Satt och diskuterade effektvakter, pannor och elbilar och blev nyfiken på hur de egentligen är uppbyggda. Mer specifikt är hur 3-fasladdare i bilar idag är uppbyggda. Är det tre enfasladdare parallellt med varandra som även kan styras individuellt eller är det en 3-fasladdare som styrs gemensamt och/eller kan drivas med enbart en fas?

Antar 20A huvudsäkring.

Frågan är alltså om laddboxen noterar att huset drar 2A på L1, 2A på L2 och 13A på L3, begränsar bilen sig då till att ladda max 7A på alla tre faserna eller är de så bra så de kan plocka ut 18A på två faser och 7 på den sista?

Eller är de så primitiva så de dessutom har fasta steg så den begränsas till 6A på alla faserna tills förbrukningen på L3 går ner och den kan öka upp? (Har sett 6A i vissa diskussioner om minimum).

Om jag då ligger på 15A på alla tre faser, kan inte bilen laddas alls då?

Skiljer det mellan bilmodeller och i så fall, vad sitter exempelvis i en bmw i3 eller i en Polestar 2?

(frågan gäller enbart laddning via växelspänning och inte snabbladdare med DC)

Blev många frågor nu men är det någon som VET hur det är?
 

Bästa svaret

Det är både bil och laddare som behöver stöda individuell laddström per fas. Jag har (ännu) inte hört talas om varken bilar eller laddstationer som klarar av det. Det grundläggande PWM-protokollet mellan laddstation och bil stöder det inte, utan bil och laddstation måste stöda något av de dataprotokoll som finns som alternativ.

Så i de flesta får man räkna med att det är den mest belastade fasen i anläggningen som sätter strömmen som bilen laddas med för alla faser.

Däremot är laddströmmen steglöst inställbar mellan 6 - 80 A om jag minns rätt.

Det lär dock finnas laddboxar som kan välja fas vid enfasladdning av en bil. Kanske finns det boxar som kan koppla bort en högt belastad fas och bara ge bilen två? Alla bilar(?) vill ha 230 V AC, dvs de har tre separata enfasladdare som kan ladda individuellt. Det borde alla ha möjligheten att styra laddströmmen individuellt. Men detta är en tjänst som främst är intressant i Sverige, och det tillverkas som bekant inte elapparater för Sveriges trefas längre.

Det är tveksamt om man hittar denna information i bilens och laddstationens brux... Kanske finns det här någon som har exempel.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är både bil och laddare som behöver stöda individuell laddström per fas. Jag har (ännu) inte hört talas om varken bilar eller laddstationer som klarar av det. Det grundläggande PWM-protokollet mellan laddstation och bil stöder det inte, utan bil och laddstation måste stöda något av de dataprotokoll som finns som alternativ.

Så i de flesta får man räkna med att det är den mest belastade fasen i anläggningen som sätter strömmen som bilen laddas med för alla faser.

Däremot är laddströmmen steglöst inställbar mellan 6 - 80 A om jag minns rätt.

Det lär dock finnas laddboxar som kan välja fas vid enfasladdning av en bil. Kanske finns det boxar som kan koppla bort en högt belastad fas och bara ge bilen två? Alla bilar(?) vill ha 230 V AC, dvs de har tre separata enfasladdare som kan ladda individuellt. Det borde alla ha möjligheten att styra laddströmmen individuellt. Men detta är en tjänst som främst är intressant i Sverige, och det tillverkas som bekant inte elapparater för Sveriges trefas längre.

Det är tveksamt om man hittar denna information i bilens och laddstationens brux... Kanske finns det här någon som har exempel.
Ja, misstänkte att det var så. Nä, bilarnas och laddboxars information är lagd på en idag normal 10årings nivå tyvärr där man i princip skriver att om huset förbrukar mycket så begränsas bilens laddning… men om det åtminstone är steglöst över 6A är det ju alltid nått. Men det är klart, en 20A villa med taskig fasfördelning och en snedlast så en fas ligger på 15A hela natten innebär i värsta fall tom bil på morgonen om det är den fasen som väljs vid enfas dessutom. (Och inte boxen kan växla om till L2/L3)
 
Ja, jag är faktiskt lite förvånad över avsaknaden av klagomål över att bilen inte är laddad på morgonen. Troligen har folk mindre krav än de tror sig behöva så några få ampere räcker under en begränsad tid. En fas är ju inte högt belastad med 15 A precis hela tiden för det skulle märkas på elräkningen.
 
Det har uppenbarligen testats lite i ämnet och det verkar som att åtminstone vissa bilar skulle klara en osymmetrisk matning om det fanns stöd för en sådan styrning hos bil och laddbox.
 
Den tråden handlar om att koppla bort en fas, och det ska väl ändå alla bilar klara !?
Denna tråd handlar (dessutom) om individuellt automatiskt inställbar laddström per fas utifrån aktuell förbrukning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den tråden handlar om att koppla bort en fas, och det ska väl ändå alla bilar klara !?
Denna tråd handlar (dessutom) om individuellt automatiskt inställbar laddström per fas utifrån aktuell förbrukning.
Precis. Frågan kom upp då en i diskussionen fått installerat laddbox men där en huvudsäkring gick hela tiden. Elektrikern hade ju bommat lite i installationen av effektvakten så nu funkar det men frågan om hur obalanserat det var mellan faserna kom upp och OM det spelar någon roll. Hade bilen kunnat välja steglöst på alla faserna hade det inte spelat någon roll, men om den sänker alla tre faserna så kan en liten loggning av fasströmmarna vara meningsfull. ( om det visar sig att den inte laddar så snabbt som önskvärt).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den tråden handlar om att koppla bort en fas, och det ska väl ändå alla bilar klara !?
Denna tråd handlar (dessutom) om individuellt automatiskt inställbar laddström per fas utifrån aktuell förbrukning.
Jo, och det var det jag syftade på när jag skrev "om det fanns stöd för en sådan styrning hos bil och laddbox".
I det här fallet har man ju gjort en manuell styrning av en fas till 0 A men bilen fortsätter att ladda på två faser.
Den som vill och vågar kan ju då låta en logik slå ifrån en fas till bilens laddning i de fall man har en enfaslast som är i drift längre perioder. (T.ex. en poolvärmepump.)

Det var alltså en kommentar till TS fråga: Är det tre enfasladdare parallellt med varandra som även kan styras individuellt eller är det en 3-fasladdare som styrs gemensamt och/eller kan drivas med enbart en fas?

Det är lite synd att det ligger en begränsning i styrningen (och ev. protokollet?) när bilens laddare antagligen skulle kunna hantera olika strömbegränsningar för resp. fas.
 
Ja hur laddstationen och dess lastbalansering uppför sig är en annan fråga. Om man manuellt kopplar bort en fas så får man naturligtvis även koppla bort strömmätningen av den fasen.
 
A
jbr jbr skrev:
Det är lite synd att det ligger en begränsning i styrningen (och ev. protokollet?) när bilens laddare antagligen skulle kunna hantera olika strömbegränsningar för resp. fas.
Men frågan är ju om det inte redan idag finns stöd för förbättringar i hur laddboxen jobbar.

Som jag förstår det har exv. Model 3 tre separata enfasladdare, och ska kunna använda en, två eller tre av dessa samtidigt. Bilen får även information (via typ 2-kontaktens pilot-port) om vilken maxström den tillåts använda.

Dagens laddboxar med lastbalansering räknar ut maxströmmen baserat på den fas vilken för tillfället är hårdast belastad, och skickar denna signal till bilen. Är huset säkrat med 20 A och vi för tillfället använder (L1/L2/L3) 17/12/14 A så är fas 1 den begränsande fasen och bilen får instruktioner att ladda på alla tre faser med som mest 3 A per fas. Total effekt blir 230x3x3 = 2 kW.

En mer begåvad laddbox borde ju kunna se att i ovanstående fall är det mer lönsamt att koppla bort fas 1, och istället behålla fas 2 och 3 och samtidigt ändra maxströmmen till 6 A. Detta ger istället då 230x2x6 = 2.8 kW.

Eller tänker jag fel?
 
Det är rätt tänkt. Problemet är att sådana finesser bara är intressant på en liten marknad (Sverige). Vi över alltså hjälpas åt och tjata på tillverkarna. Jag vet inte hur andra länder gör. Det beror på ifall de har trefas fram till mätarskåpet.
 
Intressant det här. Lastbalansering = jämnar ut lasten mellan faserna.
Effektvakt = begränsar en förbrukare när andra använder mer.

Jag har solceller på taket med en växelriktare som har lastbalansering inbyggt.
Det är en Ferroamp som är inställd på 18 A. Om någon fas går över 18 A fördelar den lasten på den andra faserna. Hur det funkar rent tekniskt har jag ingen pejling på men det funkar.

Och så har jag beställt en Easee Laddbox med Equalizer. Den säger de ska vara en lastbalanserare inbyggd i men när man frågar dem är det en effektvakt. Dvs stryper laddströmmen när förbrukningen överstigen valt värde.
Eller har jag missuppfattat alltihop ?
;):cool:
 
A AHB skrev:
Men frågan är ju om det inte redan idag finns stöd för förbättringar i hur laddboxen jobbar.
Jo det är väl det som är grejen, bilarna klarar större flexibilitet än vad laddboxarna medger.
Som det ser ut nu är nog det enda man kan göra för att minska eventuella olägenheter med effektvakten att med annan logik bryta enstaka fas till laddningen. (och då även strömmätningen för aktuell fas)

J Jan_G skrev:
Intressant det här. Lastbalansering = jämnar ut lasten mellan faserna.
Effektvakt = begränsar en förbrukare när andra använder mer.

Jag har solceller på taket med en växelriktare som har lastbalansering inbyggt.
Det är en Ferroamp som är inställd på 18 A. Om någon fas går över 18 A fördelar den lasten på den andra faserna. Hur det funkar rent tekniskt har jag ingen pejling på men det funkar.

Och så har jag beställt en Easee Laddbox med Equalizer. Den säger de ska vara en lastbalanserare inbyggd i men när man frågar dem är det en effektvakt. Dvs stryper laddströmmen när förbrukningen överstigen valt värde.
Eller har jag missuppfattat alltihop ?
;):cool:
Det är nog helt riktigt uppfattat, det är relativt trubbiga system med effektvakt.
Man kan möjligtvis hävda att det är en fråga om balansering över dygnets timmar men det görs ju genom att begränsa effektuttag.

Ferroamp är en skojig manick som ger andra möjligheter men det är ju en kostsam komponent för den som enbart är ute efter att erhålla lastbalansering för att snabba på laddningen av bilen... :cool:
 
Jag har också tänkt skaffa solceller och läste lite om Ferroamps fasbalansering. Hur funkar det? Hade ni några problem innan? Några skillnader?
 
Ymer Ymer skrev:
Jag har också tänkt skaffa solceller och läste lite om Ferroamps fasbalansering. Hur funkar det? Hade ni några problem innan? Några skillnader?
Vi hade problem med att huvudsäkringar small då och då. Så vår granne, tillika solcellssäljare, berättade när vi pratade solceller att han beställt en växelriktare som löser sånt.
Hur det fungerar rent tekniskt får du nog googla på eller kontakta Ferroamp direkt. Men funkar, det gör det.
Förutom solelsproduktionen är det den bästa funktionen som anläggningen har. Hellre det än appen (och den använder jag i princip dagligen.)

Men åter till ämnet, Laddning av bilar och effektvakt.
 
  • Gilla
Högtigolv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.