Ja, räcker inte ledarna så drar du nya, bara dumt med onödiga skarvar. Det är ev fasledaren du kan vilja använda i den första dosan, men den kan klippas och skarvas den dagen.

Nu kommer ju ledarna att passera dosan till höger på sin väg till vänster, så frågan är vad du tänkt använda den högra dosan till eller om den bara ska sättas igen med ett doslock.

Sedan skrev jag att du inte ska dra dubbla fasledare. Nu vet vi inte om det är så, dvs om gick en fasledare till varje strömbrytare eller inte. Kollad du upp detta? Det var ju tidigare draget separata trådar till varje strömbrytare, men det kan ha varit fel/onödigt.

Så just nu ska ingenting byglas på strömställaren eftersom det är separata kretsar ända från kopplingsdosan. Dock går inte att säga om trappkopplingen är korrekt då det inte går att se på bild hur den gamla var inkopplad. Ska man enbart gå på färgerna så verkar den felaktig. Det gäller att koppla på samma sätt som den gamla för att den ska växla mellan rätt trådar. Om det vore en sparkopplad trapp så har du dels en fasledare och dels både mellantråd och tändtråd ha olika färger, så det är troligen en traditionell trappkoppling.

Schabloner av elinstallation med korskoppling och sparkoppling för belysningskretsar.

Från kopplingsdosan går det ner 2 grå kablar och en grön som styrde trappbrytaren. (Enkel trappbrytare). Sen en svart och en brun som gick ner till dosan med utebelysningen. Och för enkelhetens skull använder jag högra dosan nu och sätter lock för vänstra. Eventuellt lagar och målar så det ser snyggt ut.

Du ska inte bygla något där. Den gamla trappkopplingen verkar vara änden där grön är tandtråd och grå går mellan. Och den enkla brytaren med svart fas och brun tandtråd. Detta om man bedömer från färger i din förra tråd.

Du får utgå från schemat bak på brytaren och lägga varje funktion på sin halva och det blir då en oanvänd anslutning där du har den enkla brytaren ersatt. Lägg in en bild på baksidan om du inte får rätt på hur det ska vara.

Brytaren i andra delen av rummet som ska styra samma lampa har 2 grå precis som sin kompanjon. Men har två svarta kopplade till samma klämma på brytaren.

Så ser det ut på baksidan

• Närbild på en elektrisk anslutning på baksidan av en strömbrytare med gröna och grå kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön och grå, 3 och 4 ska byta plats.

Protte

Lägg då grön-3 grå-2 och 4 för trappdelen och svart-1 brun-5 för den enpoliga.

GK100 GK100 skrev:
Lägg då grön-3 grå-2 och 4 för trappdelen och svart-1 brun-5 för den enpoliga.
Så den svarta ska inte in på ”L” ska den vara tom?

Någon av L eller 5 ska vara tom. Ordningen jag skrev är vettig sett till schemat och hur det fackmässigt bör vara. Funka kan det göra ändå bara en av L eller 5 lämnas tom.

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Är en idiotisk uttagsmärkning på den L har ingen vettig betydelse där förvirrar bara. Bättre att det fortsatt med uppräkning av siffror.

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Jag testade prototypens lösning och bara skiftade grön och grå, nu funkar det som det ska! Och plats 5 är tom.

Har ett likadant problem till i andra ändan av rummet. Här har dem dock skalat lite mitt på kabeln och dragit runt skruven i SB och dragit vidare. Då den nedre dosan inte kommer användas går det kanske kapa kabeln och gömma i en toppklämma?

• Elinstallation med avskalad kabel runt en skruv i en öppen väggdosas fästram, skadat gips runtomkring.
    Skapa konto
  • Två öppna elektriska dosor i en vägg med exponerade kablar och avskalad kabel runt en skruv.
    Skapa konto
Vad med den gröna tråden då, slutar den i nedre dosan?

Kan du inte klippa den i uppskalningen i övre dosan och koppla in där samt dra upp gröna tråden och koppla på plint? Vet du vart trådarna går?

Den gröna är bara på genomresa. Vet inte vart den tar vägen. Jag tänker mig den svarta sådär och den bruna inkopplad så. Precis som på förra situationen. Problemet är vart dem gråa ska sitta. Igen

• Öppen vägguttag och oskyddade ledningar i olika färger som hänger från ett hål i en gipstak.
    Skapa konto
  • Öppen vägguttag med osammanlänkade gröna, svarta och bruna kablar samt ett löstaget RJ45-uttag.
    Skapa konto
Du har inte något ojordat vägguttag i närheten där då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.