Observera att du måste ha jordfelsbrytare. Du tänker sätta upp ett uttag utomhus, det måste skyddas av jordfelsbrytare.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, ja jordfelsbrytare ska skaffas, 2 st en till uteuttaget och en till lvp.

Fairlane
A ankan678 skrev:
Ett uttag ska sitta nästan direkt intill, de andra två blir nånstans runt 4-5m. Där är så att det är ett gammalt uttag till en hydroforpump, och har nu en 1 fas pump. Ett uttag behövs till ett litet värmeelement vid riktigt kalla vintetdagar, ett uttag till utsidan av fasaden till kommande altan, och ett uttag till lvp luft/luft. Hade jag tänkt, ville ju ha lvp på egen säkring och gärna utomhus uttaget också på egen. Och tja.. det som blir kvar till ev värme är med bra att köra på egen, vill inte köra värmen på samma som vattenpumpen.
Är det jag som tänker tokgit nu, eller blir det inte 4 säkringar du behöver om du vill göra som det står, dvs ny anslutning måste till?

Uttag 1: Utomhus
Uttag 2: lvp
Uttag 3: värme

Om du inte vill ha värme och pump på samma, var ska du koppla pumpen?

Ah nej nej, glöm pumpen, jag har bara ett enfas uttag i källaren nu och det har jag tagit till pumpen, där hade jag värmen inkopplad innan

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej. Har haft lite annat för mig. Det är inget urrag direkt, det är en brytare till en gammal hydrofor pump. Kan det vara 2 faser + nolla, sitter iofs 3 säkringar till denna i proppskåpet.... bifogar bilder, och jag hoppas jag kan koppla 2 st 1 fas uttag på detta. Mvh

• Bild på en gammal strömbrytare till en hydroforpump monterad på en trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brytare till gammal hydroforpump med anslutna kablar och intilliggande säkringar.
    Skapa konto
  • En gammal hydroforpumps brytare med ledningar, röd stoppknapp, grön startknapp och AMP-inställningar.
    Skapa konto
tommib
Det där är med all sannolikhet trefas utan nolla. Förleds inte att tro att blå är en nolledare, det är ett klassiskt misstag.

Du kan inte ersätta den där med uttag med mindre än att du kopplar om i centralen.

Att du har tre säkringar och att blå tråd sitter på en av fasplatserna i motorskyddet tyder på att du har tre faser utan nolla till motorskyddslådan. Som det är kopplat idag så lär det vara 400V mellan dom tre trådarna.
För att få (två) enfas så ”måste” det flyttas om i gruppcentralen, flytta blå tråd från säkring till nollplint.

Ja dumma jag tittade inte så nog, antog att blå var kopplad på N och inte i 5 eller vad det stod. Men då tar jag blå tråd i centralen och sätter på nollskenan, och då har jag 2 faser i källaren att koppla in två uttag på, med delad nolla och delad jord så borde det funka.
Tänkte på en sak... ett av uttagen skall vara till luftvärmepumpen, skulle det vara smart eller dumt och onödigt att koppla det uttaget genom säkerhetsbrytaren

Eller motorskydd eller vad det heter, dock skruva ner pilen till 10 A då... antagligen sätta 10A proppar i skåpet om det inte redan är det.

Byt ut hela motorskyddslådan mot en liten kopplingbox.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja okej. Det hade jag tänkt från början så det har jag köpt, står nånstans att lvp skall ha jordfelsbrytare, men det är nog inte samma sak som säkerhetsbrytare... kör just nu utan jfb men får väll skaffa det och sätta nånstans nån gång när jag har klurat ut hur man gör det,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.