10 837 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
230V spis, måste det dras en nolla/neutral? Eller räcker ombryggning av spis?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo det är ett krav, om man betraktar elinstallationsreglera som krav. Där sägs att neutralledaren skall ha blå färg utefter hela sin längd.D droopy skrev:
Så lite blå tejp är inte tillåtet enligt reglerna.D droopy skrev:
däremot är det tillåtet att dra i så många ledare man får plats med i ett rör. De gränser som anges är en rekommendation.D droopy skrev:
I nya anläggningar JA , men inte i äldre, det går och är inget fel enligt regelboken att märka med blå tapeBo.Siltberg skrev:
Finns inget som säger att ett perilex SKA vara fullkopplat , men är inte fel att det är detDemmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Om du med gammal anläggning menar en gammal kabel med enbart svarta ledare så får en av dem användas som neutralledare. De brukar vara siffermärkta och då väljer man det högsta numret och lägger lite blå tejp. Jag har skummat tråden från början nu och här handlar det om tre vita FK i rör. Möjligheten att byta dessa framgår inte(?). I trängande fall kan man kanske använda en av de vita som neutralledare. Men regelkravet på en blå neutralledare kravstår ju och mitt svar var ett svar till droopy's påstående om att det var en rekommendation.
Om du med gammal menar den tid då krav på blå färg inte fanns så gällde det förr ja, före 1990. Idag är det år 2019. Även 2016 då frågan ställdes gäller blå färg. Man kan säkert diskutera underhåll och undantagsregler mot ledningens ändrade funktion länge, men det var som sagt inte det jag svarade på.
Frågan om fullkopplad perilex har vi också haft uppe ett antal gånger. I detta fall skulle det handla om en oansluten fas vilket inte alls har samma risker som oansluten neutralledare men väl kan orsaka huvudbry. Skulle man börja prata om att tillåta ofullständigt kopplade perilex så gäller det att hålla isär dessa fall. Mantrat om att perilex ska vara fullkopplade är därför väl befogat, då sker inga olyckor.
Om du med gammal menar den tid då krav på blå färg inte fanns så gällde det förr ja, före 1990. Idag är det år 2019. Även 2016 då frågan ställdes gäller blå färg. Man kan säkert diskutera underhåll och undantagsregler mot ledningens ändrade funktion länge, men det var som sagt inte det jag svarade på.
Frågan om fullkopplad perilex har vi också haft uppe ett antal gånger. I detta fall skulle det handla om en oansluten fas vilket inte alls har samma risker som oansluten neutralledare men väl kan orsaka huvudbry. Skulle man börja prata om att tillåta ofullständigt kopplade perilex så gäller det att hålla isär dessa fall. Mantrat om att perilex ska vara fullkopplade är därför väl befogat, då sker inga olyckor.
Jag vet inte om jag har en lite för pragmatisk syn på detta, men i en äldre installation har jag inget problem med att byta funktion på en ledare till nolla vilken färg den än hava månde, bara den inte är gröngul?Bo.Siltberg skrev:
Jo det är ett krav, om man betraktar elinstallationsreglera som krav. Där sägs att neutralledaren skall ha blå färg utefter hela sin längd.
Så lite blå tejp är inte tillåtet enligt reglerna.
däremot är det tillåtet att dra i så många ledare man får plats med i ett rör. De gränser som anges är en rekommendation.
Nytt eller "helrenovering" är en annan pilsner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Om tråden redan har funktionen neutralledare så behöver den inte märkas.J jonaserik skrev:
Men eftersom ledaren ändrar funktion från fasledare till neutralledare så är det dagens standard som ska följas.
Här är en tråd delvist i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-annan-faerg-aen-bla-anvaendas-som-nolla.325429/
Följande länk finns i ovan tråd,
https://www.byggahus.se/forum/attachments/ss-436-40-00-maerkning-ledningar-pdf.291509/
Står inget om att en ny nolledare blå måste dras i en befintlig gammal anläggning som utförts enligt dåvarande regler. finns anläggningar som har svart noll och vit fas, även en del med blå fas och vit nolla, Då är det förbjudet att märka upp en neutralledare enligt dig för att veta mer exakt vad som är noll respektive fas, samt ändra en fasledare till nollledare om det behövs för att ändra från 3 fas till 2 fas är klart godkänt. I nyare anläggningar ska det naturligtvis vara rätt färg på ledarna, i det här fallet så finns inget förbud att märka om en ledare till neutral. Men det är klart att det måste framkomma en del som ska vara något som lite skrämselhicka för en TS som frågar
Jo den måste till och med vara ljusblå.J jonaserik skrev:Står inget om att en ny nolledare blå måste dras i en befintlig gammal anläggning som utförts enligt dåvarande regler. finns anläggningar som har svart noll och vit fas, även en del med blå fas och vit nolla, Då är det förbjudet att märka upp en neutralledare enligt dig för att veta mer exakt vad som är noll respektive fas, samt ändra en fasledare till nollledare om det behövs för att ändra från 3 fas till 2 fas är klart godkänt. I nyare anläggningar ska det naturligtvis vara rätt färg på ledarna, i det här fallet så finns inget förbud att märka om en ledare till neutral. Men det är klart att det måste framkomma en del som ska vara något som lite skrämselhicka för en TS som frågar
(Nu skojar jag lite med dig, hetsa inte upp dig kring små oväsentligheter så det inte bannas)
Ja det finns gamla anläggningar med blandade färger på faserna, nollan och skyddsjorden, det är helt okay med det.J jonaserik skrev:
Jag har ALDRIG skrivit att det är förbjudet att markera nuvarande nolla (som tex är svart) med blå markering för att förtydliga att det är en nolla. Jag skrev följande:
Edit: Om du däremot skapar en ny nolla, antingen genom att dra i ny tråd eller genom att ändra funktion på befintlig tråd (tex göra om från trefas till tvåfas med nolla) så ska nollan vara blå i hela dess längd eller om trådarna i kabeln är siffermärkta så räcker det med blå markering vid anslutningspunkterna.Demmpa skrev:
Redigerat:
Vad säger ni om att byta ut allt gammal skxt
@lilllasrne För TS del lär det vara klart eftersom frågan är från 2016, sedan var det en i år som ifrågasatte att nollan var tvungen att vara blå.
Mer eller mindre alla föreslår omtrådning som första alternativ til TS, däribland jag, se inlägg 18, redan i inlägg tre så var min rekommendation omdragning/ny kabelväg, i annat fall ommärkning men att ommärkningen är i gråzonen av vad man får göra.
I del två av tråden, alla inlägg från i år, handlar dels hur många 2,5mm2 trådar det får vara i ett 16-rör, dels om färgen på nollan, om man får märka om en tråd till nolla eller inte. Alltså bara om regler/lagkrav.
Mer eller mindre alla föreslår omtrådning som första alternativ til TS, däribland jag, se inlägg 18, redan i inlägg tre så var min rekommendation omdragning/ny kabelväg, i annat fall ommärkning men att ommärkningen är i gråzonen av vad man får göra.
I del två av tråden, alla inlägg från i år, handlar dels hur många 2,5mm2 trådar det får vara i ett 16-rör, dels om färgen på nollan, om man får märka om en tråd till nolla eller inte. Alltså bara om regler/lagkrav.
Ok ber om ursäkt men jag får upp förslag på "heta " forum .. ang . Fk så kör vi alltid efter att man får ha 6 eller 7st 1,5 ° i 16 rör och 5st 2,5° i 20 rör
Du är inte den första som svarar i ”gamla” trådar, senaste inlägget i denna tråd är inte mer än 11dagar gammal, så att tråden kommer upp som ”hett ämne” är kanske inte så lustigt.
Det finns personer som svarar i trådar som är över tio år gamla, anledningen är att ”liknande ämnen” presenteras och dessa kan vara hur gamla som helst.
Det finns personer som svarar i trådar som är över tio år gamla, anledningen är att ”liknande ämnen” presenteras och dessa kan vara hur gamla som helst.
Det är fel 5st 1,5 är OK men inte fler 3st 2,5 i ett 16VP rör. Anledningen är dels värmeutveckling men även att det skall gå lätt att byta/dra om ledningarna.lilllasrne skrev:
Att väcka liv i äldre trådar är inget fel då andra kan söka svar genom att läsa äldre trådar. att slippa sitta och leta igenom 1000-tals trådar för att få några svar tröttnar de flesta på och då är det bra med en vettig tråd som uppdateras då och då med ny info.. ÄVEN om trådskaparen har fått svar för länge sedan.