Hej, det är mer än dags för takbyte på vår sommarstuga i Norra Dalarna. Vi fick ett offert och undrar om detta är rimligt pris då vi misstäner att där finns en del fuktskador också och priset kommer att stiga uppåt så fort de börjar med arbete.
Vi bor långt ifrån stugan och kan inte styra arbete själva. 204.000 kr känns lite högt men som sagt vi kan inte göra detta själva och är redo för att betala om det är rimligt.

Offert och bilder:
(Stuga är ca 50 kvm stor, har inte exakta mått )
KRONOR/TVÅHUNDRAFYRATUSEN /204 000: - SEK.
Moms ingår

Vi uppskattar arbetskostnaden till ca 65 000: - inkl. moms. Vid ROT-avdrag avgår
30% av arbetskostnaden upp till maximalt 50,000: - inkl. moms.

Förtydligande:
• Rivning av befintlig takbeklädnad.
• 20 mm råspont
• Ny diffusionsöppen underlagsduk.
• Strö och bärläkt
• Dala-profils Pannplåt i standardfärg.
• Nya vindskivor och takfotsbräda, levereras grundmålade.
• Takfotsplåt och vindskiveplåt.
• Nytt beslag runt skorsten.
• Komplett takavvattning i standardfärg.

Farstukvist/Skärmtak ca 7,5 m2.
• Två plintar 50 cm.
• Nya limträstolpar 115x115
•Nya högben som går upp på befintligt tak för att få bättre taklutning.
• 20 mm råspont.
• Strö och bärläkt
• Komplett takavvattning i standardfärg

• Röd sommarstuga med plåttak, omgiven av skog och gräs. En liten utbyggnad med vågformat tak syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd sommarstuga i Norra Dalarna med plåttak och skorsten, omgiven av skog. Fasad av trästockar, farstukvist med blå stolar. Klart väder.
    Skapa konto
  • En rödmålad timmerstuga med blå fönsterkarmar i skogsmiljö, med ett skjul bredvid och en skottkärra framför.
    Skapa konto
  • Röd sommarstuga med plåttak omgivet av tallskog i Norra Dalarna, sedd från sidan.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
AndersbcD och 2 till
  • Laddar…
hemmahoskarlsson hemmahoskarlsson skrev:
Hej, det är mer än dags för takbyte på vår sommarstuga i Norra Dalarna. Vi fick ett offert och undrar om detta är rimligt pris då vi misstäner att där finns en del fuktskador också och priset kommer att stiga uppåt så fort de börjar med arbete.
Vi bor långt ifrån stugan och kan inte styra arbete själva. 204.000 kr känns lite högt men som sagt vi kan inte göra detta själva och är redo för att betala om det är rimligt.

Offert och bilder:
Moms ingår

Vi uppskattar arbetskostnaden till ca 65 000: - inkl. moms. Vid ROT-avdrag avgår

Förtydligande:
• 20 mm råspont
• Strö och bärläkt

• Två plintar 50 cm.
• 20 mm råspont.
• Strö och bärläkt
Mysig stuga !
Det låter inte orimligt kan jag tycka.
Har sett betydlgit dyrare offerter, då iofs närmare storstan: Men det kommer ju med både plus och minus: Ligger stugan långt bort ifrån saker så kan hantverkarna ju behöva åka en hel del, och går något sönder/glöms blir det snabbt lång att hämta grejjer.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mysig stuga !
Det låter inte orimligt kan jag tycka.
Har sett betydlgit dyrare offerter, då iofs närmare storstan: Men det kommer ju med både plus och minus: Ligger stugan långt bort ifrån saker så kan hantverkarna ju behöva åka en hel del, och går något sönder/glöms blir det snabbt lång att hämta grejjer.
Tack för svaret! Jag bläddrade snabbt i olika inlägg i forumet och 200.000 känndes lite högt men vi är inte alls från byggbranchen så vi har inte bra uppfattning hur mycket had evarit bra pris. Vi begärde en till offert från en till företag bara för att kunna jämföra.
Stugan ligger endast 5 km från byggfirmans kontoret så jag tror inte resekostnaderna kommer att göra skillnad.

RoTe
Varför måste taket bytas?

• Gilla
Valloxen och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför måste takedär finns en del vattenläckage i huset. Tycker du att den är i bra skick? Som sagt vi är inte erfahrna inom bygge och vill gärna ta hjälp av andras erfarenhet.... Verandan som syns på bilden har sjunkit så pass mycekt att det är svårt att öppna dörren till stugan

C
Materialet (+ resekostnader och sånt) skulle alltså kosta ca. 140 000 kr, eller hur skall man tolka offerten?

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Materialet (+ resekostnader och sånt) skulle alltså kosta ca. 140 000 kr, eller hur skall man tolka offerten?
Precis, det är så jag tolkar offerten också.
Resan från byggkontoret till stugan är dock 5 km, så jag kan inte tycka att de kan debitera oss stora summor där.

Jag kan inte bedöma kostnaden men vet att det varit stora prisökningar inom bygg, så erfarenheter som är bara några år gamla stämmer inte längre. Det är alltid klokt att ta in flera offerter för jämförelse. Beträffande ROT är det Max 50.000 kr per ägare, så om ni är två ägare kan man få ROT på upp till 100.000 kr.

• Gilla
Västgöte och 3 till
  • Laddar…
låter helt sjukt för lite pannplåt hade en granne en 60 årig kvinna som bytte pannplåt på sin stuga i samma storlek tog henne 3 dagar

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Grävarn1 och 6 till
  • Laddar…
C
Precis, det är så jag tolkar offerten också.
Det låter så klart galet högt med tanke på vilket material det handlar om. Hur stor är stugan?

• Gilla
Emplish och 1 till
  • Laddar…
Ska all råspont tas bort och bytas till ny?

Vi uppskattar arbetskostnaden till ca 65 000: - inkl. moms
Det är alltså inte fast pris utan en uppskattning?

• Gilla
3640
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter så klart galet högt med tanke på vilket material det handlar om. Hur stor är stugan?
Inget fel att läsa inlägg 1, tycker jag.

Där finns info mm.

• Gilla
  • Haha
mabr006 och 10 till
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
Inget fel att läsa inlägg 1, tycker jag.
Tycker inte jag heller 🙂
Missade uppenbarligen den detaljen.

A

Offert och bilder:
Moms ingår

Förtydligande:
• 20 mm råspont
• Strö och bärläkt

• Två plintar 50 cm.
• 20 mm råspont.
• Strö och bärläkt
All renovering är dyr idag.

Grannen tog in 4 offerter på att lägga om tak, spont och plåt på en 130 kvm vill i två plan, dvs rätt liten takyta men en del plåtkanaler. Ingen under 400k..

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.