50 633 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Absolut. Vi har haft denna diskussion förut. Liksom vissa katter fångar fåglar och pissar på dynor gör andra det inte. Så jag önskar man inte drar alla över en kam. Jag är en stor djurvän. Men tyvärr, någon gång var 3 år kanske jag kör på en fågel eller katten fångar en.Nissens skrev:
Jag är oerhört mycket mer bekymrad över kycklingindustrin än min egen katt.
Jag tror det där av många är ett argument för de vill slippa katter av andra skäl, för många med detta argument kör obekymrat SUV och äter Kronfågel flera gånger i veckan. Hyckleri och dubbelmoral!
Det är lite märkligt, din dubbelmoral är ju något extra. Alla katter beter sig som… katter. Ändå säger nästan alla kattägare att just deras katt är speciell och tar inga eller nästan inga fåglar. Vilket förstås är struntprat.J JohanLun skrev:Absolut. Vi har haft denna diskussion förut. Liksom vissa katter fångar fåglar och pissar på dynor gör andra det inte. Så jag önskar man inte drar alla över en kam. Jag är en stor djurvän. Men tyvärr, någon gång var 3 år kanske jag kör på en fågel eller katten fångar en.
Jag är oerhört mycket mer bekymrad över kycklingindustrin än min egen katt.
Jag tror det där av många är ett argument för de vill slippa katter av andra skäl, för många med detta argument kör obekymrat SUV och äter Kronfågel flera gånger i veckan. Hyckleri och dubbelmoral!
Släpper du ut din katt bland småfåglarna saknar du trovärdighet i ditt vurmande för kycklingarna.
Du orsakar värre lidande än vad kycklingindustrin gör.
Nu pratar du skit igen. Du har ingen aning om mina förhållanden.Nissens skrev:
Det är lite märkligt, din dubbelmoral är ju något extra. Alla katter beter sig som… katter. Ändå säger nästan alla kattägare att just deras katt är speciell och tar inga eller nästan inga fåglar. Vilket förstås är struntprat.
Släpper du ut din katt bland småfåglarna saknar du trovärdighet i ditt vurmande för kycklingarna.
Du orsakar värre lidande än vad kycklingindustrin gör.
Det är du som har det som en halmgubbe.
Tillskriv inte MIG att JAG skapar större lidande än kycklingindustrin, du argumenterar som en full femåring.
Du kan gärna få presentera statistik, men tillskriv inte mig vad jag gör eller inte gör när du inte har en aning om det.
Sluta generalisera.
Prata gärna om vad DU gör. Vad statistiken säger. Men dina halmgubbar får du dra nån annanstans.
Det märkliga, Nissen , är att jag tycker att du i andra diskussioner i forumet har rimlig argumentation och rimliga åsikter.
Men detta med småfåglar och katter är tydligen nåt du maniskt måste mässa om för att (jag har för mig du skrev) en katt pissade på din utemöbel (eller något liknande) och du inte fick någon att ta ansvar. Fokusera på hur du hanterar det istället för att beskylla mig för något som inte är sant.
Med mig som granne skulle jag ta ansvar.
Men detta med småfåglar och katter är tydligen nåt du maniskt måste mässa om för att (jag har för mig du skrev) en katt pissade på din utemöbel (eller något liknande) och du inte fick någon att ta ansvar. Fokusera på hur du hanterar det istället för att beskylla mig för något som inte är sant.
Med mig som granne skulle jag ta ansvar.
Redigerat:
Jag har ett dilemma som ej kunde lösas med diskussion runt frukostbordet, men som tråden kanske kan hjälpa mig med.
Jag såg precis grannkatten vässa klorna på blomlådan! Har inte varit ute än, men lacken är givetvis helt förstörd. Den är målad med antik slamfärg från Byggmaxså jag är mycket tveksam att reporna går att polera bort. Så.... vad anser sällskapet är en proportionerlig motreaktion?
1. Skjuta katten
2. Spränga grannens port
3. Skjuta grannen
4. Somna om.
Jag såg precis grannkatten vässa klorna på blomlådan! Har inte varit ute än, men lacken är givetvis helt förstörd. Den är målad med antik slamfärg från Byggmaxså jag är mycket tveksam att reporna går att polera bort. Så.... vad anser sällskapet är en proportionerlig motreaktion?
1. Skjuta katten
2. Spränga grannens port
3. Skjuta grannen
4. Somna om.
5. Skriva av dig på FäjsbååkUnikt namn skrev:
Jag har ett dilemma som ej kunde lösas med diskussion runt frukostbordet, men som tråden kanske kan hjälpa mig med.
Jag såg precis grannkatten vässa klorna på blomlådan! Har inte varit ute än, men lacken är givetvis helt förstörd. Den är målad med antik slamfärg från Byggmaxså jag är mycket tveksam att reporna går att polera bort. Så.... vad anser sällskapet är en proportionerlig motreaktion?
1. Skjuta katten
2. Spränga grannens port
3. Skjuta grannen
4. Somna om.
Spränga hela grannskapet så att du bor själv😂Unikt namn skrev:
Jag har ett dilemma som ej kunde lösas med diskussion runt frukostbordet, men som tråden kanske kan hjälpa mig med.
Jag såg precis grannkatten vässa klorna på blomlådan! Har inte varit ute än, men lacken är givetvis helt förstörd. Den är målad med antik slamfärg från Byggmaxså jag är mycket tveksam att reporna går att polera bort. Så.... vad anser sällskapet är en proportionerlig motreaktion?
1. Skjuta katten
2. Spränga grannens port
3. Skjuta grannen
4. Somna om.
Det är med småfåglar katter fångar... Är det en högre moral att vi människor jagar tex älg eller rådjur? Jagar vi för nöjes skull? Lever vi människor för att göra nytta eller för nöjes skull? Lever tamkatten för sitt eget eller ägarens nöjes skull? Lever råttan eller gråsparven för sitt eget eller någon annans nöjes skull?
Jag skulle påstå att vårt liv på jorden, även om vi känner oss nyttiga när vi åker till jobbet, är tärande och till slut görs för vårt nöjes skull. Jag kanske inte jobbar för mitt nöjes skull, men skulle det inte vara kul att leva vore det ju bättre för planeten att inte skaffa barn och ta sig av daga - så länge man inte jobbar specifikt med hållbarhets och etiska frågor som faktiskt förbättrar planeten mer än man själv tär på den.
Därmed tänker jag att om jag minskar mitt miljöavtryck och minskar det som skapar lidande hos djuren så tar jag de för mig lågt hängande frukterna. Visst skulle jag kunna skita i att ha en katt, skippa alla nöjen och bara leva på kålrötter. Jag försöker istället äta så mycket vegetariskt det bara går, tänka på ursprunget i de varor och tjänster jag använder, i första hand köra min elbil, vara snäll mot de djur, tama eller vilda, som korsar min väg.
Jag gör fortfarande nöjesaktiviteter och äter fortfarande kött. Kunde jag skulle jag välja enbart viltkött de gånger jag äter kött - tyvärr är det inte praktiskt möjligt för mig då jag i princip aldrig äter kött annat än när jag äter lunch ute och då finns inte de valet (annat än om man blir en krångelputte som vägrar äta där kollegorna vill äta).
Men nu är vi långt utanför topic. Man skjuter inte med hagelbössa bland folk. Det placerar en i samma gäng som jordgubben och kurdiska räven. Visst, det är skillnad att skjuta en katt eller en människa, absolut, men gränsen är som sagt passerad när skjutvapnet åker fram. Det börjar med en nål och slutar med en silverskål, om man börjar skjuta sina grannars katter så tror jag att det inte är helt omöjligt att den personlighetstypen är de som faktiskt riskerar att ta fram bössan även i andra sammanhang eller iallafall råka vådaskjuta någon.
Jag skulle påstå att vårt liv på jorden, även om vi känner oss nyttiga när vi åker till jobbet, är tärande och till slut görs för vårt nöjes skull. Jag kanske inte jobbar för mitt nöjes skull, men skulle det inte vara kul att leva vore det ju bättre för planeten att inte skaffa barn och ta sig av daga - så länge man inte jobbar specifikt med hållbarhets och etiska frågor som faktiskt förbättrar planeten mer än man själv tär på den.
Därmed tänker jag att om jag minskar mitt miljöavtryck och minskar det som skapar lidande hos djuren så tar jag de för mig lågt hängande frukterna. Visst skulle jag kunna skita i att ha en katt, skippa alla nöjen och bara leva på kålrötter. Jag försöker istället äta så mycket vegetariskt det bara går, tänka på ursprunget i de varor och tjänster jag använder, i första hand köra min elbil, vara snäll mot de djur, tama eller vilda, som korsar min väg.
Jag gör fortfarande nöjesaktiviteter och äter fortfarande kött. Kunde jag skulle jag välja enbart viltkött de gånger jag äter kött - tyvärr är det inte praktiskt möjligt för mig då jag i princip aldrig äter kött annat än när jag äter lunch ute och då finns inte de valet (annat än om man blir en krångelputte som vägrar äta där kollegorna vill äta).
Men nu är vi långt utanför topic. Man skjuter inte med hagelbössa bland folk. Det placerar en i samma gäng som jordgubben och kurdiska räven. Visst, det är skillnad att skjuta en katt eller en människa, absolut, men gränsen är som sagt passerad när skjutvapnet åker fram. Det börjar med en nål och slutar med en silverskål, om man börjar skjuta sina grannars katter så tror jag att det inte är helt omöjligt att den personlighetstypen är de som faktiskt riskerar att ta fram bössan även i andra sammanhang eller iallafall råka vådaskjuta någon.
Det går inte att jämföra jakt med det djurplågeri katterna utsätter småfåglarna för. Dessutom tar jägarna hand om viltet. Man kan säga att för varje vilt som fälls så köps mindre kött från slakterierna du tycker så illa om.J JohanLun skrev:Det är med småfåglar katter fångar... Är det en högre moral att vi människor jagar tex älg eller rådjur? Jagar vi för nöjes skull? Lever vi människor för att göra nytta eller för nöjes skull? Lever tamkatten för sitt eget eller ägarens nöjes skull? Lever råttan eller gråsparven för sitt eget eller någon annans nöjes skull?
Jag skulle påstå att vårt liv på jorden, även om vi känner oss nyttiga när vi åker till jobbet, är tärande och till slut görs för vårt nöjes skull. Jag kanske inte jobbar för mitt nöjes skull, men skulle det inte vara kul att leva vore det ju bättre för planeten att inte skaffa barn och ta sig av daga - så länge man inte jobbar specifikt med hållbarhets och etiska frågor som faktiskt förbättrar planeten mer än man själv tär på den.
Därmed tänker jag att om jag minskar mitt miljöavtryck och minskar det som skapar lidande hos djuren så tar jag de för mig lågt hängande frukterna. Visst skulle jag kunna skita i att ha en katt, skippa alla nöjen och bara leva på kålrötter. Jag försöker istället äta så mycket vegetariskt det bara går, tänka på ursprunget i de varor och tjänster jag använder, i första hand köra min elbil, vara snäll mot de djur, tama eller vilda, som korsar min väg.
Jag gör fortfarande nöjesaktiviteter och äter fortfarande kött. Kunde jag skulle jag välja enbart viltkött de gånger jag äter kött - tyvärr är det inte praktiskt möjligt för mig då jag i princip aldrig äter kött annat än när jag äter lunch ute och då finns inte de valet (annat än om man blir en krångelputte som vägrar äta där kollegorna vill äta).
Men nu är vi långt utanför topic. Man skjuter inte med hagelbössa bland folk. Det placerar en i samma gäng som jordgubben och kurdiska räven. Visst, det är skillnad att skjuta en katt eller en människa, absolut, men gränsen är som sagt passerad när skjutvapnet åker fram. Det börjar med en nål och slutar med en silverskål, om man börjar skjuta sina grannars katter så tror jag att det inte är helt omöjligt att den personlighetstypen är de som faktiskt riskerar att ta fram bössan även i andra sammanhang eller iallafall råka vådaskjuta någon.
Katter plågar ihjäl småfåglar för nöjes skull, de får mat av sin ägare. Och detta är inte katternas fel, det är 100% ägarens ansvar.
Om du nu släpper ut din katt i naturen så kan du väl stå för det istället för att skylla på än det ena och än det andra…
Jag är förundrad över att detta får fortgå.
Ja, katter är äckliga ock mycket farligare än folk tror (vill tro) Jag var mycket nära att försvinna från denna jord. Jag skulle ta bort en katt som attackerade vår kanin inne på vår tomt. Den jä----a katten högg mig i armen och en livsfarlig infektion var ett faktum. Katten kom tillbaka efter ett par dagar, men kommer inte tillbaka mer. Det har jag sett till....Tror att bakterien hette Pastorella eller nåt. En katt har flera livsfarliga bakterier i sin mun.B Bombus pratorum skrev:Nästan alla ägare av utekatter i Sverige är smittade av parasiten Toxoplasma gondii som bland annat sätter sig i hjärnan. Tycker det förklarar rätt mycket av kattägares beteende och åsikter om vad deras katter ska få göra mot miljontals småfåglar och grannar utan hjärnparasit.
”De flesta får endast lätta symptom, men för personer med nedsatt immunförsvar och för ofödda foster kan parasiten vara livshotande, enligt Stockholms universitet. Studier har också visat att psykiska sjukdomar, som schizofreni, depression och ångestsyndrom är vanligare hos personer som bär på parasiten”
[länk]

