S Smurfen1337 skrev:
Det konstiga är att det är 2.5w spottar 6st = 15w totalt. Och dom har funkat felfritt i ett år men nu vill dom inte dimra upp längre utan står bara på lägsta stryka när man tänder upp. Mätt i trafon och den skickar ur spänning till spottarna så förstår inte vart felet kan ligga :/
Att du har spänning ut säger inte hela sanningen. Det är mer relevant huruvida du har RÄTT spänning ut, för att konstatera om drivdonet är helt eller inte.

Har du en last på 15W bör instrumentet visa ~42-43V.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fast nu skulle ju drivdonet egentligen vara på 700mA, om jag fattar frågan. Så det är vid 700 mA som effekten förväntas bli 15W, vilket ger en förväntad spänning på 21 - 22 V. Vid denna lägre drivström (350 mA) bör spänningen bli nästan lika hög (LED är inte resistiva, de har en tröskelspäning). Så det borde bli drygt 20V.

• Gilla
goreng
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast nu skulle ju drivdonet egentligen vara på 700mA, om jag fattar frågan. Så det är vid 700 mA som effekten förväntas bli 15W, vilket ger en förväntad spänning på 21 - 22 V. Vid denna lägre drivström (350 mA) bör spänningen bli nästan lika hög (LED är inte resistiva, de har en tröskelspäning). Så det borde bli drygt 20V.
Japp, är det så har du rätt, såklart. Jag antog felaktigt att effekten var baserad på 350mA, men poängen är däremot densamma. Ska man konstatera huruvida drivdonet är helt eller inte måste man ha ett begrepp om vilken spänning som drivdonet matar ut vid den givna effekten

Vi de felsymptom som TS beskriver och det faktum att installationen fungerat felfritt i närmare 1 års tid så är det tämligen liten risk att felet är något annat än ett havererat drivdon däremot

• Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
G goreng skrev:
Japp, är det så har du rätt, såklart. Jag antog felaktigt att effekten var baserad på 350mA, men poängen är däremot densamma. Ska man konstatera huruvida drivdonet är helt eller inte måste man ha ett begrepp om vilken spänning som drivdonet matar ut vid den givna effekten

Vi de felsymptom som TS beskriver och det faktum att installationen fungerat felfritt i närmare 1 års tid så är det tämligen liten risk att felet är något annat än ett havererat drivdon däremot
Hej! Tack för alla svar! Jag undrar om spänningen visar 24v som ni säger när man dimrat upp dom till max men kanske visar t.ex 14-15v som i mitt fall men då stod ju dom på min läge? Spänningen ut borde ju variera beroende på hur mycket spänning man släpper fram eller har jag fel? Mvh

Som nämnts så är spänningen ganska konstant när det handlar om drivning av LED för konstant ström. Spänningen varierar endast med antalet LED i serie. Med sex stycken LED så bör spänningen ligga på runt ca 3.5*6=21 V Det är strömmen som styr hur starkt LEDarna lyser. Men det kan vara vanskligt att mäta spänning eller ström då den troligen inte är sinusformad med risk för mätfel. Om du mäter 14-15 V så tyder det på att något är trasig eller mätfel. Om du har möjlighet kan du prova att ansluta endast 2 LED till drivdonet för att försöka ringa in felkällan.

Med tanke på att dioder kräver likström så är den definitivt inte sinusformad.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
"rak" då.

En liten uppdatering! Fick idag min nya driver och av ren entusiasm så byte jag driver och slog sedan på strömmen igen. När jag testar ifall det funkar så lyser det inte ens lite denna gången utan det är stendött.. Så jag dubbelkollar ifall jag kopplat rätt och märker att jag lagt in dom på 1-10v utgången... går och stänger av igen och kopplar in dom på rätt sida denna gången och då får jag samma fenomen som innan, alltså att dom står på knappt minimum lyse och går ej att dimra... jag mäter denna gången fram !!!!56v!!!! I utgången på drivern... 56v??? Jag fattar absolut ingenting och min tanke är att försöka spänningsätta varje spot för sig och se om det är något som spökar i dom... någon som har tips? Är det normalt med 56v ut till 350mA downlight? Och kan det hända att jag bränt dowlightswn när jag råkade koppla in i 1-10v utgången?

56V är ju i princip max vad den drivern ger. Det verkar som att den inte lyckas få ut 350mA trotts den spänningen.

Var det varianten där spotarna ligger i serie? Isf verkar det ju vara brott nånstans?

Fotografen Fotografen skrev:
Var det varianten där spotarna ligger i serie? Isf verkar det ju vara brott nånstans?
Är det ett brott på en seriekrets så lyser ju spotarna inte alls...

• Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Japp! Det är seriekopplade, det som oroar mig är att dom lyser pytte pytte lite lixxom så känns väldigt märkligt för ifall det hade varit brott i slingan så borde det väll inte lysa alls?

Vet inte exakt hur tålig 0-10V ingången är men det är nog väldigt troligt att drivdonet pajat igen ifall du lyckats lägga 230V över den.

Köp ett drivdon avsett för 700mA (om nu dessa spottar är gjorda för detta). Du får ju aldrig ut mer än 50% effekt ur dessa hur du än vrider och vänder på det med ett 350mA, och framförallt ta din tid, andas, koppla rätt så ska det nog gå fint :)

G goreng skrev:
Vet inte exakt hur tålig 0-10V ingången är men det är nog väldigt troligt att drivdonet pajat igen ifall du lyckats lägga 230V över den.

Köp ett drivdon avsett för 700mA (om nu dessa spottar är gjorda för detta). Du får ju aldrig ut mer än 50% effekt ur dessa hur du än vrider och vänder på det med ett 350mA, och framförallt ta din tid, andas, koppla rätt så ska det nog gå fint :)
Japp! Har ett nytt drivdon som är påväg med posten nu. 230v blir det väll inte i 1-10v utgången? Det var spottarna som jag råkade koppla i 1-10v utgången och inte ink ström :D

S Smurfen1337 skrev:
Japp! Har ett nytt drivdon som är påväg med posten nu. 230v blir det väll inte i 1-10v utgången? Det var spottarna som jag råkade koppla i 1-10v utgången och inte ink ström :D
Okej, nä då är det nog helt lugnt ur den aspekten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.