Jag bor i ett radhus utan vatten på baksidan. Kök/badrum är på "framsidan" av radhuset och därför går det inte att montera ett vattenutkastare på baksidan.
Däremot så har vi ett badrum på övre plan mot baksidan och planen är att dra ett vattenrör/vattenutkastare igenom ytterväggen. Därefter koppla på en vattenslang som går längs med taket och ner i stupröret:
Det här är inget jobb jag tänker utföra själv men jag vill förstå vad det innebär.
Egentligen är det meningslöst att montera en vattenutkastare då den inte kommer att gå att stänga av utifrån. Taket är INTE lätt åtkomligt. Min tanke är att man stänger av vattnet innefrån via en balofix. Anslutningen sker i närheten av toaletten och vattnet tas från samma rör. Rören är utanpåliggande i badrummet och går längs med väggen.
Nu till mina frågor:
Däremot så har vi ett badrum på övre plan mot baksidan och planen är att dra ett vattenrör/vattenutkastare igenom ytterväggen. Därefter koppla på en vattenslang som går längs med taket och ner i stupröret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är inget jobb jag tänker utföra själv men jag vill förstå vad det innebär.
Egentligen är det meningslöst att montera en vattenutkastare då den inte kommer att gå att stänga av utifrån. Taket är INTE lätt åtkomligt. Min tanke är att man stänger av vattnet innefrån via en balofix. Anslutningen sker i närheten av toaletten och vattnet tas från samma rör. Rören är utanpåliggande i badrummet och går längs med väggen.
Nu till mina frågor:
- Är det ok att ansluta en T koppling på rör mot toalett, därefter koppla på en balofix innan genomföring av yttervägg? (balofixen används för att stänga av vattnet vintertid)
- Hur hanterar man kondens och tätning i ytterväggen?
- Vad monterar man förslagsvis på yttersidan? Jag önskar koppla på en Gardena slang så något liknande en vattenutkastare vore bra (dock utan möjlighet att stänga av?) eller ska man låta den stå öppen hela tiden?
Du måste kunna slå av vattenutkastaren, de har en funktion som innebär att kranen tömmer sig på vatten och därmed förhindrar att den fryser sönder.
Sen är en vattenslang inte gjord för att stå inkopplad permanent, trycket kan göra att de sväller och till sist börjar de läcka eller helt lossnar från kopplingar.
Jag tror du behöver en annan lösning
Sen är en vattenslang inte gjord för att stå inkopplad permanent, trycket kan göra att de sväller och till sist börjar de läcka eller helt lossnar från kopplingar.
Jag tror du behöver en annan lösning
Man kan låta vattenutkastaren stå öppen. Dock är finns det risk att kopplingen börjar dropp, eller att slangen hoppar av. Så att ha det igång när man inte är hemma, kan vara en risk för en dyr vattenräkning.C chokonanana skrev:Jag bor i ett radhus utan vatten på baksidan. Kök/badrum är på "framsidan" av radhuset och därför går det inte att montera ett vattenutkastare på baksidan.
[bild]
Nu till mina frågor:
- Är det ok att ansluta en T koppling på rör mot toalett, därefter koppla på en balofix innan genomföring av yttervägg? (balofixen används för att stänga av vattnet vintertid)
- Hur hanterar man kondens och tätning i ytterväggen?
- Vad monterar man förslagsvis på yttersidan? Jag önskar koppla på en Gardena slang så något liknande en vattenutkastare vore bra (dock utan möjlighet att stänga av?) eller ska man låta den stå öppen hela tiden?
Är det ett badrum eller wc?
Om det är badrum så sabbar du tätskiktet om du drar rör igenom väggen där.
Tycker det är en riktig ful-lösning för övrigt.
Går ju lösa med två ballofixer.MathiasS skrev:
En som sitter mot vattenledningen sen en som sitter på ett t-rör som är kopplat mot luften så att luft kan ta sig in, så att röret/slangen töms.
Inte en snygg lösningen och kräver att man kommer ihåg att tömma innan det fryser på.
Min tanke var att man kopplar ur vattenslangen i den nedre ändan på hösten och låter slangen självtömma sig. Slangen behöver inte använda Gardena kopplingar utan vad som helst skulle funka (om de riskerar droppa eller släppa).
Det är tätskicket jag oroar mig över. Samt att genomföringen verkligen töms på vatten under vintertid.
Snygg lösning är det kanske inte men alternativet är att dra en vattenslang över hela huset, dvs över båda tak från framsidan.
Det är tätskicket jag oroar mig över. Samt att genomföringen verkligen töms på vatten under vintertid.
Snygg lösning är det kanske inte men alternativet är att dra en vattenslang över hela huset, dvs över båda tak från framsidan.
Då måste du fortfarande skruva av kranen på hösten. Den kommer då spruta ut det sista vattnet på taket.C chokonanana skrev:Min tanke var att man kopplar ur vattenslangen i den nedre ändan på hösten och låter slangen självtömma sig. Slangen behöver inte använda Gardena kopplingar utan vad som helst skulle funka (om de riskerar droppa eller släppa).
Istället för vattenslang, kan du använda PEM slang, den är tåligare och kommer inte svälla hoppa ur, nackdelen är att den är stel (kan böjas med lite värme och då stannar böjen skapligt). Behöver även förankras.
En helt annan lösning är att du skaffar dig en bra regntunna. Om det bara är till bevattning. Har du 40m2 tak åt rätt håll så ger 10mm regn 400liter vatten (-spill) ner i tunnan.
Tack för svar. Ja det känns ju inte som en snygg lösning nu när jag läser detta.
Huset på bilden är inte vårat men byggnaden detsamma. Det blev en stor blå prick för att indikera position i Apple Maps därav valde jag grannhuset.
Planen var att ställa fram odlinglådor och växter. Som det är nu får man ta en vattenkanna och gå igenom vardagsrummet. Att lägga en vattenslang vid behov på golvet känns inte heller som ett alternativ.
Huset på bilden är inte vårat men byggnaden detsamma. Det blev en stor blå prick för att indikera position i Apple Maps därav valde jag grannhuset.
Planen var att ställa fram odlinglådor och växter. Som det är nu får man ta en vattenkanna och gå igenom vardagsrummet. Att lägga en vattenslang vid behov på golvet känns inte heller som ett alternativ.
En vattenslang på slangvinda på framsidan som man sedan drar genom huset låter ärligt talat avsevärt mer attraktivt än denna lösning.
Hur ser det ut invändigt? Är det verkligen så omöjligt som du tror att få fram ett rör till baksidan?
Hur ser det ut invändigt? Är det verkligen så omöjligt som du tror att få fram ett rör till baksidan?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Då skulle man behöva dra ett rör igenom ett sovrum. För min del är det helt ok, men då är vi tillbaka till kondensproblem och "smarta" lösningar... jag skapade en tråd här och rådfrågade i höstas 😢
Det låter krångligt att ansluta slangen uppe på taket? Kan du inte dra ett rör lite snyggt utvändigt och sätta slangkopplingen nere vid "normal" höjd? Ventil inne och fall hela vägen såklart så det går att dränera röret inför vintern.
Absolut! Min tanke att använda en vattenslang var för att den är tillräckligt flexibel att dra (någolunda) enkelt på taket och sedan ner i stupröret. Sedan var planen att montera ett utanpåliggande utkast på suterängplan i normal höjd med slangen från stupröret.useless skrev:
Det borde kunna gå att dra ett rör snyggt på utsidan också och montera fint på plåtfalsarna för att sedan runda yttertaket och gå ner längs med ytterväggen.
Problemet är nog som de andra nämnt:
- Röret måste dräneras inför vintern
- Hur gör man en tät och säker genomföring mellan badrum/ytter-väggen
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Du kan inte i efterhand göra en genomföring i badrummets tätskikt på ett godkänt sätt. Nu antar jag att vi pratar om ett kaklat badrum?