10 836 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
230V spis, måste det dras en nolla/neutral? Eller räcker ombryggning av spis?
Som jag ser det ska man faktiskt verkligen försöka få fram en blå ledare som nolla.
En blåtejpad ledare är helt klart i gråzonen, du verkar ju ha FK i rör, det ska väl inte vara så omöjligt att få fram rätt färger.
Enligt typskylten på din nya spis så är det helt nödvändigt att få fram en nolla i alla fall.
Men jag tar gärna emot mothugg ang att jag ser det som nästan nödvändigt med blå ledare som nolla, särskillt ifrån Bo S och GK100 och andra som brukar vara rejält inlästa på reglerna.
En blåtejpad ledare är helt klart i gråzonen, du verkar ju ha FK i rör, det ska väl inte vara så omöjligt att få fram rätt färger.
Enligt typskylten på din nya spis så är det helt nödvändigt att få fram en nolla i alla fall.
Men jag tar gärna emot mothugg ang att jag ser det som nästan nödvändigt med blå ledare som nolla, särskillt ifrån Bo S och GK100 och andra som brukar vara rejält inlästa på reglerna.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är väl allmänt känt att en neutralledare ska vara blå? Det ska ställas mot möjligheten att dra i en ny ledare. Kravet fanns ju troligen inte när denna installation gjordes.
Jag skulle i första hand försöka byta ut nuvarande fyra ledarna mot fem nya (helst var sin färg), dom nya dras i samtidigt som dom gamla dras ur, samt montera perilexuttag.
I andra hand skulle jag se om det går att dra en femledarkabel, samt montera perilexuttag.
I sista hand skulle jag återanvända ena vita tråden som nolla, men då bör det inte monteras ett perilexuttag eftersom dessa ska vara fullkopplade.
I andra hand skulle jag se om det går att dra en femledarkabel, samt montera perilexuttag.
I sista hand skulle jag återanvända ena vita tråden som nolla, men då bör det inte monteras ett perilexuttag eftersom dessa ska vara fullkopplade.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Röret/slangen som trådarna ligger i. OM det är ett 20mm rör (som är det vanliga till en spis) så borde det gå att få i 5 st 2,5 kvmm ledare. Men eftersom det bara är 4 nu, så finns det en risk att man dragit ett klenare rör.
Först får man kolla om det skulle gå lätt och vettigt att byta trådar, då är det inte så mycket att tveka på och isf drar man i fem nya och allt är ok. Visar det sig att det kan medföra lite problem kommer som ett direkt alternativ att lägga en av nuvarande faser som nolla i en tvåfasig inkoppling. Det är inget fel i ett sånt fall men givetvis ska man försöka följa nuvarande senaste standard som påbjuder blå identifiering hela sträckningen om man kommer åt att byta. Skyddsjorden är iaf korrekt enligt nutida färgkodning, det är ju bra och enda viktiga i sammanhanget att den kan urskiljas direkt.
Utgående från TS bilder och sommarstuga ser det ut som ett vettigt alternativ att bara lägga om till nolla, det fyller alla krav för en spismatning inget dåligt kopplingsalternativ effektmässigt. Vid en renovering eller större ingrepp med centralbyte osv kanske delar av upprustningen faller naturligt in, det är redan en ganska vildvuxen anläggning.
Jag säger inte alls emot vad Mikael skrev tidigare bara se till båda vågskålarna, utbyte av arbetet satt mot nytta, mervärde. Ledarna helt ok PVC isolerad FK dragna i troligtvis dimension 18.6 rör gör och har gjort sitt jobb en längre tid. Att då riskera av mer eller mindre formskäl (inte fel om det inte varit en så obetydlig förbättring av helheten här) att andra delar ruckas, skavs, lossnar vid tex trångt om plats vid utloppet i centralen, eller man får jobb pga släppt skarv mot plicaslangen i andra änden osv gör det knappast värt särskilt som det knappast krävs av driftskäl för spisen.
Utgående från TS bilder och sommarstuga ser det ut som ett vettigt alternativ att bara lägga om till nolla, det fyller alla krav för en spismatning inget dåligt kopplingsalternativ effektmässigt. Vid en renovering eller större ingrepp med centralbyte osv kanske delar av upprustningen faller naturligt in, det är redan en ganska vildvuxen anläggning.
Jag säger inte alls emot vad Mikael skrev tidigare bara se till båda vågskålarna, utbyte av arbetet satt mot nytta, mervärde. Ledarna helt ok PVC isolerad FK dragna i troligtvis dimension 18.6 rör gör och har gjort sitt jobb en längre tid. Att då riskera av mer eller mindre formskäl (inte fel om det inte varit en så obetydlig förbättring av helheten här) att andra delar ruckas, skavs, lossnar vid tex trångt om plats vid utloppet i centralen, eller man får jobb pga släppt skarv mot plicaslangen i andra änden osv gör det knappast värt särskilt som det knappast krävs av driftskäl för spisen.
Jag försökte dra igenom glasfibertråden som hjälper en blå tråd att komma fram till spismatningen. Men den fastnade halvvägs, antagligen en riktig krök någonstans. Så end alternativet är nog att göra om en fas till nolla eller dra fem nya ledare.Demmpa skrev:Jag skulle i första hand försöka byta ut nuvarande fyra ledarna mot fem nya (helst var sin färg), dom nya dras i samtidigt som dom gamla dras ur, samt montera perilexuttag.
5 st 1,5mm[SUP]2[/SUP] och 10A säkringar brukar faktiskt också fungera rätt bra till spisar.hempularen skrev:
Särskilt äldre och inte så effektstarka. Kan dock bli smådåligt tillsammans med en modern induktionshäll med hög effekt om det inte finns ställbar effektbegränsning i den.
Knyt i dragfjädern och dra ut ALLA trådarna, knyt i alla trådarna och smörj samt se till att du har en "kompis" som matar på när du drar i trådarna. Gör knuten så liten som möjligt genom att knyta/linda dom avskalade trådarna efter varandra och bara ha två som går genom dragfjäderns "öga". Tejpa ett lager hårt över "knuten" så kan du ev backa om det behövs. är det stopp från ena hållet brukar det bara vara att dra från andra hållet.
Ps
Jag tror att det är ett 18,6 mm rör och då brukar det inte vara nått problem och jag skulle dra från centralen mot spisen så blir det kortare bit att dra genom plåtplikan där det kan gå lite tyngre. Man har högst troligt lagt rör nästan hela vägen och plika bara den sista biten.
Ps
Jag tror att det är ett 18,6 mm rör och då brukar det inte vara nått problem och jag skulle dra från centralen mot spisen så blir det kortare bit att dra genom plåtplikan där det kan gå lite tyngre. Man har högst troligt lagt rör nästan hela vägen och plika bara den sista biten.
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Som jag ser det ska man faktiskt verkligen försöka få fram en blå ledare som nolla.
Men jag tar gärna emot mothugg ang att jag ser det som nästan nödvändigt med blå ledare som nolla, särskillt ifrån Bo S och GK100 och andra som brukar vara rejält inlästa på reglerna.![]()
Blå nolla är en REKOMMENDATION inte ett krav så att göra om en fas till nolla och märka upp den med blå tejp i båda ändar är OK. Man skall heller inte glömma att göra om gruppförteckningen över sökringarna (vilket det slarvas ENORMT med) och skruva ur "bottenkontakten" från platsen där man kopplat bort fasen.
Går det att få fram en 5 ledare eller 5x2,5 till spisen så är det att föredra dock. Även om det tar en timme eller 2 extra för en elektriker.
@droopy du svarade på en 3 år gammal trå! Även om dina påstående är helt korrekta.D droopy skrev:Blå nolla är en REKOMMENDATION inte ett krav så att göra om en fas till nolla och märka upp den med blå tejp i båda ändar är OK. Man skall heller inte glömma att göra om gruppförteckningen över sökringarna (vilket det slarvas ENORMT med) och skruva ur "bottenkontakten" från platsen där man kopplat bort fasen.
Går det att få fram en 5 ledare eller 5x2,5 till spisen så är det att föredra dock. Även om det tar en timme eller 2 extra för en elektriker.
Enl vilken lag då?
Det är inte att rekommendera, trångt som f-n, men en krt sträcka som går att få i trådarna i är inget förbud på.
Lägga nytt är en annan pilsner, då lägger man 20 (eller 25 om det är långt och knixigt).
Det är inte att rekommendera, trångt som f-n, men en krt sträcka som går att få i trådarna i är inget förbud på.
Lägga nytt är en annan pilsner, då lägger man 20 (eller 25 om det är långt och knixigt).