H hempularen skrev:
Då skulle det altså vara material för 100 000. Inte omöjligt, men jag skulle nog bett att få det lite mer specificerat. Marmor finns i många prisklasser. Får du riktigt dyr kvalitet så kan säkert totalpriset för naterial bli 100 000 eller mer. Men det vore ju lite trist att betala 3000/kvm för något byggarna köper på Bauhaus för några 100 lappar.

Arbetskostnad på 450 000 är helt orimligt. Vid badrumsrenovering blir arbete dyrt, för att det är många arbetsmoment, men varje moment kanske för vissa av dem bara tar någon timme eller mindre. Det blir hela tiden dyra ställkostnader. Att man då arbetar med exklusiva material ökar inte antalet moment, men det kan ge en marginell ökning av den faktiska arbetstiden med vissa moment. Men det blir ändå försumbart i förhållande till alla ställtider.
Det står ju att offerten på 500kkr inkluderar arbete och allt material och inredning.
Är så klart betydligt mer än bara marmorn som kostar i ett badrum och toalett.
Alla rör, vägghängda WC, badrumsmöbler, lampor, speglar och skåp mm.
500kkr, eller 450kkr efter ROT är ju totala kostnaden för komplett färdigt badrum och en WC.
Undrar hur det är ställt med läsförståelsen för många som kommenterat denna tråd?
Om det är rimligt eller inte vet jag inte. Bara ett sjukt mode att lägga så mycket på ett badrum.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
GoC GoC skrev:
Det står ju att offerten på 500kkr inkluderar arbete och allt material och inredning.
Jag, och tydligen andra, läser inte det här på det sättet:
K Klockanpå skrev:
Fick offert för det på 550 000 kr före ROT och exkl. inredning. Är det rimligt?

• Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
500kkr, eller 450kkr efter ROT är ju totala kostnaden för komplett färdigt badrum och en WC.
Undrar hur det är ställt med läsförståelsen för många som kommenterat denna tråd?
Om det är rimligt eller inte vet jag inte. Bara ett sjukt mode att lägga så mycket på ett badrum.
Har du ens läst tråden?

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
"Är du fattiglapp eller, hantverkare måste äta också"
Eller: -"Är du så djävla snål kan du bygga ditt djävla badrum själv och tro inte att du får någon djävla hjälp när vattnet sprutar och förstör hela ditt djävla hus. Hoppas djävligt mycket att du glömt betala den djävla hemförsäkringen. Rätt åd dig din djävla snåljåp. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😅"

Ungefär så.😀

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Har du ens läst tråden?
Ja då. I första inlägget skriver Tas att det är med golvvärme, vägghängda toaletter mm.

• Haha
grovspacklarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag, och tydligen andra, läser inte det här på det sättet:
Vad är kvar av inredning? Möjligen ett skåp under tvättstället?
Men TS är väl inte helt solklar med vad utöver ytskikten och VA som ingår.
Men är oavsett hemskt dyrt.
Varför suger inte plastmatta och vanlig golvstpende WC längre?
Lika dumt som den svenska Kökshysterin
Man skall bygga nån form av utställningsrum som knappt kan användas utan att orsaka skada på den dyra investeringen

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Asary och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
GoC GoC skrev:
Ja då. I första inlägget skriver Tas att det är med golvvärme, vägghängda toaletter mm.
Det kan vara så att TS menar att arbetet med fixturen, låda, och montering av toaletterna ingår men inte själva toaletterna eftersom det sen står att det är exkl. inredning..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nu tycker jag inte att du ska kasta sten i glashus ang. läsförståelsen. TS skriver i sitt första inlägg att offerten var på 550 k exkl. inredning och i sitt andra inlägg att det som är berättigat för ROT är 450 k.

Var du har fått siffran i din första mening ifrån är det nog bara du som vet. Så du kanske ska avhålla dig för att beskylla andra för att ha dålig läsförståelse.

• Gilla
Vemsomhelst2 och 3 till
  • Laddar…
Inget märkvärdigt men marmor och vägghängda toaletter - du har just bett om en offert där priset är sekundärt och utseendet är det viktiga, och det fick du med bra marginal.

Prova det omvända ta en offert på vanligt klinker och sen ber du om en justering för marmor istället så kanske utgångsläget blir bättre..

• Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
GoC GoC skrev:
Varför suger inte plastmatta och vanlig golvstpende WC längre?
Jodå, det suger fortfarande.
Det är därför TS vill ha marmor och vägghängd toalett. 🙂

• Haha
  • Gilla
JonasSun och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara så att TS menar att arbetet med fixturen, låda, och montering av toaletterna ingår men inte själva toaletterna eftersom det sen står att det är exkl. inredning..
Men det är ju bara en gissning, lika väl som jag gissar på att det ingår.
Men oavsett är det helt idiotiskt dyrt, även om det skulle vara ”nyckelfärdigt” med förgylld toasits.

J
GoC GoC skrev:
Men det är ju bara en gissning, lika väl som jag gissar på att det ingår.
Men oavsett är det helt idiotiskt dyrt, även om det skulle vara ”nyckelfärdigt” med förgylld toasits.
Nee med förgylld får du allt pynta upp mer snålis😉😂

B Bästerortarn skrev:
Nu tycker jag inte att du ska kasta sten i glashus ang. läsförståelsen. TS skriver i sitt första inlägg att offerten var på 550 k exkl. inredning och i sitt andra inlägg att det som är berättigat för ROT är 450 k.

Var du har fått siffran i din första mening ifrån är det nog bara du som vet. Så du kanske ska avhålla dig för att beskylla andra för att ha dålig läsförståelse.
Den är en felskrivning. Men vad gör 50kkr hit eller dit i detta sammanhanget?
Men visst är det mycket spekulationer då det inte alls framgår om det är ytskikt och rör eller komplett med porslin mm.
Eller är det att förstå som inredning?

GoC GoC skrev:
Den är en felskrivning. Men vad gör 50kkr hit eller dit i detta sammanhanget?
Men visst är det mycket spekulationer då det inte alls framgår om det är ytskikt och rör eller komplett med porslin mm.
Ja du, det är väl en nettolön för de högavlönade i alla fall. En månads slit bryr sig sig de flesta om.

BirgitS
GoC GoC skrev:
I de offerter om badrumsrenovering jag har sett, egna och i andra trådar, så har porslin räknats som inredning, liksom allt annat som är utanpå golv och väggars ytskikt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.