Såg en jordkabel med 3 ledare på biltema https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/jordkabel-2000017923) vit/brun/svart, dvs om den ska användas för tex belysning kan man då använda tex den vita som nolla ? Om inte vad används kabeln till ?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
3 ledare plus skärm, som används som pen.
I den kabeln får inte den koncentriska ledaren användas som PEN, arean är för klen. Kabeln är i utförandet 3x2,5+2,5 lämplig för trefas utan nolla, t. ex. motordrift eller 400V värmeapparater.
Vill man ha nolla köper man lämpligen kabeln som heter 4x2,5+2,5, som har en blå ledare.
Vill man ha nolla köper man lämpligen kabeln som heter 4x2,5+2,5, som har en blå ledare.
Ur elinstallationsreglerna SS 4364000:
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Så denna kabel från biltema är en ganska udda fågel, ganska oanvändbar för vanliga privatpersoner.
Förr i tiden, gick en sådan att använda som matningsledning till en undercentral, och använda den koncentriska ledaren (flätan) såsom PEN-ledare, men det har varit förbjudet i många år nu, idag är minsta tillåtna area för PEN 10mm².
Det den går att använda till är som matning till rena trefasmaskiner som inte behöver nolla. T.ex. trefasmotor eller gammalt bastuaggregat, Men i fallet vedklyv med trefasmotor som exempel så måste den i så fall anslutas fast eller att man använder en mycket ovanlig trefaskontakt som saknar nollstiftet.
Jag är rädd att Biltema säljer en hel del av den där kabeln trots allt, och att det för det mesta blir felaktiga installationer som resultat.
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
Så denna kabel från biltema är en ganska udda fågel, ganska oanvändbar för vanliga privatpersoner.
Förr i tiden, gick en sådan att använda som matningsledning till en undercentral, och använda den koncentriska ledaren (flätan) såsom PEN-ledare, men det har varit förbjudet i många år nu, idag är minsta tillåtna area för PEN 10mm².
Det den går att använda till är som matning till rena trefasmaskiner som inte behöver nolla. T.ex. trefasmotor eller gammalt bastuaggregat, Men i fallet vedklyv med trefasmotor som exempel så måste den i så fall anslutas fast eller att man använder en mycket ovanlig trefaskontakt som saknar nollstiftet.
Jag är rädd att Biltema säljer en hel del av den där kabeln trots allt, och att det för det mesta blir felaktiga installationer som resultat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Eller tejpa den blå,
Här kommer 4 sidor med hela avsnittet ang (färg)märkning
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vet att det är hela kabelns längd, men är nog gjort nån gång förr också...märkt om den i ändarna, men håller givetvis med! Ska man köpa kabel så köper man rätt direkt..
Den koncentriska ledaren utgör ett undantag, behöver faktiskt inte vara märkt allstommib skrev:
Finns i PDF som jag la upp.
514.3.Z5 Utelämnande av märkning
Identifiering genom färgmärkning eller annan märkning fordras inte för:
– koncentriska ledare i kablar
– kablars metallmantlar eller armering vilka används som skyddsledare
– oisolerade ledare där en varaktig märkning inte är möjlig p g a yttre påverkan, t ex aggressiv
atmosfär och föroreningar
– metallkonstruktioner eller främmande ledande delar vilka används som skyddsledare
– luftledningar.
Identifiering genom färgmärkning fordras inte för ledare i platta flexibla kablar utan mantel eller
kablar som har isolering som inte kan infärgas, t ex mineralisolerade kablar. För dessa kablar gäller
att parter som används som skyddsledare, PEN-ledare eller neutralledare ska förses med relevant
färgmärkning (se avsnitt 514.3.Z3, sista stycket) där de ansluts.
Problemet ligger i vad den koncentriska ledaren kan användas till.
Inte PEN då arean är för liten.
Den enda naturliga användningen är till PE, och därmed kommer kabeln sakna neutralledare och få ett ytterst begränsat användningsområde.
Inte PEN då arean är för liten.
Den enda naturliga användningen är till PE, och därmed kommer kabeln sakna neutralledare och få ett ytterst begränsat användningsområde.
Här är mer lämpliga kablar till belysningsstolpar och liknande i trädgården:
https://www.clasohlson.com/se/Jordkabel-EKKJ-MCMK-2x1,5+1,5-/Pr490419010
N1XV 3g1,5 på elbutik
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
https://www.clasohlson.com/se/Jordkabel-EKKJ-MCMK-2x1,5+1,5-/Pr490419010
N1XV 3g1,5 på elbutik
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Är som bekant ”samma” punkt i centralen, om ej JFB används, har varit på fler än ett ställe där nolla/skyddsjord är byglat i uttaget...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad vill du säga med det som har bäring på denna tråds ämne?
