6 644 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
2 enkla strömbrytare till en dubbelbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, räcker inte ledarna så drar du nya, bara dumt med onödiga skarvar. Det är ev fasledaren du kan vilja använda i den första dosan, men den kan klippas och skarvas den dagen.
Nu kommer ju ledarna att passera dosan till höger på sin väg till vänster, så frågan är vad du tänkt använda den högra dosan till eller om den bara ska sättas igen med ett doslock.
Sedan skrev jag att du inte ska dra dubbla fasledare. Nu vet vi inte om det är så, dvs om gick en fasledare till varje strömbrytare eller inte. Kollad du upp detta? Det var ju tidigare draget separata trådar till varje strömbrytare, men det kan ha varit fel/onödigt.
Så just nu ska ingenting byglas på strömställaren eftersom det är separata kretsar ända från kopplingsdosan. Dock går inte att säga om trappkopplingen är korrekt då det inte går att se på bild hur den gamla var inkopplad. Ska man enbart gå på färgerna så verkar den felaktig. Det gäller att koppla på samma sätt som den gamla för att den ska växla mellan rätt trådar. Om det vore en sparkopplad trapp så har du dels en fasledare och dels både mellantråd och tändtråd ha olika färger, så det är troligen en traditionell trappkoppling.
Nu kommer ju ledarna att passera dosan till höger på sin väg till vänster, så frågan är vad du tänkt använda den högra dosan till eller om den bara ska sättas igen med ett doslock.
Sedan skrev jag att du inte ska dra dubbla fasledare. Nu vet vi inte om det är så, dvs om gick en fasledare till varje strömbrytare eller inte. Kollad du upp detta? Det var ju tidigare draget separata trådar till varje strömbrytare, men det kan ha varit fel/onödigt.
Så just nu ska ingenting byglas på strömställaren eftersom det är separata kretsar ända från kopplingsdosan. Dock går inte att säga om trappkopplingen är korrekt då det inte går att se på bild hur den gamla var inkopplad. Ska man enbart gå på färgerna så verkar den felaktig. Det gäller att koppla på samma sätt som den gamla för att den ska växla mellan rätt trådar. Om det vore en sparkopplad trapp så har du dels en fasledare och dels både mellantråd och tändtråd ha olika färger, så det är troligen en traditionell trappkoppling.
Från kopplingsdosan går det ner 2 grå kablar och en grön som styrde trappbrytaren. (Enkel trappbrytare). Sen en svart och en brun som gick ner till dosan med utebelysningen. Och för enkelhetens skull använder jag högra dosan nu och sätter lock för vänstra. Eventuellt lagar och målar så det ser snyggt ut.
Du ska inte bygla något där. Den gamla trappkopplingen verkar vara änden där grön är tandtråd och grå går mellan. Och den enkla brytaren med svart fas och brun tandtråd. Detta om man bedömer från färger i din förra tråd.
Du får utgå från schemat bak på brytaren och lägga varje funktion på sin halva och det blir då en oanvänd anslutning där du har den enkla brytaren ersatt. Lägg in en bild på baksidan om du inte får rätt på hur det ska vara.
Du får utgå från schemat bak på brytaren och lägga varje funktion på sin halva och det blir då en oanvänd anslutning där du har den enkla brytaren ersatt. Lägg in en bild på baksidan om du inte får rätt på hur det ska vara.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Grön och grå, 3 och 4 ska byta plats.
Protte
Protte
Har ett likadant problem till i andra ändan av rummet. Här har dem dock skalat lite mitt på kabeln och dragit runt skruven i SB och dragit vidare. Då den nedre dosan inte kommer användas går det kanske kapa kabeln och gömma i en toppklämma?
Den gröna är bara på genomresa. Vet inte vart den tar vägen. Jag tänker mig den svarta sådär och den bruna inkopplad så. Precis som på förra situationen. Problemet är vart dem gråa ska sitta. Igen