47 427 läst ·
43 svar
47k läst
43 svar
2 jordfelsbrytare efter varandra.
Den kom inte med kabel...kanske jag som då inte insett att den skall kopplas med 4 pol?hempularen skrev:
Hur löser man det enklast ?
1: Ta bort JBF totalt o förlita sig på den som sitter vid uttaget.
2: Som någon innan skrivit, låt inkommande Nolla gå in i JBF för att sen gå vidare till NOLL skenan.
Förstår inte riktig Nr 2 dock men förstå är en sak, fungera en
helt annan.
Du skall inte ta bort någon jordfelsbrytare i dagsläget.
Däremot måste du förstå hur elcentralen skall fungera. Gissingsvis hittar du en blå kabel mellan jfb och skyddsjordsskenan. Den kabeln skall bort i ditt fall och den blå från anslutningskabeln skall in i jordfelsbrytaren. Då kommer dkn central att fungera.
Men återigen så måste man förstå dom kopplingar man gör. Annars kan det bli farligt.
Hade det nu inte funnits någon jfb i matande ända. Då hade din felkopplade installation " fungerat" men innehållet ett allvarlligt fel med skyddsjord som agerar PEN- ledare.
Vad är det för kabel som matar boden ? Gummikabel med fem ledare?
Däremot måste du förstå hur elcentralen skall fungera. Gissingsvis hittar du en blå kabel mellan jfb och skyddsjordsskenan. Den kabeln skall bort i ditt fall och den blå från anslutningskabeln skall in i jordfelsbrytaren. Då kommer dkn central att fungera.
Men återigen så måste man förstå dom kopplingar man gör. Annars kan det bli farligt.
Hade det nu inte funnits någon jfb i matande ända. Då hade din felkopplade installation " fungerat" men innehållet ett allvarlligt fel med skyddsjord som agerar PEN- ledare.
Vad är det för kabel som matar boden ? Gummikabel med fem ledare?
Den kabel du har in i centralen har förhoppningsvis fem ledare. Har den inte det så måste du skaffa en kabel med fem ledare. De tre faserna borde inte vara ett problem. Neutralledaren lägger du på inkommande sida på jordfelsbrytaren. Precis så som det är ritat på HasseTekniks bild. Det skall inte finnas någon koppling mellan jordfelsbrytare och jordskena. Inkommande jord lägger du på jordskenan. Var har du i dagsläget kopplat in inkommande neutralledare? Det är bättre att koppla jordfelsbrytaren rätt än att ta bort den. Och som Hempularen skriver. Det är ett dåligt område att prova sig fram på.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagts, den skall absolut inte koppla in med 4 polig matning. Du har 5 trådsmatning, och då blir det farligt att koppla annat än 5 trådigt. Men det jag menade var att alla kopplingar av centraler blir väldigt lätt mardrömslikt livsfarliga om man inte vet exakt vad som är rätt.bygganders skrev:Den kom inte med kabel...kanske jag som då inte insett att den skall kopplas med 4 pol?
Hur löser man det enklast ?
1: Ta bort JBF totalt o förlita sig på den som sitter vid uttaget.
2: Som någon innan skrivit, låt inkommande Nolla gå in i JBF för att sen gå vidare till NOLL skenan.
Förstår inte riktig Nr 2 dock men förstå är en sak, fungera en
helt annan.![]()
Minns inte exakt benämningen men ej gummi. Är en korrekt instalationskabel 5 pol 2,5 mm2 som jag ämnar lägga i svart rör som delvis kommer att grävas ner.Tobbe_3 skrev:Du skall inte ta bort någon jordfelsbrytare i dagsläget.
Däremot måste du förstå hur elcentralen skall fungera. Gissingsvis hittar du en blå kabel mellan jfb och skyddsjordsskenan. Den kabeln skall bort i ditt fall och den blå från anslutningskabeln skall in i jordfelsbrytaren. Då kommer dkn central att fungera.
Men återigen så måste man förstå dom kopplingar man gör. Annars kan det bli farligt.
Hade det nu inte funnits någon jfb i matande ända. Då hade din felkopplade installation " fungerat" men innehållet ett allvarlligt fel med skyddsjord som agerar PEN- ledare.
Vad är det för kabel som matar boden ? Gummikabel med fem ledare?
Att jag frågade berodde på att ekkj ofta har 4 ledare och en kopparfläta som används till skyddsjord. Det kan skapa förvirring som den som letar efter en gul/ grön skyddsledare. Med gul/ grön tape runt ändarna så är det en fullt tillåten lösning.tommib skrev:
Som Tobbe_3 har sagt, nej. I denna typ av applikation (handske) är TN-C, dvs fyrledarsystem, ej tillåtet. Det ska vara TN-S, femledare.bygganders skrev:Den kom inte med kabel...kanske jag som då inte insett att den skall kopplas med 4 pol?
Hur löser man det enklast ?
1: Ta bort JBF totalt o förlita sig på den som sitter vid uttaget.
2: Som någon innan skrivit, låt inkommande Nolla gå in i JBF för att sen gå vidare till NOLL skenan.
Förstår inte riktig Nr 2 dock men förstå är en sak, fungera en
helt annan.![]()
1. Nej, som jag skrev tidigare ger inte bodens JFB något extra skydd men den gör heller ingen skada (när den blir rätt kopplad). Om du mot förmodan någon gång kopplar in boden i en annan handske som inte är skyddad av JFB får du skydd av den i bodens central (när den blir rätt kopplad).
2. Som jag (och andra) skrev, detta är det korrekta sättet att koppla. Inkommande nolla i kabeln som matar boden ska gå till nollingången på JFB. Från nollutgången ska sedan en blå tråd (vanligen RK6) gå till NOLL-plinten i centralen. NOLL och PE-plintarna i centralen ska under inga omständigheter ha kontakt med varandra.
Att förstå varför det ska kopplas på detta sätt är helt centralt. Om du inte förstår varför ska du inte heller koppla!
Nu när jag sitter vid en dator kan jag också sammanfatta några andra poänger. Om du har en korrekt installationskabel, typ EKKJ eller N1XV så är det inte tillåtet att koppla den med handske. En kabel av denna typ, med enkardeliga ledare, ska endast anslutas fast. Vid inkoppling med handske ska en RK eller liknande (MK?) gummikabel användas, denna får då istället inte förläggas fast.
Jag vill inte vara dryg men du verkar antyda att man inte behöver förstå med din smiley. Jag skulle vilja påstå att det är av yttersta vikt att förstå vad man gör när man som obehörig kopplar själv. Jag är inte elektriker, har inte heller någon formell elutbildning. Det gör att jag ser till att läsa och förstå helt vad jag ska göra innan jag gör det. Man kan visserligen koppla på chans men det är inte särskilt vettigt i mitt tycke även om det ibland kan lyckas. Ditt fall som du tar upp är ett typexempel på saker som kan gå snett när man inte vet exakt vad man gör och varför. En yrkesman eller behörig kan koppla på rutin för att "man brukar göra så" och ev fel fångas förhoppningsvis upp av någon ryggmärgskänsla, men inte alltid som vi sett i en del andra trådar. När man aldrig annars "brukar göra så" är det synnerligen viktigt med förståelsen för vad man gör.
Med det sagt, lägg upp en bild på innanmätet i centralen i boden så ska i alla fall jag försöka hjälpa dig att få till det.
Redigerat:
Nej den kabeln får inte anslutas med " stickpropp"tommib skrev:
Jag var kanske lite otydllig. Jag menade bara flätan får användas som skyddsledare till skillnad från elklk 's biledare som bara får vara ansluten till skyddsjord men skyddsledaren utgörs gul/ grön isolerad ledare.


