingen på banken vet ju när man kommer att gå i pension, om det blir tidigare eller senare så dom räknar väl med värsta scenariot och då kommer inkomsten för dom allra flesta att sjunka.
Då lånen ska betalas av den då sjunkande inkomsten blir det mindre att låna.
Har kollat själv på min lokala fristående sparbank och jag har inga problem att låna pengar trots 60 plus
Kommer dock att få en riktigt bra pension baserat på eget pensionspar bla inom ips.
Dvs har man ingen möjlighet att betala lånen (samt övriga kostnader) så ska det inte heller beviljas lån.
Finns alldeles för många som platsar i lyxfällan som inte fattar att det du lånar också ska betalas tillbaka och det med ränta och då som pensionär dessutom med lägre inkomst.
Det är ju den framtida sänkta inkomsten.
Ingen på banken vet ju när man kommer att gå i pension, om det blir tidigare eller senare så dom räknar väl med värsta scenariot och då kommer inkomsten för dom allra flesta att sjunka.
Då lånen ska betalas av den då sjunkande inkomsten blir det mindre att låna.
Har kollat själv på min lokala fristående sparbank och jag har inga problem att låna pengar trots 60 plus
Kommer dock att få en riktigt bra pension baserat på eget pensionspar bla inom ips.
Dvs har man ingen möjlighet att betala lånen (samt övriga kostnader) så ska det inte heller beviljas lån.
Finns alldeles för många som platsar i lyxfällan som inte fattar att det du lånar också ska betalas tillbaka och det med ränta och då som pensionär dessutom med lägre inkomst.
Var tvungen att testa Skandiabankens räknesnurra utifrån artikeln.
https://www.skandia.se/lana/bolan/hur-mycket-far-jag-lana/#HMKJL
Var inga konstigheter att enligt den få låna pengar där jag tog en bostadsrätt som exempel, med x-summa i kontantinsats. Har gjort motsvarande i befintlig bank och får ett liknande svar och där preliminärt lite högre belopp. I båda räknesnurrorna anges inkomstkälla, dvs pension.
Jag skulle vilja läsa förutsättningarna för det som skrivs i artikeln, annars blir det bara en ny hörsägen!
https://www.skandia.se/lana/bolan/hur-mycket-far-jag-lana/#HMKJL
Var inga konstigheter att enligt den få låna pengar där jag tog en bostadsrätt som exempel, med x-summa i kontantinsats. Har gjort motsvarande i befintlig bank och får ett liknande svar och där preliminärt lite högre belopp. I båda räknesnurrorna anges inkomstkälla, dvs pension.
Jag skulle vilja läsa förutsättningarna för det som skrivs i artikeln, annars blir det bara en ny hörsägen!
Jag har passerat 60 och lånade nyligen till hus, och det var inga problem efter att de tagit en grundlig koll på hur min pension kommer att se ut. Inga konstigheter att de vill bedöma risken, jag skulle ju kunna stå utan inkomst som täcker lånen inom en inte allt för avlägsen framtid.