På andra sidan väggen sitter det ett, och ett gammalt telejack. Däremot sitter det ett fast installerat element precis här

• Vägg med ett öppet och gammalt telejack ovanför ett fast installerat element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telejacket bör det inte gå till.. Fungerar elementet nu då, med trådarna urkopplade?
Har du brutit spänningen för hela gruppen?

Strömmen är bruten för gruppen ja, varken element eller uttag har ström

Då kan det vara att de två trådarna går till elementet. Tänkte du ta bort undre dosan helt eller?

Den ska iaf inte användas så täcker nog bara med lock eller dyligt.

Patfa85 Patfa85 skrev:
Den ska iaf inte användas så täcker nog bara med lock eller dyligt.
Men nu verkar det, enligt sista bilden, att du redan klippt och skarvat ledaren?
Hade nog tänkt föreslå något liknande annars..

Vad bra, frågan är ju hur dem grå ska gå in bara? I det första uttaget i början på tråden så löste det sig ju, hade kopplat likadant här men nu saknar jag en kabel. Grön. Som fanns vid första nu hade jag svart på båda istället, så ska man sätta svart i två olika hål och bygla över?

Kan du ta reda på vad det är för strömställare, vad är det du vill den ska kunna styra? Lägg gärna upp en bild om du kan.

Den ska styra en enkel taklampa på ena knappen. Och andra knappen ska ha en trappfunktion och styra en annan taklampa (som styrs med första brytaren jag behövde hjälp med i tråden. Och denna brytaren)

• En hand som håller en elektrisk strömbrytare med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan se det som två seprata brytare.

På den ena kopplar du fas in och tändtråd ut.

På den andra kopplar du mellantrådarna likadant som du gjorde med din andra trappbrytare, skillnaden är att i ena fallet har du en fast fas in och i det andra har du en tändtråd till lampan, därför det skiljer mellan dosorna.

Du ser ju bilden på brytaren, båda svarta in på L, brun in på 1. Vilka nummer ska grå in på 2 & 4?

Också behöver du såklart skarva vidare ledaren till elementet om du inte redan gjort det.
Verkar inte funnits något anslutet i nedre dosan?

Det har varit två separata brytare. En i varje dosa. Ledaren är skarvad.

Patfa85 Patfa85 skrev:
Du ser ju bilden på brytaren, båda svarta in på L, brun in på 1. Vilka nummer ska grå in på 2 & 4?
Nej, det stämmer inte, finns bara en svart i belysningskretsen, du har nu kopplat in element i strömställaren på nummer 5.

Som sagt, koppla svarta i en Wago och dra en svart tråd därifrån i dosan. Denna antar jag är fas.
Allt annat lika som förra strömställaren men svart där grönt satt och så bygla till den 1-poliga, det kan du ta från Wagon också.

Bygla till den enpoliga? Du får ursäkta min okunskap här. Men alltså dra en bit kabel från wagon till vilket nummer då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.