Hej, har ett 3fas uttag, visst kan jag sätta 3st 230 kontakter brevid och dra en fas till resp uttag och nolla och jord.. fast alla tre uttagen delar på samma jord och nolla?

Det stämmer.
Men då måste sitta en trepolig dvärgbrytare som bryter alla faser samtidigt vid ev.fel. dessutom finns sannolikhet att i dosan har du 2,5 mm2 kabel och då fortsätt med samma area(inte 1,5 mm2).

Tack för svar, så jag kopplar bara de tre faserna genom brytaren och nollan låter jag gå diret ut i varje uttag..

Dvärgbrytaren sitter normalt sett i centralen. Det är en säkring.

• Gilla
Niburu
  • Laddar…
Okej. Jag har ett gammalt elskåp med porslinproppar

Ska nya uttag sitta lång bort ifrån varandra/den tre fasig uttag?

Hittade nu på standarden att det BÖR och inte måste, su du får utelämna det.

• Skärmdump av en handbok med text och diagram som visar kopplingsscheman för elförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar inte med ett
Gul och blå byggcentral med tre uttag och en röd stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Såklart det som visar du på bilden får du använda utan problem!
Jag trodde du ska dra nya uttag.

Ett uttag ska sitta nästan direkt intill, de andra två blir nånstans runt 4-5m. Där är så att det är ett gammalt uttag till en hydroforpump, och har nu en 1 fas pump. Ett uttag behövs till ett litet värmeelement vid riktigt kalla vintetdagar, ett uttag till utsidan av fasaden till kommande altan, och ett uttag till lvp luft/luft. Hade jag tänkt, ville ju ha lvp på egen säkring och gärna utomhus uttaget också på egen. Och tja.. det som blir kvar till ev värme är med bra att köra på egen, vill inte köra värmen på samma som vattenpumpen.

Inte funderat att dra lite ny kabel och göra rena enfasgrupper och låta 3 fas uttaget vara i fred?

Protte

Jo. Men är en hel del jobb att dra nytt från central genom alla rum. Låter lättare att använda det som finns

Har du tänkt ha kvar trefasuttaget?
Det är vid blandning av enfas & två-/trefas i samma grupp som det bör vara en flerpolig dvärgbrytare för hela gruppen.
Risken vid blandning av enfas & flerfas i samma grupp är att enfasuttag kan bakmatas via flerfasapparaten om säkringen till fasen för enfasuttaget går.

Om du byter ut trefasuttaget mot en kopplingsdosa och därifrån går med tre enfaskablar till vardera enfasuttag så finns det inga risker med att låta gruppen matas med tre separata säkringar.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Okej. Nej 3 fas ska inte användas som 3 fas, hade tänkt som du skrev att sätta en kopplingsdosa där istället och dra ut faserna till resp uttag, visste bara inte om samma nolla och jord kan gå ut till varje uttag, i min värld låter det okej eftersom nollan i slutändan ändå sitter isamma skena i proppskåpet

Det blir bra så som du tänkt, strömmen i nollan blir aldrig mer än vad faserna är avsäkrade (var för sig).
Om gruppledningen är avsäkrad 3*10A så blir strömmen i nollan max 10A.
När alla tre faserna är belastade med 10A vardera så kommer det gå 0A i nollan mellan gruppcentralen & kopplingsdosan.

Läs gärna Bo Siltbergs artikelserie om det svenska elsystemet,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.