Unikt namn
FredrikR FredrikR skrev:
Har det kommit fram i tråden vilka klenoder som repas av kattassar?
Jag ser framför mig hur en arg man inspekterar en huv noggrant efter katten mannen hatar varit där, och alla blemor som hittas får katten skulden för oavsett hur de egentligen upkom.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Vem är det som spårar ur? Men iofs, det passar perfekt in på rubriken. Sannolikt är du över de femtio och du återkommer till att katten på ett eller annat sätt ska skjutas. Men samtidigt envist hävdar du att det inte är kattens utan ägarens fel. Jag undrar vem som inte kan skilja på olycka och vårdslös. Men jag kanske ändå ska vara tacksam att du talar om att skjuta katten och inte dess ägare, då skulle jag bli orolig. Men såsom din logik verkar snurra blir jag orolig.

Jag må i dina ögon vara oansvarig som har en katt men om det värsta som det leder till är smuts på en bilruta så känner jag mig betydligt mer oroad när geväret ditt ska fram i villakvarteret.
Ja, jag hade inte ens skrivit något, och så nämner du mig och medborgargarde.

Du verkar inte förstå att jag inte bryr mig om dig och din katt, inte om andra katter och kattägare heller.

Jag är bara förundrad över vuxna(?) människor som inte tar ansvar för sina handlingar, i detta fallet dessutom jämställer barn med djur.

Att göra det till en åldersfråga är enbart trams, det är snarare en mognadsfråga. 😊 De allra flesta människor över 25 har förmågan att ta ansvar för sina handlingar, men undantag finns alltid.
 
J
FredrikR FredrikR skrev:
Har det kommit fram i tråden vilka klenoder som repas av kattassar?
När jag precis vaxat bilen så har min katt som är rätt sällskaplig och mest på egna tomten hoppat upp och börjat glida. Då finns en reaktion hos katten att dra ut klorna. Reporna blir dock så ytliga att de försvinner när man vaxar nästa gång. Har man en bil som aldrig gått motorväg och aldrig körts i maskintvätt utan bara handtvättats kanske de går att se. Jag vet att när jag lämnade tillbaka mina leasing bilar så kollade de lacken med nån otroligt bra belysning i olika vinklar så säkert kan något gå att se, men det är rätt säkert inom normalt slitage och har bilen använts normalt drunknar det garanterat i tvätt repor, stenskott och dörruppslag som VERKLIGEN syns.
 
Vi är många som förundras över vuxna som inte förstår att de ansvariga för sina barns handlingar.
 
  • Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Vi är många som förundras över vuxna som inte förstår att de ansvariga för sina barns handlingar.
Ja, särskilt i dessa tider med många skjutningar och sprängningar som allt oftare begås av barn… 😢
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag hade inte ens skrivit något, och så nämner du mig och medborgargarde.

Du verkar inte förstå att jag inte bryr mig om dig och din katt, inte om andra katter och kattägare heller.

Jag är bara förundrad över vuxna(?) människor som inte tar ansvar för sina handlingar, i detta fallet dessutom jämställer barn med djur.

Att göra det till en åldersfråga är enbart trams, det är snarare en mognadsfråga. 😊
Här får jag be om ursäkt, för det var en annan forum deltagare som skrev han skulle skjuta katten. Jag drar mig till minnes att du i tidigare trådar förespråkat liknande åtgärder.

Ålder var att tråden heter 54 åring skjöt katt och det skrevs plötsligen om just detta.

Men detta att se kött av barn i köttdisken, var det någon annan som skrev det också?
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, särskilt i dessa tider med många skjutningar och sprängningar som allt oftare begås av barn… 😢
Det är nog bara olyckor som försäkringsbolagen kan hantera och inget som föräldrarna kan hållas ansvariga för? ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har ni normalt sett så lortiga bilar att katten drar med sig smuts från huven eller taket upp på rutan?

Har under alla snart 17 år vi bott här aldrig sett en katt på någon av våra bilar, vi hade en grannkatt som kunde hoppa upp på fönsterblecken på utsidan och kika in. Störande? Nej enbart ett trevligt inslag i vardagen.

Parkeringar är mycket större problem då, med barn och vuxna som inte har koll på sig, sina barn eller kundvagn.
Nu har jag inget större problem med att katter repor bilar, men nog lämnar de ofta tassavtryck på bilar som står parkerade vid grusvägar och naken jord. Det största problemet för bilarna är dock alla uppslagsmärken som man får när man parkerar nära pensionärers och småbarnsföräldrars bilar (det är föräldrarna som orsakar uppslagen, inte barnen). Det har gått så långt att jag numera gärna går långa sträckor bara för att kunna parkera på bättre parkeringar. Jag har på min bil sju uppslagsmärken på fem olika delar av bilen (en framskärm, en bakskärm och tre dörrar). Dessa har uppkommit under de sju år jag har ägt bilen och jag kan koppla två till pensionärer (fick inget regnummer dock) och två kopplas till barnfamiljer (framdörrarna dock).

Förra bilen fick jag skicka på verkstad fyra gånger efter identifierade skador från pensionärer och småbarnsföräldrar. Bland annat en pensionär som glömde dra åt handbromsen och en annan som inte såg avståndet då de körde in på en parkering och tryckte in både bakdörr och framdörr.

Jag har gett upp om att hålla bilen fin, den är ett bruksföremål för mig numera.
 
  • Ledsen
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
jag är bara förundrad över vuxna(?) människor som inte tar ansvar för sina handlingar, i detta fallet dessutom jämställer barn med djur.
Jag är konfunderad här. Jag jämställer inte alls barn med djur. Jag anser att man är ansvarig för saker ens barn ställer till med.

Att vår lag säger att det som är en ren olycka och inte vårdslöst eller gjort med mening gör att man ofta inte som drabbad har rätt till ersättning är ett faktum. Om någon i min familj (djur som människa, eller även skada från saker) ställt till med något även av en olyckshändelse för en granne så skulle jag försöka hitta ett sätt att gottgöra det. Finns försäkring som täcker så skulle jag givetvis försöka nyttja den i första hand.
 
S
Konstaterar att de som inte kan läsa och förstå skriven text, inte heller bör skriva på forum.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
S Sernando skrev:
Konstaterar att de som inte kan läsa och förstå skriven text, inte heller bör skriva på forum.
Det kan man tycka och önska, men tyvärr är så inte fallet.
Du kan börja med att träna att läsa om några juridiska begrepp vårdslös, uppsåt och olycka och återkomma därefter om det gick bra. Lycka till!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Culpa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsåt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olycka

Förstår du detta kommer du också att förstå att om katten "råkar" gå förbi ditt luftgevär men att du irriterat dig på den och skrivit på forum om sådana händelser så är det inte en olycka.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag hade inte ens skrivit något, och så nämner du mig och medborgargarde.
Jag är själv i gubbåldern och när jag inte har läsglasögonen på så får jag zooma på mobilen varför man inte alltid ser "hela" tråden, därav att jag blandade Nissens och Serenaden, då sättet att skriva var rätt likartat. Kan bara beklaga det blev fel.

Mitt minne sade dock att du Nissen, har förespråkat att döda katter. Jag hade fel även där gällande metoden att ta katten av daga, du har skrivit att du tycker det är lämpligt att mata grannarnas katter med köttfärs indränkt i glykol, skjuta har jag inte läst att du vill göra, däremot tror jag du hejat på de som i andra trådar så förespråkat. Så hade tråden varit 54 åring förgiftade grannens katt så hade det passat bättre in. Att förgifta köttfärs för att döda djur tycker jag är nära medborgargarde, iallafall att ta lagen i egna händer och inte acceptera de lagar och regler samhället satt upp...

Nissens Nissens skrev:
Att göra det till en åldersfråga är enbart trams, det är snarare en mognadsfråga. 😊 De allra flesta människor över 25 har förmågan att ta ansvar för sina handlingar, men undantag finns alltid.
Jag undrar återigen... Vem ska ta ansvar för barnen? Nu tänker jag på de som är omyndiga, även om det då blir ett glapp till den ålder du kände passade för att börja ta ansvar för sina handlingar? Har du själv barn? Tar du ansvar för dem?


Nissens Nissens skrev:
Ok, om du inte gör skillnad på människor och djur så kommer vi nog inte längre. Det måste vara en märklig upplevelse för dig att kika in i köttdisken i affären…
Kommentaren om människor i köttdisken var ju inte riktad till mig, men ändå lite "udda" om man ska ta samma uttryck som använts tidigare. Jag tror aldrig PMD skrev att han avsåg äta människor?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Det kan man tycka och önska, men tyvärr är så inte fallet.
Du kan börja med att träna att läsa om några juridiska begrepp vårdslös, uppsåt och olycka och återkomma därefter om det gick bra. Lycka till!

[länk]
[länk]
[länk]

Förstår du detta kommer du också att förstå att om katten "råkar" gå förbi ditt luftgevär men att du irriterat dig på den och skrivit på forum om sådana händelser så är det inte en olycka.
Ansvaret för din katt kommer före, alla övrigas eventuella respons och agerande på din brist på ansvar för att din katt förstör andras egendom.

Lycka till med att andra ska bry sig om din katt, som du lämnar vind för våg ,när du inte bryr dig om andra. 👌
 
J
S Sernando skrev:
Ansvaret för din katt kommer före, alla övrigas eventuella respons och agerande på din brist på ansvar för att din katt förstör andras egendom.
Fint, du har tränat att läsa, men du får gärna jobba lite på att skriva också. :)
S Sernando skrev:
Lycka till med att andra ska bry sig om din katt, som du lämnar vind för våg ,när du inte bryr dig om andra. 👌
Vad får du i från att jag inte bryr mig om andra?
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det din granne nedan? Då går mina tankar även till dig.
Jag förvarar min bil i garage så den är ganska fredad från katter och fyllon.

Katter får gärna besöka min tomt eftersom de håller efter möss och annan ohyra, men i garaget kommer de inte in.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nedan här har jag uppfattat att en olycka håller på att ske, som ingen är ansvarig för. 🤔
Ungdjäveln Barnet är inte juridiskt ansvarigt, men dess föräldrar borde vara det. Jag är osäker på vad juridiken säger om situationen, men jag betraktar föräldrar som låter sina barn bete sig på det viset som undermänniskor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.