P
V växelventil skrev:
Men som jag försöker förklara. Vems katt är det som har gjort sina behov I sandlådan exempel. Du såg grannens katt göra det igår men idag är det kattpiss där igen och grannen är säker på att det inte är deras katt.Hur löser man det?Eller nu när jag kom hem från jobbet är det hunskit nedanför postlådan.Vems hund ska jag gå på?
Det är en kulturell fråga.

De flesta hundägare tar sitt ansvar och plockar upp efter sina hundar. Det finns ett visst grupptryck som ser till att det är så.

Kattägare har en annan kultur så visst kommer det att ta tid innan alla kattägare anammar sitt ansvar om de får samma ansvar som hundägare, men så småningom kommer det nog att gå bra. De flesta människor är inte idioter.

P
B b8q skrev:
Inga problem? Hur många har lyckats få sin katt att gå i koppel?
Det lär ha hänt flera gånger. Hurså?

P
J JohanLun skrev:
Det vore grymt om alla 13 åringar fick cykla själva till fotbollsträningen utom ens eget barn som av kärlek fick stanna hemma...
Mest grymt mot de barn som skickas ut i trafiken vid unga år, medan deras kamrater med vettiga föräldrar får skjuts.

Men, men, "think of it as evolution in action".

P
V växelventil skrev:
Okej och nu har jag satt på kameran på våra katter och dom varken har sönder bilar eller gör sina behov i andras trädgårdar och sen då?Ska jag göra någon videolänk till alla katthatare och visa att mina katter sköter sig.Hur ofta ska jag filma?
Du ska förstås inte lämna dina katter utan uppsikt. Då kan du hindra dem från att ställa till ofog och ingen kan anklaga dig för att dina katter bajsar på fel ställe.

P
V växelventil skrev:
Men hur vet du att alla katter gör sina behov i andras trädgårdar?Du spekulerar att alla katter gör sina behov eller repar bilar är för mig en gåta så vi försöker igen.Om din grannes katt har koppel på sig med kattägaren och gör sina behov i din trädgård skulle du polisanmäla det?Dagen efter ser du kattavföring igen i din trädgård skulle du anmäla grannen?
Lika lite som det går att vet säkert vilken hundägare som har slarvat med skitplockandet går det förstås att avgöra samma sak om kattägare.
Varför spelar det roll?

P
J JohanLun skrev:
Om ett barn av en olyckshändelse repar din bil behöver inte barnets förälder betala det. Inte heller om en annan vuxen av en olyckshändelse utan oaktsamhet gör det.
Det låter konstigt. Den som skadar annans egendom brukar bli skadeståndsskyldig.
Gäller det inte om egendomen är en bil?

P
Fairlane Fairlane skrev:
De är koägarens ansvar att hålla sina kor på sin mark, etc.
Men man ska nog vara lite flexibel.

Inte fan ringde jag polisen när grannens kor kom in i min trädgård för att se sig om efter något gott att äta. Jag tog ut hunden och vallade ut korna från tomten. Sen ringde jag grannen och talade om var korna fanns att hämta.

(Kohagen finns på andra sidan vägen från oss så det var en enkel match för grannen att fösa tillbaka korna i hagen).

P
J JohanLun skrev:
Det är olyckligt att det för många katter ter sig som att vi anlagt en "kattlåda" i form av en sandlåda för barn eller en rabatt. Det går att lägga ett lock på sandlådan och ett nät över rabatten.
Ja, givetvis, men hur ska man avgöra vilken kattägare som ska bygga locket och montera nätet?

P
T Troberg skrev:
Jag är inte lika snäll som kattägaren. 2000kr i skadestånd? Om någon skadar mina djur så är det blod för blod som gäller, och jag skulle troligen kunnat ta det som nödvärn (han är beväpnad med skjutvapen och skjuter mot djur som jag har en lagstadgad skyldighet att säkerställa deras välbefinnande).
Det har du antagligen rätt i, men nödvärnet måste ske i omedelbar anknytning till faran. Det går alltså inte att hävda nödvärn om du hämnas.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
S Slarvpellen skrev:
3. Vi har haft en granne genom åren som klagat på att vår ena katt sket i hennes rabatt, jag sa att jag inte kan styra var katten väljer men att hon gärna fick spruta vatten på den varje gång hon såg den nära rabatten så att den skulle röra sig på andra ställen.
Jovisst kan du styra var katten väljer. Eller snarare: du kan styra vilka val katten har.

I övrigt verkar du vara en kattägare som tar större ansvar för sin katt än de flesta.

P
Nissens Nissens skrev:
Du ser alltså inget som helst problem med att släppa ut katterna i naturen?
Det är inget stort problem med en låg kattdensitet, vilket det är på landet. I tätbebyggda områden (typiskt: villaområden) kan det lätt bli ett större problem.

P
J JohanLun skrev:
Bara för att grannarna inte klagar så betyder ju det inte att de inte stör sig?
Generellt sett så är allt väl om ingen klagar. Utom i Sverige, förstås, där i stort sett alla människor lider av sociala handikapp och hellre anmäler till någon myndighet än pratar med den de retar sig på.

P
Snigla Snigla skrev:
Gäller samma sak för föräldrar till barn som beter sig likvärdigt? Som man klagat på flertalet gånger, sagt åt föräldrarna.. men de springer in på tomten ändå, bryr sig inte om blommor/nysått gräs.. eller råkar kasta leksaker olyckligt så saker på andras tomter går sönder.. stojar orimligt högt och stör omgivningen?

Ska de också "bort" på nått vis? för att föräldrarna inte bevakar sina barn 100 procent av tiden.. och de kan hinna slinka iväg på äventyr..

(nej jag har inte problem med barnen runt om, har bott bredvid ett dagis.. och jag förstår att du inte tänkt på barnen på det viset - men mitt inlägg är lika absurt som ditt :( )
Sådana barn är det synd om. Man bör ta hand om dem så gott man kan när nu inte deras föräldrar gör det. I värsta fall blir de ett ärende för socialtjänsten.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
P Paxman skrev:
Att du kallar mig präktig säger mer om dig än mig.
Präktig är ett honnörsord. Var stolt över att någon tycker att du är präktig.

Präktig betyder ärlig, hederlig och pålitlig.

P
J JohanLun skrev:
Jägare jagar oftast för nöjes skull. Jag säger inte emot att jagat kött oftast är mer etiskt än köttindustrin. Men både du och jag lever som sagt för nöjes skull. Vi är inte nödvändiga. Så jakten och förtäringen av maten är för nöjes skull. Du kan äta bönor och potatis istället, men givetvis vill många ha nåt som de tycker är gott.
Whataboutism är inget bra argument. En dålig handling rättfärdigar inte en annan dålig handling.
(Whataboutism är f.ö. en rysk paradgren sen cirka hundra år).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.