Hej Allihopa

Är ny här men har kollat väldigt mycket på denna sidan när vi hållit på med huset och ansett att det är en av dem bästa sidorna man kan vända sig till när man får problem

Som rubriken lyder så har vi en tvättmaskin och en torktumlare som ska få varsitt uttag och undrar då ifall man kan dra en 5G2,5mm till en dosa sen fördela faserna i uttagen så uttag ett får Brun och uttag Två får svart och uttag tre får grå och så får det gå till en trepolig 16A säkring

Tror ni att detta kommer funka ?

PS: Jobbar som Elektriker Lärling

Om du nu har det jobbet som du skriver, så borde du ju även kunna svaret på din egna fråga :o
Men svaret är JA. Bara allt är bra uppmärkt och jordfelsbrytare finns.

haha jag utgick från att det skulle funka men ville höra med någon som är mer erfaren först :D men tack så mycket :D och trevlig helg på dig :D

Finns dock en hel del att läsa på ang zon indelning om TT och TM står i våtutrymme.

Gustav Holm skrev:
dra en 5G2,5mm till en dosa sen fördela faserna i uttagen så uttag ett får Brun och uttag Två får svart och uttag tre får grå och så får det gå till en trepolig 16A säkring
Du menar troligen inte så som du skriver, så om jag formulerar om det som "fördelar faserna i dosan så att varje uttag får en och endast en fas var under sitt skal" så hoppas jag du håller med.

Det skulle dessutom räcka med 1.5 mm² och 10 A om det inte handlar om en exceptionellt lång ledning.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Skall tillägga att fördelningen av faserna bör ske i en kopplingsdosa före vägguttagen så att varje vägguttag får en vanlig 3 G 1,5 alt. 3G2,5. Detta eftersom vägguttag kan bytas av icke elektriker. I den dosan är förbindningen av nollorna av extra stor vikt.

G Gustav Holm skrev:
Hej Allihopa

Är ny här men har kollat väldigt mycket på denna sidan när vi hållit på med huset och ansett att det är en av dem bästa sidorna man kan vända sig till när man får problem