Ja, alltså, som jag förstår det har du 4 ledare in från ovansidan av dosan och en grön som bara smiter förbi, den har alltså inget med belysningskretsen att göra.

Min gissning är att svart är fas brun är tändtråd och grå är mellantrådar. Så du kopplar svart i en kopplingsklämma, likadant svart som kommer underifrån. Tar två snuttar svart och kopplar på 1 samt 3. Brun på 2 och grå på L och 5.

Verkar detta vettigt?

Jag löste det så här. Trappfunktionen och lampan fungerar som den ska. Hade ingen svart tråd att bygla med så tog grå. Men är väl inte förbryllande för framtiden ändå.

• Elektrisk installation av trappbelysning med grå tråd istället för svart i öppen kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad du gjort nu men uppenbarligen långt ifrån hur jag sa.
Det är ju möjligt det fungerar ändå, bilden är väldigt suddig så jag kan inte se något men jag antar att du kopplade som du gjorde av en anledning?

Svart på L, brun på 1, grå på 2&4 och i den förra installationen hade jag en grön på 3. Som jag saknade nu, så satte svart där istället som du sa. och för att länka vidare och få ström byglade jag imellan. Tycker det känns logiskt och det fungerar. Men om du eller nån annan ser att nån katastrof kan inträffa så säg gärna till

En katastrof, blir nog svårt att veta bara genom att titta på någon bild, verkar korrekt elektriskt sätt men jag hade hellre sett att elementmatningen skarvats i klämma bakom, men verkar ju ok, det kanske inte används så mycket heller. Är du säker att det är ett 1-fas element så du inte kan få bakspänning nu då? Kanske bara kan mäta det också eller kolla skyl på element eller central, bör ju vara 1-fas men bäst att kolla så ingen råkar illa ut i framtiden.

Patfa85 Patfa85 skrev:
Svart på L, brun på 1, grå på 2&4 och i den förra installationen hade jag en grön på 3. Som jag saknade nu, så satte svart där istället som du sa. och för att länka vidare och få ström byglade jag imellan. Tycker det känns logiskt och det fungerar. Men om du eller nån annan ser att nån katastrof kan inträffa så säg gärna till
Sa så inte Slugge... Vad får dig att tro att hans rekommendation var helt utan värde?
Lite tråkigt och tröstlöst att du anstränger dig så lite för att lyssna och lära.

En strömbrytare bör inte ha fler trådar än vad den själv behöver. Man bör undvika att skarva trådar på strömbrytaren. Eftersom en strömbrytare får bytas utan behörighet så är det bra att inte krångla till det. Här har du gjort två skarvar av fasledaren i strömbrytaren, det är inte bra. Fjäderklämmorna kanske inte är av bästa kvalite så du riskerar glappkontakt och varmgång om ledningen även matar elradiatorn under på bild. Så om du inte förstår varför vi råder på ett visst sätt, fråga först och koppla sedan. Du är redan långt ute i tassemarkerna.

Sedan ska du inte fråga vilka färger som ska kopplas vart på strömbrytaren. Du ska sätta dig in i hur kretsen ser ut och vad varje ledare har för funktion och koppla därefter. Det är väldigt enkelt när du väl har kretsen uppritad på papper. Den genväg man kan ta vid byte av strömbrytare är att se hur den gamla var inkopplad och koppla in den nya på samma sätt. Man måste alltså notera hur den gamla var inkopplad innan man kopplar loss den. Det går inte att koppla efter färger utan dessa ska endast användas som hypotes till vad ledaren har för funktion vilket alltså måste kontrolleras.

Och det finnas inga moment av chansning inom detta område, kan kopplar aldrig på chans för att "prova" om det fungerar.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Då tolkade jag det fel. Och det är absolut inte meningen att inte lyssna och att ni ska känna att det är tröstlöst. Har väl kanske många gånger svårt att förstå helt (och kanske inte vill framstå som hjärndöd) när det säger egentligen är för er rätt simpelt. Men jag vill såklart lära mig och förstå hur kretsen fungerar och varför. Men allting med El är så nytt för mig. Lovar att bättra mig om ni vill hjälpa mig i fortsättningen

• Skärmdump från diskussionsforum med textinlägg om elektriska installationer.
    Skapa konto
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ok, att förgrena i en toppklämma innebär att du gör så här. I detta exempel är det blå och grön/gul ledare som skarvas i en godkänd toppklämma så att lamputtaget får en stump som bara hör till lamputtaget. Då finns det ingen risk att någon råkar koppla isär dessa av misstag vid byte av lamputtaget.

Elledningar förgrenade i en gul toppklämma med blå och grön/gul ledare på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Det är jag helt med på! Får bryta strömmen igen imorgon eller senare i veckan och förgrena korrekt och koppla det så som det ska vara. Vad anser du om lösningen som var innan? Skalar av mitt på kabeln, drar in till uttaget, virar ett varv runt skruven på strömbrytaren och upp till nästa dosa och gör likadant.

Så kunde man ev göra förr när det fanns en skruv på strömbrytaren att snurra den runt. Men det går ju inte idag.

Jag vet inte om det sagts, men man bör klippa bort 1-2 cm och skala ledaren på nytt för att få fram fräscha och oskadade kardeler. Blir ledarna för korta är det bara att byta till längre.

Och färgerna har en viss betydelse. Man för först o främst använda samma färg som tidigare. Man får bita i äpplet och ta hem 10m-längder så att det finns hemma om man ska hålla på som du, man måste vara beredd på att det strular och att sladdar och prylar behöver bytas.

Det har jag faktiskt gjort, eller klippt bort den gamla avsmalningen och skalat bort en ny 10mm. Går i mkt lättare och så är det inga skavda trådar som går av i klämman. Vet inte vad ni anser om biltemas fk (amo kabel eller vad fabrikatet är). Men 25 meter kostar ju bara typ 70 spänn så det är ju inga pengar. Tog en annan till bygeln bara för jag inte ville ge mig ut och va borta 30 minuter för 2 cm kabel som är uppenbart vad den är till.

Jo det är surt när det saknas 2 cm, surt är det, inget att göra åt för vi fuskar inte här ;)
Kabeln på biltema ska va ok, det är inga lågprisversioner vad jag vet.
Viss annan elmateriel som t.ex deras toppklämmor får man vara lite mer vaksam på.

Nej jag vill inte fuska heller. Däremot en liten genväg som är uppenbar och säker såklart kan jag ta. Känns tryggt att ha dig och alla andra mentorer här. Som ger råd och skäller på mig när det blir ”fel”. Du tipsade ju toppenbra och skickade kopplingsschema på dragningen med ny tändkabel i taket, men du hoppade av att ge vidare tips i den här tråden?

Patfa85 Patfa85 skrev:
Nej jag vill inte fuska heller. Däremot en liten genväg som är uppenbar och säker såklart kan jag ta. Känns tryggt att ha dig och alla andra mentorer här. Som ger råd och skäller på mig när det blir ”fel”. Du tipsade ju toppenbra och skickade kopplingsschema på dragningen med ny tändkabel i taket, men du hoppade av att ge vidare tips i den här tråden?
Jag tror vad Bo menar är att det bästa egentligen är om du själv försöker förstå kopplingarna du gör, i alla fall lite, jämfört med om någon bara ska gissa att den tråden ska kopplas där och så vidare. Vi får ju bara se fragment av det du ser så risken finns alltid att något uppenbart fel missas om in frågeställaren försöker vara lite uppmärksam också.

Bo postade för ett gäng inlägg sen ett schema över en vanlig trappkoppling, hade du studerat detta lite hade du kunnat ställa frågor baserat på dina nyvunna kunskaper, man får inte vara rädd att fråga.

Hoppas på fler frågor från TS sida och som vanligt hjälper det mycket att bifoga bilder.

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Hmm, jag har heller inte märkt att jag hoppat av på något sätt. Men jag har ju heller inte betalt för att sitta här 24/7.

• Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.