Hej Allihopa

Är ny här men har kollat väldigt mycket på denna sidan när vi hållit på med huset och ansett att det är en av dem bästa sidorna man kan vända sig till när man får problem

Som rubriken lyder så har vi en tvättmaskin och en torktumlare som ska få varsitt uttag och undrar då ifall man kan dra en 5G2,5mm till en dosa sen fördela faserna i uttagen så uttag ett får Brun och uttag Två får svart och uttag tre får grå och så får det gå till en trepolig 16A säkring

Tror ni att detta kommer funka ?

PS: Jobbar som Elektriker Lärling

Om du nu har det jobbet som du skriver, så borde du ju även kunna svaret på din egna fråga :o
Men svaret är JA. Bara allt är bra uppmärkt och jordfelsbrytare finns.

haha jag utgick från att det skulle funka men ville höra med någon som är mer erfaren först :D men tack så mycket :D och trevlig helg på dig :D

Finns dock en hel del att läsa på ang zon indelning om TT och TM står i våtutrymme.

Gustav Holm skrev:
dra en 5G2,5mm till en dosa sen fördela faserna i uttagen så uttag ett får Brun och uttag Två får svart och uttag tre får grå och så får det gå till en trepolig 16A säkring
Du menar troligen inte så som du skriver, så om jag formulerar om det som "fördelar faserna i dosan så att varje uttag får en och endast en fas var under sitt skal" så hoppas jag du håller med.

Det skulle dessutom räcka med 1.5 mm² och 10 A om det inte handlar om en exceptionellt lång ledning.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Skall tillägga att fördelningen av faserna bör ske i en kopplingsdosa före vägguttagen så att varje vägguttag får en vanlig 3 G 1,5 alt. 3G2,5. Detta eftersom vägguttag kan bytas av icke elektriker. I den dosan är förbindningen av nollorna av extra stor vikt.

G Gustav Holm skrev:
Hej Allihopa

Är ny här men har kollat väldigt mycket på denna sidan när vi hållit på med huset och ansett att det är en av dem bästa sidorna man kan vända sig till när man får problem

Som rubriken lyder så har vi en tvättmaskin och en torktumlare som ska få varsitt uttag och undrar då ifall man kan dra en 5G2,5mm till en dosa sen fördela faserna i uttagen så uttag ett får Brun och uttag Två får svart och uttag tre får grå och så får det gå till en trepolig 16A säkring

Tror ni att detta kommer funka ?

PS: Jobbar som Elektriker Lärling
Gammal tråd men är nyfiken. I min källare finns tvättkorg torktumlare de har varsin fas men gemensam nolla. Matas av en 4g 1,5

Behöver inte varje maskin egen nolla? Får man tex använda grå som nolla om den märks i både uttag och central?

B Bengt65 skrev:
Gammal tråd men är nyfiken. I min källare finns tvättkorg torktumlare de har varsin fas men gemensam nolla. Matas av en 4g 1,5

Behöver inte varje maskin egen nolla? Får man tex använda grå som nolla om den märks i både uttag och central?
Om du har 3-fas i centralen (vilket i stort sett alla har) så kan man ha två olika faser på samma nolla. Rent föreskriftsmässigt får man troligtvis inte märka en grå ledare med blå och använda den som nolla men jag hade gjort det om det var nödvändigt.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:

De får ha gemensam men dvärgbrytare bör vara 2-polig

Har du en 5-ledare bör du sätta en trepolig och inte en tvåpolig,så att även den tredje fasen bryts.

E elmont skrev:
Har du en 5-ledare bör du sätta en trepolig och inte en tvåpolig,så att även den tredje fasen bryts.
Nej är 4 trådig ledare som dels upp på 2 uttag.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Nej är 4 trådig ledare som dels upp på 2 uttag.
Nej. Du har en kabel med 4 ledare.

Eller 4 FK/FQ i rör.

Nollan måste vara blå.

Redigerat:
K karkka skrev:
Nej. Du har en kabel med 4 ledare.

Eller 4 FK/FQ i rör.

Nollan måste vara blå.
Ja en nolla en jord en svart och en brun . Nollan är samma till båda uttagen som sitter bredvid varandra en fas i varje. Separata dvärgbrytare som jag förstår skall bytas till en 2 polig.

B Bengt65 skrev:
De har de inte idag men det går ju satt lösa. Om man gör det så är allt okej? En sådan här som sitttet till min spishäll

[länk]
Ja en sådan blir bra

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.