P
N Niq skrev:
Både bilar och utemöbler behöver tvättas regelbundet även om ingen katt varit på dom.
Det är visserligen sant, men fullständigt irrelevant i det här sammanhanget.

P
Nissens Nissens skrev:
Nja, uppenbarligen gäller inte det alla kattägare?
De allra flesta människor förstår begreppen "berått mod" och "orsaka", men visst finns det människor som är tillräckligt förståndshandikappade för att sakna dem i sin begreppsapparat. Det torde dock vara försvinnande få av dessa som är kattägare.

J
Sen kan man väl säga så här, att det ibland händer "olyckor" orsakade av barn, katter, cyklister, pensionärer mm motiverar inte att helt förbjuda dessa att röra sig i samhället... Även om jag vågar påstå att eventuella nollvisioner om olyckor inte är realistiskta. Även om jag vet att det kanske blir en repa i lacken om fluffe, Kalle eller Snoddas (katt/hund, barn, pensionär) ger sig ut på morgonen så kan man diskutera om det är vårdslöst att inte hålla dem inspärrade...

Gammal tråd, men ack så relevant.

Jag har inget emot katter. Men lagstiftningen har verkligen halkat efter här.
Förr i tiden när det var ett par enstaka katter på gårdarna som höll ordning och reda så fanns inte detta problem. Men nu när man skall ha katt även i villaområden, radhus och lägenheter så är det en annan sak.

Jag har svårt att se varför och HUR det ens är OK att skaffa ett husdjur bara för att gosa med det när det passar dig som ägare. All annan tid skall detta djur "tas om hand" av grannar och medmänniskor.

Katter skall bo på landet. Ska du ha katt där andra människor tycker att de är ett obehag så skall de vara inne eller i koppel. Då detta även är djurplågeri enligt mig, så borde du kanske skaffa ett gosedjur från IKEA istället.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
B bamyl skrev:
Men nu när man skall ha katt även i villaområden, radhus och lägenheter så är det en annan sak.
Jag kan hålla med att det är tveksamt att ha katt i lägenheter, bäst tror jag detta styrs av BRF och hyresvärdar och inte lagstiftning då det är svårt att definiera när det isf är ok att ha katt, en hyrd stuga mitt i skogen inte OK?

Jag repeterar att lagmässigt är det svårt att "ta bort" något. Jag tycker rent logiskt vi borde förbjuda cigaretter och motorcyklar. De skapar hälsoskador och risker även för 3e part.

Får vi en regering som förbjuder cigaretter och motorcyklar så kan jag tänka att nån gång långt efter detta kommer katter. Då håller jag min katt inne. Till dess bor jag i ett område med rätt stora tomter och grannar som är positivt inställda till katter så bör jag få välja om jag släpper ut min katt.

Givetvis, om katten orsakar störning så måste dialogen tas med den som upplever detta. Är man inte eniga om vad som ska göras så får man luta sig mot gällande lagstiftning.

Cigaretter förstår jag men hur kan en MC skapa mer hälsoskador och risker för dig?

Med tanke på att det finns mycket mer bilar och tyngre fordon är motorcyklar så skulle jag nog lägga fokus på det.

Vem är 3:e part här?

J
W Wip3 skrev:
Cigaretter förstår jag men hur kan en MC skapa mer hälsoskador och risker för dig?

Med tanke på att det finns mycket mer bilar och tyngre fordon är motorcyklar så skulle jag nog lägga fokus på det.

Vem är 3:e part här?
MC kör som galningar, dyra sjukhusräkningar, orsakar olyckor för tredje part, låter mycket osv. Stör helt enkelt och finns ingen riktigt praktisk anledning att de finns. Det är svårt att förbjuda sådant som är tillåtet sen tidigare.

Nu är jag absolut inte för ett förbud av MC, men det är en analogi att det finns mycket i samhället som många bara tycker är störande och onödigt och som andra väldigt gärna vill ha kvar. Antingen så får man resonera så att de som ogillar katter och motorcyklar får helt enkelt ha en viss tolerans. Ungefär som att jag inte gillar rinkeby-gangsta-musiken men likförbannat går ungar omkring och spelar de högt på tunnelbanan. Man gillar inte allt men får tolerera det då man själv stör på annat sätt...

Eller förbjuder vi motorcyklar, musik, religion, katter, cyklar, barn, vattenskotrar, fotboll eller vad man nu stör sig på. Alla stör sig på nåt.

P
J JohanLun skrev:
MC kör som galningar, dyra sjukhusräkningar, orsakar olyckor för tredje part, låter mycket osv.
Mycket av det där ordnar sig på sikt om vi förbjuder MC-hjälmar.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
MC kör som galningar, dyra sjukhusräkningar, orsakar olyckor för tredje part, låter mycket osv. Stör helt enkelt och finns ingen riktigt praktisk anledning att de finns. Det är svårt att förbjuda sådant som är tillåtet sen tidigare.

Nu är jag absolut inte för ett förbud av MC, men det är en analogi att det finns mycket i samhället som många bara tycker är störande och onödigt och som andra väldigt gärna vill ha kvar. Antingen så får man resonera så att de som ogillar katter och motorcyklar får helt enkelt ha en viss tolerans. Ungefär som att jag inte gillar rinkeby-gangsta-musiken men likförbannat går ungar omkring och spelar de högt på tunnelbanan. Man gillar inte allt men får tolerera det då man själv stör på annat sätt...

Eller förbjuder vi motorcyklar, musik, religion, katter, cyklar, barn, vattenskotrar, fotboll eller vad man nu stör sig på. Alla stör sig på nåt.
Tror ingen sagt att man ogillar katter. Det handlar väl mer om allt elänfde kattägare ställer till med utan att ta ansvar för det.

En påminnelse från SR om vad du och dina gelikar har på ert samvete:
https://sverigesradio.se/artikel/6455648

Helt obegripligt att ni bidrar till detta och sedan tycker att ni har rätt att kritisera andra…

Nissens Nissens skrev:
Tror ingen sagt att man ogillar katter. Det handlar väl mer om allt elänfde kattägare ställer till med utan att ta ansvar för det.

En påminnelse från SR om vad du och dina gelikar har på ert samvete:
[länk]

Helt obegripligt att ni bidrar till detta och sedan tycker att ni har rätt att kritisera andra…
Hur många småfåglar finns det i Sverige, enligt beräkningar kanske ska tilläggas.
Hemskt med all fågel spillning, på möbler som står ute, bilar osv.

Enligt Jordbruksverket tror man på 1,4miljoner katter, hur många av dessa är innekatter?
Vore intressant att få uträkningen som leder till 16miljoner fåglar förklarad.

Småfåglar gör definitivt mer skador på bilar än katter gör.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Kritisera andra? Vad menar du???

Mina exempel med MC är ju ett resonemang varför man inte kan förbjuda nåt som vissa irriterar sig på. Jag tror personligen att cigaretter och MC är ett mycket större samhällsproblem än katter...

Givetvis är det olika frågor. Man kan se det som halmgubbar (från båda håll) - eller så kan man se det som jag ser det... Som orimligt att reglera att katter inte får gå fritt för att nån enstaka katt någon gång smutsat ned en motorhuv. Det blir mycket som ska förbjudas om man med samma analogi ska förbjuda allt som kan störa eller irritera alla...

Valborgselden och körsången kanske stör mig. Röken är skadlig. Förbjud.

Förbjud kött som föda, det dödar massor av djur och har stor miljöpåverkan.

Jag kan komma på dussintals liknande saker som vi skulle behöva förbjuda.

Nissens
J JohanLun skrev:
Kritisera andra? Vad menar du???

Mina exempel med MC är ju ett resonemang varför man inte kan förbjuda nåt som vissa irriterar sig på. Jag tror personligen att cigaretter och MC är ett mycket större samhällsproblem än katter...

Givetvis är det olika frågor. Man kan se det som halmgubbar (från båda håll) - eller så kan man se det som jag ser det... Som orimligt att reglera att katter inte får gå fritt för att nån enstaka katt någon gång smutsat ned en motorhuv. Det blir mycket som ska förbjudas om man med samma analogi ska förbjuda allt som kan störa eller irritera alla...

Valborgselden och körsången kanske stör mig. Röken är skadlig. Förbjud.

Förbjud kött som föda, det dödar massor av djur och har stor miljöpåverkan.

Jag kan komma på dussintals liknande saker som vi skulle behöva förbjuda.
Du är helt ute och cyklar. Att kattägare släpper ut katter vind för våg innebär ingen nytta för någon, det ställer bara till med elände.

Att människor kör bil/mc/båt etc har någon typ av nytta. Att människor äter kött beror på att naturen skapat oss att vara allätare.

Att som husdjursägare släppa ut sitt djur av ren lättja till stor skada för omgivningen är oförsvarligt.

Alltså, inte ett ont ord om katterna, det är många djur som skulle ställa till med elände om ägarna betedde sig som många kattägare gör, av någon anledning verkar övriga husdjursägare ha mer förnuft.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att som husdjursägare släppa ut sitt djur av ren lättja till stor skada för omgivningen är oförsvarligt.
Kan du kvantifiera nivån på skadorna orsakade av katter?

P
G gaidin skrev:
Småfåglar gör definitivt mer skador på bilar än katter gör.
Vilket knappast är relevant för diskussionen. Tamkatter är människor ansvariga för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.