15 134 läst ·
69 svar
15k läst
69 svar
20 amp säkring på 5g2.5mm2 kabel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Är det något du vill lyfta fram från den tråden?
Dvs är det något som är oklart i tråden här på BH?
Dvs är det något som är oklart i tråden här på BH?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja, och? Vad andra gör är sällan ett bra motiv till att göra likadant själv.
För övrigt satte jag själv in en kompressor på 5,5kW i våras. Funderade på om 10A säkring skulle räcka, men jag satte in C13A till slut, med 2,5mm kabel och naturligtvis motorskydd. Har fungerat klockrent och blinkar knappt i ljuset när den startar trots 5-600m ledning ut till mig. Dagens kompressorer startar "snällt" jämfört med förr.
Jo, men på en kompressor gör det stor skillnad om den måste starta med mottryck i systemet. Jag vet inte exakt men jag tror dagens grejer har någon ventil som hjälper till att hålla nere mottrycket vid start.J Johan456 skrev:
Vad har du för storlek på din huvudsäkring. Motorskydd finns på den jag tänkte köpa iallafall. Som sagt har fixat 5g6 kabel nu så det är klart har 20A i proppskåpet nu. Och det kommer bara att vara kompressorn på denna lina inget annat. Möjligen en svets ibland men då kommer inte kompressor att vara i kopplad.Kalle B skrev:
För övrigt satte jag själv in en kompressor på 5,5kW i våras. Funderade på om 10A säkring skulle räcka, men jag satte in C13A till slut, med 2,5mm kabel och naturligtvis motorskydd. Har fungerat klockrent och blinkar knappt i ljuset när den startar trots 5-600m ledning ut till mig. Dagens kompressorer startar "snällt" jämfört med förr.
Har bara 16A huvudsäkringB Bigrick skrev:Vad har du för storlek på din huvudsäkring. Motorskydd finns på den jag tänkte köpa iallafall. Som sagt har fixat 5g6 kabel nu så det är klart har 20A i proppskåpet nu. Och det kommer bara att vara kompressorn på denna lina inget annat. Möjligen en svets ibland men då kommer inte kompressor att vara i kopplad.
Klicka här för att svara