Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag är faktiskt lite förvånad över avsaknaden av klagomål över att bilen inte är laddad på morgonen.
Jag har 6 st bilar i mitt system. Total förbrukning mellan alla dessa bilar under 30 dagar är 779kWh. Slår man ut det per bil så blir det 130kWh per bil och per dag 4,3kWh. Så i medel så blir det inte så mycket som laddaren behöver klara av. Givetvis är laddningen inte samma varje dag och "mina" bilar är i en BRF vilket kanske inte motsvarar vad en villabil laddar. Men även om man dubblar kWh-behovet så är det ju inga större problem för en "dåligt" installerad/balanserad elanläggning att klara av att ladda 10-20 kWh under en natt.

Jag tror att när det kommer elfordon för hantverkare som behöver laddas med 50kWh varje natt så kommer elanläggningarna behöva vara bättre för att man skall få ut så mycket effekt över alla faser som man behöver.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått för mig att tyskarna har ungefär samma situation med 3 fas hemma och små säkringar. Och deras bilindustri är ganska stor. Ingen hjälp därifrån?
 
M -MH- skrev:
Jag har fått för mig att tyskarna har ungefär samma situation med 3 fas hemma och små säkringar. Och deras bilindustri är ganska stor. Ingen hjälp därifrån?
Ja de har 3-fas men de fjantar sig inte med en massa småtariffer utan har vanligen 63A.
 
Logad Logad skrev:
Ja de har 3-fas men de fjantar sig inte med en massa småtariffer utan har vanligen 63A.
”…the germans, even their electrical appliances crave power”
M.C.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.