Hej

Jag bygger trappa som ska klinkras.

Den byggs i ett trapphus, med vangstycke på båda sidorna som följer väggen, alltså inte fribärande.

Då är det ju cc105 osv, det skulle jag inte våga klinkra.
Stoppar jag in ett vangstycke i mitten, som då blir fribärande så blir det ju ca cc55. Stoppar jag in två så blir det cc35 eller nåt sånt.

Lite dimensioner:

Trappan är 10 steg lång och är ca 160 cm hög och ett vangstycke är 280 cm långt.
Virket är 45 x 145.

Trappsteget görs av 15 plywood som limmas i tre lager (45mm).

Så, tror vi på en fribärande vang i mitten, eller två?

Det känns som det är klokast att ta till och ta två, men jag har ingen uppfattning om vilken nedböjning ett trappsteg av detta material faktiskt har, så det kanske är en helt överdriven dimensionering?

Bilder finns på facebooksidan, som kanske är lite vägledande i hur saker ser ut.

Tack!

Redigerat:
Med tre stycken 15mm plywood limmade till ett 45mm tjockt steg, kan du nog helt lungt nöja dig med två vagnstycken i sidorna, och ha stegen helt fribärande.

Börja med att tillverka ett steg, och prova på backen, så märker du.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Ja jag får nog hålla med thomasx, sen beror det lite på vilken klinker du ska ha, en större platta hjälper till även om det inte är så mycket.
Vad limmar du plywooden med, vanligt trälim?
Gör ett steg och lägg upp på klossar och kliv på det. Kanske går att bygga in ett plattjärn i stegen på nåt vis om det sviktar. ett vangstycke till i mitten måste då duga annars

Om du ska ha sättsteg så kommer ju de att stabilisera ganska rejält också, rätt monterade.

Intressant,så det i mitten kanske inte är viktigt? Jag är en typisk överdimensionerare, men det är ju alltid trevligt att höra att man kanske kan hoppa över något moment.

Klinker är 30x30-plattor. Byggmax har en platta med "räfflor" på (en variant i serien terass) som känns lite extra trygg att ha i en trappa.

Hur monterar man sättsteg som stabiliserar? Jag misstänker att grundtanken är att den ska sitta fast i både steget under och över, för att stabilisera rätt?

Tack för alla tips, nu har jag lite att fundera på idag, medan jag måttar ut alla "trianglar" som ska bära planstegen som ska sättas fast efter vangstycket.

Hur styv du än gör trappan kommer trät att röra sig lite med temperatur och fuktighet, jag tror att du bör ha något dött material på trappstegen som di sen fäster klinker på

Sättsteget fäster du i bakkant på det nedre plansteget och under det övre. Skruva och limma.

Och som nämndes, lägg gips mellan klinker och trä.

Är inte plywood rätt så dött? Jag valde plywood istället för 45x220 på någons rekommendation, jag hade för mig att argumentet var just att skivan var död. Men plywood har kanske andra styrkor.

Sen tänkte jag leta på något dunderlim mellan skivorna. Kanske duger det med vanligt bygglim, men annars köper jag något extremt.

Om gips behövs så lär jag riva ett skikt plywood, då höjden nämligen är exakt. :)

Redigerat:
OK, efter att ha sökt runt lite så verkar det som att det ärlite riskabelt att testa utan gips.
Duger det med vanlig gips för vägg, eller måste jag skaffa golvgips? Jag har vägg-gips hemma, golvgips lär jag annars köpa.

Det är alltså för steg som är ca 110 x 24 cm.

Tack för tips!

Redigerat:
Jag skulle satsa på golvgips, limmad med ardex s48, då får du extra säkerhet

Att lägga klinker i en trätrappa tror jag är att be om problem helt ärligt.
En trappa i trä rör sig hela tiden, dels på att man går i den, dels att trät rör sig som nämts tidigare.
Hade jag fått en förfrågan att göra detta skulle jag def tackat nej, men nu gör du det åt dig själv.
Kanske låter negativ men jag ser bara kommande problem.
OM du nu ska genomföra detta ändå, så kulle jag lägga 9mm renoveringsgips ist för vanlig gips, limmat med ett bra sättlim.
Då har du dessutom sparat lite höjd, vanlig gips plus s48 bygger minst 16-18mm eller mer.
Sen skulle jag även sätta plattorna i sättlim.
Plattorna kan du oftast få att sitta hyfsat bra, oavsett underlag, men fogen kräver helst gips för att inte spricka.

Sen finns det väl fog som tillåter lite rörelse utan att spricka?

Jörgen Ö skrev:
Att lägga klinker i en trätrappa tror jag är att be om problem helt ärligt.
En trappa i trä rör sig hela tiden, dels på att man går i den, dels att trät rör sig som nämts tidigare.
Hade jag fått en förfrågan att göra detta skulle jag def tackat nej, men nu gör du det åt dig själv.
Kanske låter negativ men jag ser bara kommande problem.
OM du nu ska genomföra detta ändå, så kulle jag lägga 9mm renoveringsgips ist för vanlig gips, limmat med ett bra sättlim.
Då har du dessutom sparat lite höjd, vanlig gips plus s48 bygger minst 16-18mm eller mer.
Sen skulle jag även sätta plattorna i sättlim.
Plattorna kan du oftast få att sitta hyfsat bra, oavsett underlag, men fogen kräver helst gips för att inte spricka.
Hej

Tack för dina tankar.
Jag förstår dig, jag är inte hundra på att det kommer att fungera, men jag ska det det ett bra försök och en bra match. Det är lite därför jag använder plywood också, för att det rör sig mindre än vanlig trä. Vangstycket är skruvat och limmat rejält stabilt och jag har till och med förkortat trappan med tre steg (från 13 till 10 steg) och gjort de tre nedersta i leca, för extra stabilitet (och fuktsäkring från garaget). Jag är ju till och med beredd på att sätta ett fjärde vangstycke, så att det blir typ cc35, då borde det vara lika stabilt som ett hallgolv - som folk gärna klinkrar.

Absolut finns det flexfog,(i dom flesta numera) dock tar dom inte hur stora rörelser som helst, dom är fortf cementbaserade.
Däremot så går det att foga med mjukfog, lite mer jobb, men det kan det vara värt i detta fall :-)

Jag har svårt att se att detta skulle röra sig mer än någon annan klinkad yta. Det är väldigt liten yta på varje steg och rejält tilltagna dimensioner.

Det är väl i så fall övergången sättsteg plansteg, om sättsteget också ska klinkas. Där kan det kanske vara en idé att använda en kakellist.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.