50 615 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Det är en kulturell fråga.V växelventil skrev:Men som jag försöker förklara. Vems katt är det som har gjort sina behov I sandlådan exempel. Du såg grannens katt göra det igår men idag är det kattpiss där igen och grannen är säker på att det inte är deras katt.Hur löser man det?Eller nu när jag kom hem från jobbet är det hunskit nedanför postlådan.Vems hund ska jag gå på?
De flesta hundägare tar sitt ansvar och plockar upp efter sina hundar. Det finns ett visst grupptryck som ser till att det är så.
Kattägare har en annan kultur så visst kommer det att ta tid innan alla kattägare anammar sitt ansvar om de får samma ansvar som hundägare, men så småningom kommer det nog att gå bra. De flesta människor är inte idioter.
Mest grymt mot de barn som skickas ut i trafiken vid unga år, medan deras kamrater med vettiga föräldrar får skjuts.J JohanLun skrev:
Men, men, "think of it as evolution in action".
Du ska förstås inte lämna dina katter utan uppsikt. Då kan du hindra dem från att ställa till ofog och ingen kan anklaga dig för att dina katter bajsar på fel ställe.V växelventil skrev:
Lika lite som det går att vet säkert vilken hundägare som har slarvat med skitplockandet går det förstås att avgöra samma sak om kattägare.V växelventil skrev:Men hur vet du att alla katter gör sina behov i andras trädgårdar?Du spekulerar att alla katter gör sina behov eller repar bilar är för mig en gåta så vi försöker igen.Om din grannes katt har koppel på sig med kattägaren och gör sina behov i din trädgård skulle du polisanmäla det?Dagen efter ser du kattavföring igen i din trädgård skulle du anmäla grannen?
Varför spelar det roll?
Det låter konstigt. Den som skadar annans egendom brukar bli skadeståndsskyldig.J JohanLun skrev:
Gäller det inte om egendomen är en bil?
Men man ska nog vara lite flexibel.Fairlane skrev:
Inte fan ringde jag polisen när grannens kor kom in i min trädgård för att se sig om efter något gott att äta. Jag tog ut hunden och vallade ut korna från tomten. Sen ringde jag grannen och talade om var korna fanns att hämta.
(Kohagen finns på andra sidan vägen från oss så det var en enkel match för grannen att fösa tillbaka korna i hagen).
Ja, givetvis, men hur ska man avgöra vilken kattägare som ska bygga locket och montera nätet?J JohanLun skrev:
Det har du antagligen rätt i, men nödvärnet måste ske i omedelbar anknytning till faran. Det går alltså inte att hävda nödvärn om du hämnas.T Troberg skrev:
Jovisst kan du styra var katten väljer. Eller snarare: du kan styra vilka val katten har.S Slarvpellen skrev:
I övrigt verkar du vara en kattägare som tar större ansvar för sin katt än de flesta.
Generellt sett så är allt väl om ingen klagar. Utom i Sverige, förstås, där i stort sett alla människor lider av sociala handikapp och hellre anmäler till någon myndighet än pratar med den de retar sig på.J JohanLun skrev:
Sådana barn är det synd om. Man bör ta hand om dem så gott man kan när nu inte deras föräldrar gör det. I värsta fall blir de ett ärende för socialtjänsten.Snigla skrev:
Gäller samma sak för föräldrar till barn som beter sig likvärdigt? Som man klagat på flertalet gånger, sagt åt föräldrarna.. men de springer in på tomten ändå, bryr sig inte om blommor/nysått gräs.. eller råkar kasta leksaker olyckligt så saker på andras tomter går sönder.. stojar orimligt högt och stör omgivningen?
Ska de också "bort" på nått vis? för att föräldrarna inte bevakar sina barn 100 procent av tiden.. och de kan hinna slinka iväg på äventyr..
(nej jag har inte problem med barnen runt om, har bott bredvid ett dagis.. och jag förstår att du inte tänkt på barnen på det viset - men mitt inlägg är lika absurt som ditt)
Whataboutism är inget bra argument. En dålig handling rättfärdigar inte en annan dålig handling.J JohanLun skrev:Jägare jagar oftast för nöjes skull. Jag säger inte emot att jagat kött oftast är mer etiskt än köttindustrin. Men både du och jag lever som sagt för nöjes skull. Vi är inte nödvändiga. Så jakten och förtäringen av maten är för nöjes skull. Du kan äta bönor och potatis istället, men givetvis vill många ha nåt som de tycker är gott.
(Whataboutism är f.ö. en rysk paradgren sen cirka hundra år).