50 605 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Sätt ditt knä mot hundens bröstkorg när den försöker hoppa upp och bita dig. Det är effektivast och skyddar bäst.Rkarlsson skrev:
Att sikta in en spark är svårt på ett rörligt mål och kan lätt misslyckas.
De flesta hundar är dock ganska lättskrämda. Morra och vråla åt hunden, försök se så stor ut som möjligt medan du tar ett steg framåt mot hunden. Det gör susen. (Det fungerade åtminstone för mig sist jag behövde konfrontera en ilsken hund).
Skillnaden mellan din katt och en isbjörn är att du är ansvarig för vad katten har för sig.A Ann-C K skrev:Katten är en jägare och köttätare. Ja, de leker med musen eller fågeln. Det ligger i deras natur. Några katter är väldigt nöjda med en tygmus fast de får gå ute. Några katter som får går ute tar det extra steget och jagar ett levande djur. Jag är kattägare och nej, jag tycker inte det är trevligt att hitta rester av varken möss eller fågel eller en halv hare under trappan, men det är naturens väg. En isbjörn är en jägare och vi tycker det är hemskt att se en naturfilm, där de fångar en sälunge. Strömmingen tar slut, vi får inte strömming och sälen får ingen mat, och i slutändan får inte isbjörnen mat, då fisken är slut och isen smälter. Vilda större kattdjur fångar sitt byte på savannen och hiver upp det i sitt skafferi i något träd. Människor jagar. Några för nytta och några för nöje. Skall vi utfodra alla med baljväxter? Just kattdjur är karnivorer och måste äta kött.
Det handlar om "survival of the fittest" och vi människor är på toppen av den stegen, Vi äter kött och klär oss i skinn och det förekommer återkommande rapporter i nyheterna om suspekta djurhållningar. Vi kan inte "döda" bort andra arter för att vi tycker deras beteende suger. Allting hänger ihop. Vi, människor, suger många ggr i vår uppfödning av djurprotein för vår konsumtion.
För att komma tillbaka till katten. Om grannens katt stör, så är det tyvärr så, att det är du, som får fixa på ngt sätt att den inte kommer in i din trädgård. Staket, vatten eller vad man nu kan hitta på. Man kan inte skjuta grannens katt och inte heller sparka på den.
En katt är inget djur som ingår i naturen, den är ett tamdjur som har en ägare. Precis som hundar, kor, hästar mm.A Ann-C K skrev:Katten är en jägare och köttätare. Ja, de leker med musen eller fågeln. Det ligger i deras natur. Några katter är väldigt nöjda med en tygmus fast de får gå ute. Några katter som får går ute tar det extra steget och jagar ett levande djur. Jag är kattägare och nej, jag tycker inte det är trevligt att hitta rester av varken möss eller fågel eller en halv hare under trappan, men det är naturens väg. En isbjörn är en jägare och vi tycker det är hemskt att se en naturfilm, där de fångar en sälunge. Strömmingen tar slut, vi får inte strömming och sälen får ingen mat, och i slutändan får inte isbjörnen mat, då fisken är slut och isen smälter. Vilda större kattdjur fångar sitt byte på savannen och hiver upp det i sitt skafferi i något träd. Människor jagar. Några för nytta och några för nöje. Skall vi utfodra alla med baljväxter? Just kattdjur är karnivorer och måste äta kött.
Det handlar om "survival of the fittest" och vi människor är på toppen av den stegen, Vi äter kött och klär oss i skinn och det förekommer återkommande rapporter i nyheterna om suspekta djurhållningar. Vi kan inte "döda" bort andra arter för att vi tycker deras beteende suger. Allting hänger ihop. Vi, människor, suger många ggr i vår uppfödning av djurprotein för vår konsumtion.
För att komma tillbaka till katten. Om grannens katt stör, så är det tyvärr så, att det är du, som får fixa på ngt sätt att den inte kommer in i din trädgård. Staket, vatten eller vad man nu kan hitta på. Man kan inte skjuta grannens katt och inte heller sparka på den.
Att ägaren låter ett tamdjur plåga ihjäl småfåglar i naturen är oansvarigt, och någon som gör så kan aldrig kalla sig för djurvän, tvärtom. Obegripligt att någon kan vara så empatilös.
Jämför gärna med vad som gäller för mårdhunden i Sverige, det är ett djur som kommit hit som inte hör hemma i vår natur och är klassad som en invasiv art.
Det är fri jakt på Mårdhunden året om. Den tar många bytesdjur och har inte några naturliga fiender, så man vill helst få bort den helt från vår natur.
Redigerat:
Ingår du själv i "naturen" mer än katten?Nissens skrev:
En katt är inget djur som ingår i naturen, den är ett tamdjur som har en ägare. Precis som hundar, kor, hästar mm.
Att ägaren låter ett tamdjur plåga ihjäl småfåglar i naturen är oansvarigt, och någon som gör så kan aldrig kalla sig för djurvän, tvärtom. Obegripligt att någon kan vara så empatilös.
Jämför gärna med vad som gäller för mårdhunden i Sverige, det är ett djur som kommit hit som inte hör hemma i vår natur och är klassad som en invasiv art.
Det är fri jakt på Mårdhunden året om. Den tar många bytesdjur och har inte några naturliga fiender, så man vill helst få bort den helt från vår natur.
Läs gärna om skadestånd och strikt ansvar. Det är länge sen jag pluggade juridik och det var bara 20p vid sidan av mina vanliga studier så jag reserverar mig att jag kan minnas fel. Förutom just specialfall, hundar, atomkraft, bilar, järnväg som alla har något sorts strikt ansvar så gäller att var och en tar egen risk. Dvs bara vid en avsiktlig handling eller oaktsamhet behöver jag ersätta dig för en skada jag orsakar. Är det en olickshändelde så tar du risken som väljer att leva i ett samhälle med andra.P pmd skrev:
Om du säljer en tjänst gäller givetvis något annat, dvs om du sålt tjänsten att slipa golvet och förstör det så får du ersätta det. Men inte om jag som gäst i ditt hem halkar och förstör parketten så betalar du golvet och jag mina skador på kläderna. Om du inte bonat golvet på ett oaktsamt sätt, eller jag oaktsamt hade skridskor på fötterna...
Redigerat:
Som bevis att man inte gör något fel är det ett tveksamt argument. Om en mördare eller fortkörare vill bli frikänd med argumentet att ingen han känner klagat än, är det ett bra bevis?P pmd skrev:
Jag är inte säker på att det är så när det gäller djuren. Som lagen är formulerad så är det ägaren som har ansvar för dem. Det finns ingen formulering som "...såvida det inte är opraktiskt" eller "...såvida inte ägaren skjuter över det ansvaret på någon annan".J JohanLun skrev:
Nu är jag inte jurist, men jag skulle ta mina chanser, sen får tärningarna rulla som de vill.
Fast nu var det väl frågan om du får skjuta 54åringen, där säger jag ja om du befarar han ska skjuta dig och nej om du är övertygad om att han bara ämnar skjuta din katt. Man får inte döda någon som repar ens bil. Men om man tror han ska hugga dig i huvet med kniven han repar med är nödvärn tillämplig och det är troligt att du utan att göra fel kan skjuta förövaren.T Troberg skrev:Jag är inte säker på att det är så när det gäller djuren. Som lagen är formulerad så är det ägaren som har ansvar för dem. Det finns ingen formulering som "...såvida det inte är opraktiskt" eller "...såvida inte ägaren skjuter över det ansvaret på någon annan".
Nu är jag inte jurist, men jag skulle ta mina chanser, sen får tärningarna rulla som de vill.
J JohanLun skrev:Det gäller att kunna hantera djur. Rör aldrig hundar och katter, då just deras bett kan vara farligt. Skräm dem istället! Ofta blir de bitna som går på en katt med våld. Tamkatter brukar normalt inte bita folk. Liksom hundar inte heller bits i normalfallet
Men katter är som sagt inte "direkt" dödliga, som större hundar kan vara. Om man blir biten av ett djur ska man bevaka noga och inte dröja med att söka. Samma som att kliva på en vass snäcka, glasbit eller rostig spik. De är också dödliga! Så då har du ju lärt dig något till nästa gång du eller någon annan får en infektion. Troligen kan du bli lika sjuk om din kanin biter dig!
Jag vet allt det där men det visste inte kattuslingen! Kattens livsfarliga bakterier, vilka alla katter har, kan också finnas i kattens klor. Vill också passa på att påminna om lagen om tillsynsansvar. Det gäller för såväl katt som t.ex. hund. Men det känner nog få kattägare till. En katt får inte springa vind för våg utan tillsyn, vilket många (?) kattägare inte känner till eller ignorerar.
