Är det något du vill lyfta fram från den tråden?
Dvs är det något som är oklart i tråden här på BH?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det något du vill lyfta fram från den tråden?
Dvs är det något som är oklart i tråden här på BH?
Killen i tråden kör ju en 7.5hk kompressor på 16A säkring det var det jag ville lyfta fram.

Ja, och? Vad andra gör är sällan ett bra motiv till att göra likadant själv.

B Bigrick skrev:
Killen i tråden kör ju en 7.5hk kompressor på 16A säkring det var det jag ville lyfta fram.
Som jag skrev högre upp, det kommer fungera bra. Men reglerna är ju lite stelbenta, ibland av god anledning och ibland inte ;)

För övrigt satte jag själv in en kompressor på 5,5kW i våras. Funderade på om 10A säkring skulle räcka, men jag satte in C13A till slut, med 2,5mm kabel och naturligtvis motorskydd. Har fungerat klockrent och blinkar knappt i ljuset när den startar trots 5-600m ledning ut till mig. Dagens kompressorer startar "snällt" jämfört med förr.

Jag tror iofs inte att det är sant. Dagens motorer, om de direktstartar har högre startströmmar. Men jag kan vara felinformerad.

J Johan456 skrev:
Jag tror iofs inte att det är sant. Dagens motorer, om de direktstartar har högre startströmmar. Men jag kan vara felinformerad.
Jo, men på en kompressor gör det stor skillnad om den måste starta med mottryck i systemet. Jag vet inte exakt men jag tror dagens grejer har någon ventil som hjälper till att hålla nere mottrycket vid start.

Kalle B Kalle B skrev:
För övrigt satte jag själv in en kompressor på 5,5kW i våras. Funderade på om 10A säkring skulle räcka, men jag satte in C13A till slut, med 2,5mm kabel och naturligtvis motorskydd. Har fungerat klockrent och blinkar knappt i ljuset när den startar trots 5-600m ledning ut till mig. Dagens kompressorer startar "snällt" jämfört med förr.
Vad har du för storlek på din huvudsäkring. Motorskydd finns på den jag tänkte köpa iallafall. Som sagt har fixat 5g6 kabel nu så det är klart har 20A i proppskåpet nu. Och det kommer bara att vara kompressorn på denna lina inget annat. Möjligen en svets ibland men då kommer inte kompressor att vara i kopplad.

B Bigrick skrev:
Vad har du för storlek på din huvudsäkring. Motorskydd finns på den jag tänkte köpa iallafall. Som sagt har fixat 5g6 kabel nu så det är klart har 20A i proppskåpet nu. Och det kommer bara att vara kompressorn på denna lina inget annat. Möjligen en svets ibland men då kommer inte kompressor att vara i kopplad.
Har bara 16A huvudsäkring

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.