Ni är guld värda för alla kloka ord!

Nu har jag börjat bygga trappan och jag gjorde ett extra vangstycke. Jag var en aning förvirrad kring vissa sätt att mäta och tänka, men nu börjar det bli något av det hela.

Jag har gjort mitt första trappsteg nu i trä, då jag gjorde de tre första i leca, för att vara extra fuktsäker och lite sånt.

Ni kan gärna titta in här och titta om jag verkar ha tänkt rätt. Hittills känns det väldigt bra och första steget är riktigt stabilt nu med två lager plywood. Sen slänger jag på ett lager gips framöver, om det nu inte blir ett till lager plywood, där jag misstänker att sista ordet inte är sagt. :)

PS: Vad skulle ni använda för skruvar ned i vangstycket? Just nu har jag 42mm trallskruv, vilket känns lite i underkant, men ändå rimligt. Kanske borde man gå upp en storlek. När jag tittar på skruven så ser den ut precis som skivskruven som jag har till OSB, så någon stor skillnad tror jag inte det är.

https://www.facebook.com/etthundratolvan/posts/760098114129912

Hur har du fäst vangstyckets klossar i själva vangstycksregeln?

På bilden ser det ut som du bara har dragit en skruv in i väggen. Men du har väl i alla fall limmat emot regeln under också? Annars kan du nog räkna med att få en del rörelse där. Jag hade både lim och två skruvar i mina klossar, fast då fanns ingen vägg intill.

Jag har limmat dem ner i regeln och skruvat och limmat in i väggen. Jag har inte skruvat ned i regeln, men jag hade först tänkt det. Kanske drar jag en skruv ner där i också. Det lär inte skada...

Men jag förstår att du frågar, för de man ser på bilden, de är bara testmonterade och sitter mest uppe för att testa om alla höjder stämmer.

Idag blev det ytterligare ett par steg. Trappan känns hur stum som helst. Jag har hoppat i den, så jag oroar mig i alla fall inte för nedböjning. Det kommer ju dessutom ett skivlager till framöver, mest troligt gips då...

14650635_760726274067096_7175352061919362380_n.jpg.

Nån bild till finns på facebooksidan.

Det känns oväntat stabilt, vilket känns mycket befriande då jag varit lite nervös inför det här momentet.

Jag kan inte tänka mig att det känns oväntat stabilt, för jag kan inte tänka mig en trappa som jag skulle väntat mig vara mer stabil ;)

Du kommer kunna köra en stridsvagn upp för den där, utan nedböjning ;)

Gediget arbete! :thumbup:

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Kolla på hela sten så slipper du fogar som kan spricka och ev att någon platta släpper, och det blir helt klart snyggare också :-)
http://www.stenbolaget.se/trappbekladnad-stockholm.html
Har själv en källartrapp i sten med hela steg som är gjord någon gång under 50 talet.

Hej. Tack för tipset, jag har missat den lösningen. Däremot tycker jag inte att det är snyggare, inte den typen av sten iaf. Jag gillar den variant av klinker vi tittat på. Men det finns säkert fler varianter av sten.

En variant kan ju vara att använda klinkers med skarpa kanter, och lägga dem dikt an utan fog.

Nu är trappan i alla fall klar för den här gången. Allt trä-arbete är färdigt.

14702403_762494253890298_7842164088326466078_n.jpg

Fler bilder finns på facebooksidan.

Varje steg i trä ska få ett lager gips, kanske också sättstegen. Sedan tänkte vi klinkra både plansteg och sättsteg i svart / antracit.

Jag gillar ganska mycket hur den här ser ut, tagen från random bild-googling
10995231_391409517704281_616385581_n.jpg

Den största frågan för mig är hur den ska se ut i framkant högst upp, alltså hörnet som man kommer sparka på.
Det kanske finns riktigt rejäla kakellister. Jag hoppas det. Som inte blir repig och ful, eftersom min fördom är att kakellister sällan är gjorda för att man ska gå på dem.

Men men. Nu får den vara såhär en stund, så ska jag isolera den underifrån, vilket är att stoppa in lite glassull i varje steg och efter hela vangstycket. För tills vidare kommer det vara varmt nere och kallt uppe, samt att det framöver ska bo en kompressor under trappan, så det känns som att isoleringen är viktig inte minst ur ljudsynpunkt.

Se där ja, med list i framkant och utan fog, precis som jag föreslog ;)

Du måste ju inte ha en kakellist, utan kan ta något annat som passar, kanske ett obehandlat plattjärn t.ex. kan funka.

Redigerat:
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Är det verkligen utan fog? Är det inte bara en svart fog?

Jag är rätt säker på att det är utan fog, men det ska säkert fogas, det är ju uppenbarligen under uppbyggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.