27 882 läst ·
82 svar
28k läst
82 svar
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det enda riktiga sättet att se hur högt det ligger är nog att ta in fler offerter.hemmahoskarlsson skrev:
Tack för svaret! Jag bläddrade snabbt i olika inlägg i forumet och 200.000 känndes lite högt men vi är inte alls från byggbranchen så vi har inte bra uppfattning hur mycket had evarit bra pris. Vi begärde en till offert från en till företag bara för att kunna jämföra.
Stugan ligger endast 5 km från byggfirmans kontoret så jag tror inte resekostnaderna kommer att göra skillnad.
Det är möjligt att ni kan komma ned i pris då. Men det var ju inte bara att byta taket utan många flrer saker ingick ju, så se till att deta är med i ev andra offerter också så ni får en rimlig jämförelse.
Och till slut måste ni ju också ta hänsyn till vilken entrepenör det är: En man har förtroende för och som ligger mer lokalt kan ju vara värt lite mer, även om man kanske inte är beredd att betala typ 50% mer...
Har du ens läst? Det är inte bara "lite pannplåt".M maria01 skrev:
Det är nytt tak ink råspont, underlagsduk och läkt. Ny takavvattning och att rätta till farstukvisten som sjunkit.
Vill du få oss att tro att en tant fixar det på 3 dagar?
på en sån liten stuga så ja läs mit inlägg 37 varför har folk så svårt att läsa hela trådarna förstS Stuff skrev:
Varför har folk så svårt att svara med relevant information för TS?M maria01 skrev:
Ditt exempel avser fortfarande inte något som har samma omfattning som det som TS fått offert på.
Blir bara en massa jämförande av äpplen och päron.
Jag har också tätat ett tak. Det tog 5 minuter och kostade en rulle tejp. Är det relevant?
byggahus ett forum för bygga och renovera hus så att förklara att det går att göra det själv varför är det så dåligtS Stuff skrev:Varför har folk så svårt att svara med relevant information för TS?
Ditt exempel avser fortfarande inte något som har samma omfattning som det som TS fått offert på.
Blir bara en massa jämförande av äpplen och päron.
Jag har också tätat ett tak. Det tog 5 minuter och kostade en rulle tejp. Är det relevant?
Det är inte alls dåligt. Men man ska väl föröka ge TS relevant och jämförbar information.M maria01 skrev:
I detta fall en offert på ca 100 arbetstimmar. Så hävdar du att det bara är lite plåtjobb som en äldre dam gör själv på 3 dagar. Det känns inte ens realistiskt.
Jag är inte emot att göra saker själv. Men vet av erfarenhet att saker tar dubbelt så lång tid när jag gör det själv, jämfört med när ett proffs gör det.
Säg att 100 arbetstimmar är korrekt uppskattat. Har jag tid och lust att göra det själv så gör jag det. Men då får jag räkna på 200 arbetstimmar.
men varför bråka med mig när du själv inte har skrivit nåt som kan hjälpa TSS Stuff skrev:Det är inte alls dåligt. Men man ska väl föröka ge TS relevant och jämförbar information.
I detta fall en offert på ca 100 arbetstimmar. Så hävdar du att det bara är lite plåtjobb som en äldre dam gör själv på 3 dagar. Det känns inte ens realistiskt.
Jag är inte emot att göra saker själv. Men vet av erfarenhet att saker tar dubbelt så lång tid när jag gör det själv, jämfört med när ett proffs gör det.
Säg att 100 arbetstimmar är korrekt uppskattat. Har jag tid och lust att göra det själv så gör jag det. Men då får jag räkna på 200 arbetstimmar.
hmm, som jag skrev tidigarre så har vi inte möjlighet att göra det. Vi har en liten bebis som är knappt 3 månader gammal och utan möjlighet för nån barnvakt alls. För att anlita en firma är inte pga vi är lata, jag kan helt enkelt inte se mig, bebis och min make bo i stugan i en månad där vi samtidigt renoverar taket och tar hand om bebis. Med det sagt vi vill inte heller betala alldeles för mycket för ett jobb till firman som "bara chansar" med hög pris, då vi heller använder de pengar för att fixa brunn till stugan och mycket annat som behövs där.H Hybro skrev:
Byggställning, resekostnader och avfall ingår i priset enligt offerten. Jag själv uppskattar inte hur många arbetstimmar det kommer att ta, bara citerade från offerten.Jarlingar skrev:
Jag antar att ni uppskattar det till 100 arbetstimmar?
Det är jäkligt snålt..
Det är kanske inte långt från vad det landar i, men det är inte så man jobbar med fastpris.
Det måste finnas utrymme för det oförutsedda, annars har du snart kört firman i konkurs..
Ställning.
Ja det ska till 100% finnas om arbetsmiljökravet skall vara uppfyllt.
Räkna 20-30 000:- för den.
Om de använder egen ställning så är det 32 arbetstimmar bara det.
5km = 15min restid enkel om det är fastpris.
Min 2 timmar om dagen som försvinner bara där om det inte skall dit en mannskapsbod.
Och sen är ditt tak lite speciellt med två ränndalar och fem takytor, det driver upp priset.
Så en tvåhundring är nog inte så illa, varken bra eller dåligt.
Jobbar som Platschef inom bygg så har ganska god uppfattning om det här.. 😉
Såhär skriver de lite senare i offerten:
Tilläggsarbeten:
Tilläggsarbeten regleras som arbeten på löpande räkning
Snickare: 625:-/timme
Material och hjälpmedel debiteras som självkostnad samt ett påslag av 12%
Underentreprenörer debiteras som redovisad självkostnad samt ett påslag av 8 %
Material som tillhandahålls av beställaren debiteras ett påslag av 6 %
Ovanstående priser är inklusive rese- och traktamentskostnader Moms ingår på
ovan angivna priser.
Vi har i anbudsräkningen förutsatt att:
• Löpande byggstädning ingår
• Vi tillhandahåller sophantering / container till våra arbeten.
• Vi tillhandahåller ställning till våra arbeten.
• Eventuella fuktskador utöver anbudet regleras separat.
Jag är tacksam för all svar jag fick och vill betala pris de förtjänar såklart. Det är första gången vi ska anlita en firma för "större job".
tyvärr så vet vi inte hur bra isolering är men antar att det kan inte vara särskild bra. Jag antar att så fort de börjar riva ner taket så kommer kostanden börja stiga uppåt med alla skador de hittar.Marcus0321 skrev:
byggställning ingår i prisetS Steppen skrev: