Som Leif tidigare sagt: Lägg 5 x 6mm² (troligen samma som inkommande till huset) till garaget, så behöver Du ingen säkring vid inkommande, utan kör direkt till garaget. Sätt en liten central där som delar ut ström (med säkring och jordfelsbrytare) till uttag och så, och låt elektrikern fundera på om kompressorn skall ha säkring eller bara brytare när Du har 20 A in till hela huset.

För när Du jobbar kommer Du att ha lyset på i garaget, kompressorn på som sköter sig själv, och rätt vad det är när Du sitter där med vinkelslipen eller svetsen i handen så råkar lufttanken komma under gränsen och kompressorn startar. Ihop med den andra maskin Du kör blir det då säkring poff/klick (beroende på teknik) och Du blir mindre nöjd...

För kabel N1XV ser jag priser 32:-/m resp 51:-/m för 5G2,5 resp 5G6 För 16m skiljer det alltså bara 300:- för att bli av med en massa problem i framtiden med "var gick proppen"...

Men som sagt, kolla med en lokal elfirma om Ni kan få någon bra kontakt, kanske behöver Du leta lite för att hitta en som inte absolut måste skörta upp Dig med 125:-/m för kabeln och så...

• Gilla
UppGiven
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Som Leif tidigare sagt: Lägg 5 x 6mm² (troligen samma som inkommande till huset) till garaget, så behöver Du ingen säkring vid inkommande, utan kör direkt till garaget. Sätt en liten central där som delar ut ström (med säkring och jordfelsbrytare) till uttag och så, och låt elektrikern fundera på om kompressorn skall ha säkring eller bara brytare när Du har 20 A in till hela huset.

För när Du jobbar kommer Du att ha lyset på i garaget, kompressorn på som sköter sig själv, och rätt vad det är när Du sitter där med vinkelslipen eller svetsen i handen så råkar lufttanken komma under gränsen och kompressorn startar. Ihop med den andra maskin Du kör blir det då säkring poff/klick (beroende på teknik) och Du blir mindre nöjd...

För kabel N1XV ser jag priser 32:-/m resp 51:-/m för 5G2,5 resp 5G6 För 16m skiljer det alltså bara 300:- för att bli av med en massa problem i framtiden med "var gick proppen"...

Men som sagt, kolla med en lokal elfirma om Ni kan få någon bra kontakt, kanske behöver Du leta lite för att hitta en som inte absolut måste skörta upp Dig med 125:-/m för kabeln och så...
Har beställt N1XV 5G6 nu så det är lugnt. Och ström till lampor och vanliga utag har jag redan i garaget. 3fas uttaget blir bara till kompressor eller svets beroende på vad jag ska arbeta med.

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kompressorn är på 7.5 hk vilket innebär en driftsström i häraden 11 A.
Den är dock direktstartad varför de vill ha en 20 A säkring... Detta kräver en mätarsäkring i häraden 50 A .... Kanske bättre att välja en kompressor med YD-start eller annan mjukstart.
Det kan gå att använda 2.5 mm² om säkringen endast utgör kortslutningsskydd, men säkringen kan även utgöra överlastskydd om kabeln är utanpåliggande med normal kylning, speciellt om det är en dvärg.
För att kunna räkna/bedöma behövs uppgift om förimpedans, typ av säkring och förläggningssätt.
Du får fritt välja hur du förlägger kabeln, bara förläggningen uppfyller kraven på förläggning :)
Jag tänkte börja med att kolla effekt och räkna på vad ström den drar, men det var ju redan gjort.
Nu finns det olika saker att tänka på, och lite genvägar också.

* 11A i drift - betyder att ifall man ansluter kompressorn fast (direkt i en säkerhetsbrytare, ej någon 3-fas-handske) så är det fullt tillåtet att ha 2,5mm2 och 20A säkring. Det är kanske inte helt snyggt eller perfekt i ett privat hem, där idioter förr eller senare ändrar i anläggningen utan att veta vad man gör, i en industri/verkstad däremot är det i princip lämpligt.
Men ev inte helt lämpligt i privatbostad, men 100% lagligt och korrekt.

* Den motorn på 7,5HK (5,5kW) innebär att du egentligen borde gå upp minst ett säkringssteg till minst 25A.

* Den motorn har du förmodligen inte tillåtelse att ansluta i din elanslutning utan att först fråga och få tillstånd av elnätsägaren. Gränsen brukar ligga på 4kW motorer som elnätsägarna tillåter i bostadsabonnemang utan att ansöka om tillstånd.
När någon sen klagar på elkvaliteten och de härleder det till din kompressor så blir du avstängd från elnätet.

• Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hittade förövrigt denna text.
Det här är kanske vad som gäller ...

Åtgärd för att begränsa startström på motor ska enligt svensk standard, SS 4370140, finnas om startströmmen överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström. Samtliga (?) svenska elnätsföretag har i nätavtalet med abonnenten hänvisat till denna standard och därmed detta värde. Värdet 4 kW som största effekt på direktstartad asynkronmotor togs bort på 1900-talet.

Räkna med att startströmmen kan bli ca 8 gånger märkströmmen. Om man har en mätarsäkring med märkströmmen 20 A så får startströmmen inte överstiga 30 A vilket ger en märkström på motorn på knappt 4 A.

TS motor har en startström på troligen ca 80A
Kräver som Bo skrev 50A i mätarsäkring. ;)

Men den borde väl ändå starta avlastat, med tanke på att det är en ny kompressor?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hittade förövrigt denna text.
Det här är kanske vad som gäller ...

Åtgärd för att begränsa startström på motor ska enligt svensk standard, SS 4370140, finnas om startströmmen överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström. Samtliga (?) svenska elnätsföretag har i nätavtalet med abonnenten hänvisat till denna standard och därmed detta värde. Värdet 4 kW som största effekt på direktstartad asynkronmotor togs bort på 1900-talet.

Räkna med att startströmmen kan bli ca 8 gånger märkströmmen. Om man har en mätarsäkring med märkströmmen 20 A så får startströmmen inte överstiga 30 A vilket ger en märkström på motorn på knappt 4 A.

TS motor har en startström på troligen ca 80A
Kräver som Bo skrev 50A i mätarsäkring. ;)
Borde inte det stå då på beskrivningen på kompressorn så folk inte köper i onödan. Att den typ kräver 50A mätarsäkring

Jo...det är inte lätt att vara konsument idag då det säljs elmateriel som inte passar Sverige. Men du kan ju prova ifall nätägaren knackar på. Kanske startar kompressorn så snabbt att det inte hinner bli ett märkbart spänningsfall.

Här är en med Y/D och16A säkring. Blir det bättre då eller.

SS 4370140 är upphävd och ingår i SS 4370102. Kan kan inte påstå att jag sett det du nämner i den nya standarden MikaelL. Det kan mycket väl stå där, jag kände inte till det så ska kika vid tillfälle. Har någon kollat vad en 20A diazed klarar? 50-80A, hur länge. Ska se om jag även hinner kika på det.

Den med Y/D är ju betydligt bättre. Snällare mot nätet och då klarar du dig på 2,5 om du vill. Den kan också säkras upp då kompressorn är försedd med motorskydd (ingen skillnad mot den andra).

Fotografen Fotografen skrev:
Men den borde väl ändå starta avlastat, med tanke på att det är en ny kompressor?
Startströmmen påverkas inte av att den startar avlastat, däremot påverkas tiden under vilken startström dras och hur snabbt den faller ner mot driftström.

Starttiden är nog under 0,5 s, men det räcker för att lösa säkringen i värsta fall.

Johan456: Antagligen står det inget i den standarden, den har ju blivit skitkass sen de byggde om den och kombinerade ihop flera. Det är mycket som försvunnit, speciellt på ställverkssidan och elrumsbeskrivningarna. (Om jag minns rätt på standard)

Du minns nog rätt. Jag är intE heller helt nöjd med den. I utgåva 2 tog man bort att centraler större än 630A skulle placeras i driftrum om det är det du tänker på. OT.

• Gilla
Millox
  • Laddar…
B Bigrick skrev:
Här är en med Y/D och16A säkring. Blir det bättre då eller.
Ja det blir mycket bättre främst för att startavlastningen fungerar vettigt då och även att startströmmen reduceras vid Y/D och just kompressorn är lämplig att starta så. Nu har du troligtvis inga problem att starta den första du visat heller avseende dina säkringar, ledningar osv men det kan som sagt tex ge störande sättningar pga startströmmen. Prisskillnaden är lite väl stor mellan dem för att bara vara en automatisk Y/D och en magnetventil inte prisvärt. Känner du någon som kan hjälpa dig tex fixa en bättre avlastning på den första eller rent av bygga en Y/D av överskottsdelar.

Skaffar du den första kan du om det visar sig behövas enkelt skärpa till den på olika sätt betydligt billigare är 4 kkr.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
SS 4370140 är upphävd och ingår i SS 4370102. Kan kan inte påstå att jag sett det du nämner i den nya standarden MikaelL. Det kan mycket väl stå där, jag kände inte till det så ska kika vid tillfälle. Har någon kollat vad en 20A diazed klarar? 50-80A, hur länge. Ska se om jag även hinner kika på det.
Här står det. Och det handlar inte om vad en säkring klarar av utan om spänningskvalitén.

4.2 Apparater och bruksföremål
4.2.1 Belastning och belastningsfördelning

Apparater och bruksföremål ska anslutas så att jämn fördelning av den totala belastningen uppnås mellan
faserna för respektive anläggning. För projektering se SS 436 40 00, avsnitt 132.2.

Före idrifttagning av motorer och andra apparater vars startström överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens
märkström bör samråd ske med elnätsföretaget. Detta gäller inte för sådana kortvariga
kopplingsöverspänningar från elektronikapparater som inte märkbart påverkar nätspänningen.

Enfasiga apparater och likartade deleffekter i trefasiga apparater ansluts jämnt fördelade mellan de olika
faserna i huvudledningarna. I gruppbebyggelse fördelas belastningen i samråd med elnätsföretaget.

Lokal produktion ska anslutas jämnt fördelad mellan de olika faserna i huvudledningarna.

4.2.1.2 Motorer

Motor vars startström överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström ska förses med startanordning som
reducerar startströmmen.

Efter elavbrott bör start av motorer med hög startström ske med viss tidsfördröjning

Jag tog med några extra stycken från detta kapitel som är intressant med tanke på alla de produkter som idag inte stöder Sverige längre...

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo...det är inte lätt att vara konsument idag då det säljs elmateriel som inte passar Sverige. Men du kan ju prova ifall nätägaren knackar på. Kanske startar kompressorn så snabbt att det inte hinner bli ett märkbart spänningsfall.
Men jag kan i princip lova att ifall nätagaren har ett lokalt nät där hos TS som är kraftigt nog för att de skulle godkänna uppsäkring till 50A, så är nätet redan så starkt att det inte kommer märkas hos grannarna när TS startar kompressorn. Det kommer endast märkas i hans eget hus om det nu är långa klena ledningar till det.

Känner du någon granne väl Bigrick, som du kan använda dig av för att testa. Starta och stoppa kompressorn några gånger medan du eller någon annan kollar en vanlig gammaldags glödlampa noga. Märker man inget eller bara ytterst lite, så är det ingen fara, det stör inte nätkvaliten i någon värre grad.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.