B Bengt65 skrev:
Gammal tråd men är nyfiken. I min källare finns tvättkorg torktumlare de har varsin fas men gemensam nolla. Matas av en 4g 1,5

Behöver inte varje maskin egen nolla? Får man tex använda grå som nolla om den märks i både uttag och central?
Jag har faktiskt en gammal (fungerande) tvättmaskin avsedd för 2x10A, och är det ett äldre hus var antagligen ledningen dragen just för detta.

Det är inte bara så att du får använda samma nolla, du får inte göra nyinstallation med annat än blå nolla (med några undantag).

Om det är en existerande installation så får du använda existerande nolla även om den inte är blå.

Detta att man kan använda samma nolla för alla faserna utan att överbelasta denna nolla oavsett belastningsfall (nu bortser jag från övertoner) är en konsekvens av den eleganta matematiken bakom 3-fassystem. Så om du tänker att varsin nolla skulle minsta förlusterna så stämmer det inte, det är faktiskt så att du alltid får större eller samma förluster med separata nollor, Om du har ett idealt belastningsfall med precis samma ström på båda faserna minskar förlusten i nolledaren 8 ggr.

Så din installation är sannolikt helt korrekt, och i elcentralen så ska de tillhöra samma grupp, så jordfelsbrytare i centralen måste i praktiken också vara 3-fas. Ofta installerar man även 3-polig dvärg i sammanhanget då de är billigare och lättare att hitta än en 2-polig, och får en extra avsäkrad inkopplingspunkt på köpet att disponera. 3-fas dvärg gör det mer tydligt att det är en grupp och inte någon specialare.

Den enda fördelen med separata kablar från elcentralen är att man då kan ha separate jordfelsbrytare för tvättmaskin och tumlare i centralen och därmed bättre felutpekning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.