Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv tror jag efter att ha läst domen att det kommer bli mer bilder och kortare nonsenstexter. Kan man åka dit på ett tio år gammalt felaktigt renoverat badrum genom att skriva att badrummet är fräscht och helkaklat så är ju den enkla utvägen att inte alls kommentera skicket om man inte är tvärsäker på att saker gått rätt till.

Sen tycker jag alltid synd om den förlorande parten i en sån här fråga, oavsett utfall. Rättegångskostnader på fyra ggr det omtvistade beloppet är problematiskt, samtidigt som det är bra att praxis kan läggas fast. Samtidigt ska ju någon betala och rättshjälp i civilrätt är nog en låda man inte vill öppna. Som sagt, svårt.
Folke Grauers "Fastighetsköp" borde vara obligatorisk lektyr för samtliga vilka går i bostadsförvärvstankar. Även om en bostadsrätt är en nyttjanderätt och faller under köplagen tas ledning från jordabalken. Vidare kan den intresserade läsa igenom beslut från FRN, många köpare som fått ersättning för sina läropengar.

Jag tycker det är synd att mäklare inte gavs större del av ansvaret när fastighetsmäklarlagen uppdaterades 2011. En säljare litar på att få information från sin mäklare, en köpare litar på informationen förmedlad från mäklare via prospekt/marknadsföring. Få säljare känner nog till konsekvenserna av att godkänna en undermålig objektsbeskrivning. Köpare tror sig skyddas av en besiktning, men faktum är att det kan bli tvärtom. Om besiktningsmannen pekar på eventuella brister stärker detta undersökningsplikten, snarare än tvärtom. Det är komplicerat - helt klart.

Vi får hoppas att säljaren hade rättsskydd i försäkringen. Även om 20 % i självrisk är en saftig bit är det bättre än hela rasket.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju för övrigt en helt logisk utveckling även utan domen. Bilder är lätta att ta och att distribuera numera. Dessutom har samhället i stort bytt kommunikationsform; långa texter dör ut och kvar blir bilder och film. Dagens unga har dessutom redan vuxit upp med sociala medier som i allt väsentligt är bildkommunikation. (Jag kan från min profession avslöja att det börjar bli svårt att få studenter på våra universitet att läsa kurslitteraturen. Man tar inte emot information textvägen längre.)

Om text i en annons ses som en affärsrisk så försvinner den naturligtvis eller blir vag eller generell. Mer och mer skrivs ju om området snarare än om objektet t ex.
Fast nu handlade det ju om en rätt så förvanskande och vilseledande text.
Känner för övrigt verkligen igen mig i det du skriver om att unga idag inte klarar av att läsa sig till information. Tragiskt!

• Gilla
BarkSpadan
  • Laddar…
harry73
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast nu handlade det ju om en rätt så förvanskande och vilseledande text.
Känner för övrigt verkligen igen mig i det du skriver om att unga idag inte klarar av att läsa sig till information. Tragiskt!
Nej, det handlade om formuleringen helkaklat

S
H Holm^ skrev:
Folke Grauers "Fastighetsköp" borde vara obligatorisk lektyr för samtliga vilka går i bostadsförvärvstankar. Även om en bostadsrätt är en nyttjanderätt och faller under köplagen tas ledning från jordabalken.
Hur menar du att HD i denna dom tar ledning från jordabalken? Tycker det framgår att de resonerar utifrån köplagen. Eller när och på vilket sätt ”tas ledning från jordabalken” när det gäller köp av BR?

S Stego1 skrev:
. Jag anser att man har bättre konsumentskydd när man köper ett par byxor än en bostad och det är käpprätt åt Gehenna.
Konsumentköplagen gäller bara om du köper från en näringsidkare. Om köper dina byxor på blocket fån en annan privatperson har du ungefär samma skydd som om du köper en bostadsrätt.

Vid köp från privatperson är inte köparen den svaga parten som skall skyddas.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vikten av att som köpare ha sett till att få papper på att badrummet är godkänt gjort enl ex BKR, GVK, Säker vatten mm
verkar ju i denna dom inte lagts vikt vid.

Här saknade väl köparen såna papper?

Kan ju tycka att har man som köpare inte begärt/fått in papper på att ett badrum är godkänt gjort när man köper så får man anse det som att badrummet inte är godkänt.

Undrar vad denna dom innebär för allt säkerhetsarbete bla GVK, BKR, Säker vatten, elsäkerhetsverket mfl lagt ner för att minska våra vattenskador i bla våtrum?

Med denna dom borde det väl även innebära att köpare inte känner lika stort ansvar för att badrummet är ok gjort och risk för att vattenskador ökar?

Jag tycker att ansvaret för att badrummet är godkänt gjort borde ligga på både säljare och köpare,varför ens få ha badrum i BRF som inte är godkända och som då även kan leda till vattenskador hos andra boende.

B brfbo skrev:
Vikten av att som köpare ha sett till att få papper på att badrummet är godkänt gjort enl ex BKR, GVK, Säker vatten mm
verkar ju i denna dom inte lagts vikt vid.

Här saknade väl köparen såna papper?

Kan ju tycka att har man som köpare inte begärt/fått in papper på att ett badrum är godkänt gjort när man köper så får man anse det som att badrummet inte är godkänt.

Undrar vad denna dom innebär för allt säkerhetsarbete bla GVK, BKR, Säker vatten, elsäkerhetsverket mfl lagt ner för att minska våra vattenskador i bla våtrum?

Med denna dom borde det väl även innebära att köpare inte känner lika stort ansvar för att badrummet är ok gjort och risk för att vattenskador ökar?

Jag tycker att ansvaret för att badrummet är godkänt gjort borde ligga på både säljare och köpare,varför ens få ha badrum i BRF som inte är godkända och som då även kan leda till vattenskador hos andra boende.
Jag å min sida tycker att det är läskigt om vi alla ställer oss bakom att branschorganisationer startade av försäkringsbolag får styra exakt vad som är rätt och fel.
Det är inget fel på det branschorganisationerna ger ut, men om de obönhörligen ska gälla så som jag uppfattar att du insinuerar menar jag att de ska ingå som skallkrav i BBR.

Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det behövde gå hela vägen från tingsrätt till högsta domstolen för att avgöras med andra ord?
Fick köparen avslag i tingsrätt och hovrätten tro?
Domen är länkad i första inlägget. Börja med att läsa den, så får du svar på många frågor och får en bakgrund till rättens resonemang!

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är till stora delar positiv till domen ifråga.
Det är, har länge varit, en osund bostadsmarknad där det frodats olika slags fuskrenoveringar som driver upp priserna och sen ställer köparna i en mycket tråkig sits.
Det accentueras sen ytterligare av det höga tempot i affärerna, och att många blir bortsållade för att de vill göra en besiktning för att säljaren då väljer en annan budgivare "som inte krånglar" ...

Det blir mer sunt ifall det är risk att säljaren åker på bakslag ifall hen mörkar fel och problem eller ljuger om saker eller pratar upp skick mer än vad det är.

Allt är dock inte guld och gröna skogar. Som redan några skribenter varit inne på så kanske säljtaktiken mest bara ändras så inget annat ändras än att man skyddar sig genom att ge ut mindre information, mer kryptisk information etc.
En annan risk skulle kunna vara att köpare blir ännu sämre på att ta sitt ansvar i köpeprocessen (vilket redan idag verkar vara vacklande lågt i många fall).
Sen är det ju även fråga om detta är ett problem just nu, idag, med het och ibland skenande bostadsmarknad. I en betydligt svagare bostadsmarknad där tempot är lugnare och priserna inte lika vansinniga så var detta kanske inget nödvändigt prejudikat (jag vet inte, spekulerar bara). Men prejudikaten står kvar medan marknaden (och hela världen ändras), så det som verkar bra nu, kanske blir fel i framtiden ..?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O
M myrstack skrev:
Är det inte normalt så att vid dolda fel så anses säljaren vara ersättningsskyldig även för ett fel som orsakats även tidigare i ledet. En köpare har Mao bara en motpart och en säljare som blir ersättningsskyldig får i sin tur driva det mot tidigare ägare
M myrstack skrev:
Ett dolt fel borde ju rimligtvis fall under något som en säljare känt eller bort känt till...
Juridiskt sett finns det ingenting som heter dolda fel. När vi är här i juridikdelen kan vi vill åtminstone försöka att hålla oss borta ifrån sådana tvetydiga och allmänt missförstådda begrepp? Är det en fastighet gäller jordabalken, och är det en bostadsrätt så gäller köplagen. Att prata om "dolda fel" i breda svepande termer blir alltid fel och sprider inget annat än missförstånd. Förutsättningarna att få ersättning vid fel på en fastighet och en bostadsrätt är helt olika.

Jag tycker att dolt fel är ett rätt bra begrepp. Inte så precist förvisso, men ändå något att utgå från och som går att precisera i det enskilda fallet.

Dolda fel är enligt fastighetsrätten sådana som en köpare inte rimligen kan förväntas upptäcka vid en ordentlig undersökning. Normalt säger vi ju också att det inte finns några dolda fel vid köp av bostadsrätter, då det är köplagen som är tillämplig då. Rimligt begripligt för en lekman efter förklaring skulle jag säga, och väl beskrivet i 4:19 JB även om uttrycket dolda fel inte används.

I det här fallet är det ju dock inte så att dolda fel-begreppet utvidgats till att gälla BRF-affärer, utan det handlar om säljarens utfästelser, vilja alltså ska tillmätas större betydelse än många av oss trott. Utfästelser i kombination med pris skulle jag säga nu lägger ribban för säljarens ansvar.

Vad som då sker vid en omfattande budgivning blir en intressant följdfråga. Räcker det med ett utgångspris tio procent under marknadspris för att nullifiera en olämplig utfästelse? Vad händer då om budgivning trissar upp priset till ”normalt”. Har säljaren då genom prissättning och utfästelse försatt sig själv i en dålig situation, eller kan hen hänvisa till det lägre listpriset?

Tror man behöver läsa domen flera gånger för att förstå, för jag tror inte att detta nya rättsläge är helt oproblematiskt det heller.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
När jag läser på olika sidor hos försäkringsbolag och juridiska sidor så tycker jag att "dålda fel" verkar vara väldigt tydligt beskrivet.

Tex http://www.boupplysningen.se/juridik/dolda-fel

Det är dessutom ett vedertaget och väl inarbetat begrepp och kopplat till det som kallas undersökningsplikt.

harry73
Men enligt köplagen har man inte en undersökningsplikt. Det är först när en säljare uppmanar de och även ger dig möjlighet att undersöka, att man har något som liknar en undersökningsplikt.

Mikael_L
Man har väl i praktiken aldrig någon plikt att undersöka.
Men de fel man missat genom att inte undersökt kan man ju inte komma dragandes med sen.

Och vidare så har man antagligen en något lite starkare ställning vid ev förhandling ifall man kan visa på att en besiktning utförts. Det ska i teorin inte spela någon roll, men rättegångar är inte matematik, utan det är människor, känslor och åsikter inblandade.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man har väl i praktiken aldrig någon plikt att undersöka.
Så är det ju. Både undersökningsplikt och dolt fel är begrepp som är väldigt missvisande.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.