Tack Bo!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag kan i princip lova att ifall nätagaren har ett lokalt nät där hos TS som är kraftigt nog för att de skulle godkänna uppsäkring till 50A, så är nätet redan så starkt att det inte kommer märkas hos grannarna när TS startar kompressorn. Det kommer endast märkas i hans eget hus om det nu är långa klena ledningar till det.

Känner du någon granne väl Bigrick, som du kan använda dig av för att testa. Starta och stoppa kompressorn några gånger medan du eller någon annan kollar en vanlig gammaldags glödlampa noga. Märker man inget eller bara ytterst lite, så är det ingen fara, det stör inte nätkvaliten i någon värre grad.
Huset är från 60 talet. Och jag har en Valmet fabrik hyfsat nära där jag bor och pappersbruk inte så himla långt bort. Så strömförbrukningen borde vara hög i området hehe.

Mikael_L
B Bigrick skrev:
Huset är från 60 talet. Och jag har en Valmet fabrik hyfsat nära där jag bor och pappersbruk inte så himla långt bort. Så strömförbrukningen borde vara hög i området hehe.
Nu spelar det nog inte så stor roll vilka industrier det finns på orten.

Det som bestämmer hur kralligt just "ditt" elnät är, är den distributionstrafo du är kopplad till, och ledningslängder från denna.
Överliggande nät inverkar som regel mycket lite.
Men du har alltså någon 10/0,4 kV-trafo (eller 20/0,4 eller någon annan spänning) i din närhet, den kanske sitter uppe på en stolpe om det är på landsbygden, annars är det en transformatorkiosk, en liten ful byggnad med endast några luftgaller.
Om den är kraftig och ledningarna från den inte alltför långa så kan man dra mycket ström i topparna utan att det märks så mycket.
Fördel för dig är ifall det finns många hus som försörja av samma trafo, då är den nämligen kraftig, och ledningarna ut från den av grov dimension.

Fast allt låter väldigt överdrivet.........mycket teoretiska kunskaper här. Kompressorn i sig är inte jättestor, det finns nog massor med sådana i vanliga hobbygarage inpluggade i vad som finns och det är garanterat inte dragit lika grov matning till det uttaget som de har matning till fastigheten. Jag har arbetat med bilar länge och i flera olika verkstäder av alla de slag och de enda kompressorer vi haft som haft biffig kabel är fast monterade skruvkompressorer. Hade själv en äldre atlas, en riktig bjässe och den gick då på vanligt 16A uttag utan nå som helst problem. Nån säkring ibland möjligen. Ingen yd start på den heller. Skulle en dylik kompressor kräva 50-80A huvudsäkringar skulle de ju inte ens gå att sälja............

S Stefan1972 skrev:
Fast allt låter väldigt överdrivet.........mycket teoretiska kunskaper här. Kompressorn i sig är inte jättestor, det finns nog massor med sådana i vanliga hobbygarage inpluggade i vad som finns och det är garanterat inte dragit lika grov matning till det uttaget som de har matning till fastigheten. Jag har arbetat med bilar länge och i flera olika verkstäder av alla de slag och de enda kompressorer vi haft som haft biffig kabel är fast monterade skruvkompressorer. Hade själv en äldre atlas, en riktig bjässe och den gick då på vanligt 16A uttag utan nå som helst problem. Nån säkring ibland möjligen. Ingen yd start på den heller. Skulle en dylik kompressor kräva 50-80A huvudsäkringar skulle de ju inte ens gå att sälja............
Jag tycker det jag också. Och det borde stå att man måste ha stark huvudsäkring till den i beskrivningen om den. 20A står det ju och om det i start ögonblicket går upp mot 50-80 A så borde 20A proppen sticka som en raket vid start.

Det har inte med TS praktiska möjlighet att köra sin kompressor det kommer som sagt säkert gå bra oavsett lösning. Med 2.5 mm2 kabel till den och 15 m i de flesta fall även en fördel sett till att dämpa ev störande sättningar vid start och även skydda säkringar.

Sättet att använda faktorn 1.5 x huvudsäkring är bara ett annat sätt att ange tex den äldre vanliga gränsen för direktstart dvs 4 kW. Resultatet blir samma i alla normala fall här på BH med upp till 25 A säkring. Och det mer bakomliggande där kommer av hur ett nät av den typen med såna kunder dimensioneras. Allt mycket grundläggande och som faller ut vid en normal teknisk/ekonomisk dimensionering, speglas tex även i när motorer går över till lindade så Y/D är möjlig dvs > 4kW.

Mikael_L
B Bigrick skrev:
om det i start ögonblicket går upp mot 50-80 A så borde 20A proppen sticka som en raket vid start.
Tumregeln är att en asynkronmotor drar 7-8 ggr den nominella driftsströmmen som mest - vid startögonblicket.
Det skiljer sig lite mellan olika motorer, kanske typ mellan 6-10ggr strömmen. Äldre motorer och sämre motorer har lägre toppström, nya motorer med modernare material och bättre lindningar , mindre och exaktare luftgap tenderar till att öka startströmmarna något.

En obelastad motor drar toppströmmen oerhört kort tid, bråkdelar ev en sekund, efter bara en sekunds drift är strömmen nästan nere på driftström.
Men en hårt belastad motor (startar med last, t.ex. ett fullt transportband), så kommer toppströmmen vara något längre och det tar flera sekunder innan man närmar sig driftsström.

Men det finns en tröghet i säkringar, därför finns de i olika karakteristik beroende på vad som ska skyddas.

En vanlig 16A porslinssäkring (diazed) tål 100A i ca 0,3-0,5 sekunder.
50A tål den i ca 8 sekunder.

I sådana här tid/ström-diagram utläser man denna information:
https://www.byggahus.se/forum/attachments/g_i201_xx_07551j-jpg.368343/

Redigerat:
B Bigrick skrev:
Pappersbruket har troligtvis en 130 kV egen matning från Vattenfall/Svenska kraftnät utan att (nästan) inte behöva blanda in den lokala kraftnätsägaren.

Så jo villahusägaren intill bruket kan ha en spänning som går ner till 210 V när grannen startar sin stora maskin...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här står det. Och det handlar inte om vad en säkring klarar av utan om spänningskvalitén.
Här kommer några funderingar, ta det inte på alltför stort allvar. Jag tycker att det är roande att dra det till sin spets.

Vad innebär svensk standard i dessa sammanhang? Hur tvingande är det? Gäller det strikt taget även elektriska maskiner hos privatpersoner, eller är det verkstäder och liknande som är målgruppen?

Före idrifttagning av motorer och andra apparater vars startström överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens
märkström bör samråd ske med elnätsföretaget. Detta gäller inte för sådana kortvariga
kopplingsöverspänningar från elektronikapparater som inte märkbart påverkar nätspänningen.

Motor vars startström överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström ska förses med startanordning som
reducerar startströmmen.

Jag har en enfaskompressor på 1500W i uthuset, beräknat på tidigare nämnda antagande att startströmmen kan uppgå till 8X driftströmmen så blir det 52 ampere. Enligt denna standard skulle det krävas 35a mätarsäkringar för att slippa samråda med elverket. Jag har bara 16a. Och vad betyder "kortvariga kopplingsöverspänningar"?

Jag har dessutom en äldre dammsugare från tiden innan EU satte stopp för "watt-kriget" mellan olika tillverkare. Den har en motoreffekt på 1600W. Jag vet inte hur det ligger till med startström för denna typ av motor men det syns på glödljus när jag startar den.

Måste jag byta mätarsäkringar för att få köra dessa prylar? 35a kräver dessutom byte av mätartavla, en dyr historia.

Enfasiga apparater och likartade deleffekter i trefasiga apparater ansluts jämnt fördelade mellan de olika
faserna i huvudledningarna. I gruppbebyggelse fördelas belastningen i samråd med elnätsföretaget.

Vad betyder gruppbebyggelse? Villakvarter? Bör jag i så fall samla alla mina grannar till ett möte med elverket så att vi kan komma överens vems tvättmaskin som ska vara på den eller den fasen? :rolleyes:

• Gilla
Stefan1972
  • Laddar…
Vad startströmmen handlar om är i princip att inte grannar ska klaga på att det blinkar i lyset när du startar dammsugaren. Huruvida man kan skita i det låter jag vara osagt, men om nätägaren håller med grannen så kan de nog driva saken till sin spets om de vill... ;) Regler och standarder är bra för att skapa lite ordning, men det är fortfarande tillåtet att använda huvudet och söka andra lösningar.

Din dammsugare är dock inget problem. Här är några grova tumregler
effekt (kW) = 0.75 * hk
fasström (vid drift) = 2 * motoreffekt i kW eller 1.5 * motoreffekt i hk
startström = 6-15 * driftströmmen, säg 8

Dammsugare ger därmed en startström på ca 25 A vilket ger en mätarsäkring på 25/1.5 = 17 A (16 går nog bra också ;))
Men nu har väl alla moderna dammsugare mjukstart?

Förr behövde man inte bry sig om hur man belastade faserna för alla tunga förbrukare var enfasiga. Idag är det inte så. Så när alla vill ladda bilen hemma kan jag mycket väl tänka mig att man kan behöva koordinera installationen med grannarna för att inte snedbelasta linjen alltför mycket. Men nu handlar det om driftsström, inte startström.

Vad startströmmen handlar om är i princip att inte grannar ska klaga på att det blinkar i lyset när du startar dammsugaren. Huruvida man kan skita i det låter jag vara osagt, men om nätägaren håller med grannen så kan de nog driva saken till sin spets om de vill... ;) Regler och standarder är bra för att skapa lite ordning, men det är fortfarande tillåtet att använda huvudet och söka andra lösningar.

Din dammsugare är dock inget problem. Här är några grova tumregler
effekt (kW) = 0.75 * hk
fasström (vid drift) = 2 * motoreffekt i kW eller 1.5 * motoreffekt i hk
startström = 6-15 * driftströmmen, säg 8

Dammsugare ger därmed en startström på ca 25 A vilket ger en mätarsäkring på 25/1.5 = 17 A (16 går nog bra också ;))
Men nu har väl alla moderna dammsugare mjukstart?

Förr behövde man inte bry sig om hur man belastade faserna för alla tunga förbrukare var enfasiga. Idag är det inte så. Så när alla vill ladda bilen hemma kan jag mycket väl tänka mig att man kan behöva koordinera installationen med grannarna för att inte snedbelasta linjen alltför mycket. Men nu handlar det om driftsström, inte startström.
Min elbil laddar med 3-fas så ingen snebelastning där inte.. dessutom laddar jag enbart på natten mellan 01-05 :) ... Har satt ner laddefekten till 10A per fas (har 16A huvudsäkring). Kan således ladda ca 30kWh över natten och det är fullt tillräckligt för mig.. :)

Förr behövde man inte bry sig om hur man belastade faserna för alla tunga förbrukare var enfasiga.
Typo, jag antar att det skulle stått trefasiga. (Ifall någon mot förmodan skulle bli förvirrad).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Bigrick skrev:
Får tacka för svar. Jag kollar med el killen. Det är nog säkrast. Och en elbil kommer inte in i det här huset. Här kör jag mest skattebefriade bilar.
Elbilar är skattebefriade... :cool:

M -MH- skrev:
Elbilar är skattebefriade... :cool:
I fem år ja men inte för evigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.