skane67 skrev:
Jag tycker ni gör rätt i det, vi har 200m2 i ett plan och kör 495an, om man bortser från habegäret, är det nog det mest förnufta valet. Alla som är intresserade vill väl ha den värsta pumpen och frossa i COP och låg förbrukning, men i verkligheten kostar det nog mer än det smakar, speciellt efterom ni inte bygger större och dessutom i två plan.

Däremot är vv-beredaren ganska liten i 495an, så om ni ska ha större badkar bör ni köpa en extra vv-beredare.
Tack Skåne, känns bra när någon tycker att man är på rätt linje. Får man fråga hur hög förbrukning ni har per år totalt?
Vi har hört att det finns bubbelbadkar med någon form av uppvärming dvs inte underhållsvärmare utan en uppvärmningsmekanism som värmer upp vattnet innan det går ner i badkaret. NÅgon som vet om detta är bra? Vi tänkte istället för att köpa en extra varmvattenberedare.
 
jessicaodanne skrev:
Tack skogstomten, får kolla in den sidan och se om man får någon klarhet i ämnet. Lutar iofs just nu åt att vi väljer 495 + 60m borrning. En uppdatering till ren bergvärme skulle kosta runt 50-60 tkr och det tror jag är väldigt svårt att hämta hem på en överskådlig framtid.
Men jag får läsa på lite mer och se om jag hittar något som säger annat.

Tack för all input.

om det kostar 50-60 extra så förstår jag dig. kan dock inte förstå hur det kan kosta så mycke extra, ska pumpen vara förgyllld?
 
De priser vi har fått så kostar pumpen 25-30tkr extra, borrhålet ca 30tkr extra och sen en ventilationsanläggning för ca 10tkr.

Så det är därför vi känner att ren bergvärme känns lite dyrt samt svårt att räkna hem inom överskådlig framtid. Annars är det klart att bergvärme alltid blir betydligt billigare driftsmässigt, men...

 
Konstig prissättning... en IVT HTC7 (bergvärmepump) bör inte kosta mer en 10 000kr + moms, VBX modulen inte mer en 10 000kr + moms. Priset för borrningen kan stämma. Om vi då räknar med en merkostnad på 55  000kr och en förbrukning som borde (högt räknat) ligga runt 6000 kwh för värme och varmvatten, så har ni halverat förbrukningen... Om vi räknar med 1kr/kwh så är det 6000kr om året i besparning, efter 10 år har det betalt sig självt. Om elpriserna stiger som "dom" säger så blir ju besparingen ännu högre.Ni ska väl bo där mer än i 10år?!
 
Har nu ringt och kollat priser lite mer noga och ni har helt rätt, Carman och Jojje :). Tar bara lite tid, man vill ju gärna att det billigaste alternativet ska va det rätta ::)

Pumpen (Greenline) kostar beroende på om man ska ha C7 eller E7 10-19tkr extra(IVT 495 kostar 50tkr). Sen kostar VPX:n (frånluftsmodulen) 11tkr extra och borrning om man räknar på 250kr per meter och man ska borra 60-70m extra (totalt 120-130m) drygt 15tkr. Så det landar alltså totalt på mellan 36-50tkr beroende på borrhål och pump. Enligt IVT skulle man göra en besparing på 4500 kwh per år dvs i dagens läge ca 4500kr per år. Enkelt räknat skulle man alltså tjäna in investeringen på ca 8-10 år. Sen får man ju tänka på räntan det kostar att låna de här pengarna extra men å andra sidan också att elpriset kan gå upp emot kanske 1,50 inom en snar framtid vilket gör att pumpen betalar sig på kortare tid. Så det kanske går på ett ut.
En annan aspekt är ju också att livslängden på Greenline är 20år medan på IVT:n är den "bara" 15 år. Plus att man har en längre garanti (10 år ) på Greenline mot 495:an (6år).
Har jag missat någon annan kostnad som tillkommer? Ingår kollektor m.m. i borrhålspriset? Eller tillkommer det oxå?

Okej då kanske det lutar mer åt att borra för ren bergvärme just nu i alla fall.

Kom gärna med mer input, stämmer ovanstående resonemang, någon som vet annat?
 
Har nu också pratat med comfortzone som säger att med en C50 el C65 så skulle man ha en energiförbrukning på 8-9000 kwh (exkl hushållsel). En C50 kostar 63500kr och en C65 69000kr.

Enligt IVT så skulle en 495 ge en förbrukning på 12500kvh och en Greenline 8000kvh.
Kostnad totalt för 495 är 65tkr (50tkr för pump och 15tkr för 60m borrhål) för Greenline drygt 100tkr (60tkr för pump, 11tkr för VPX och 30tkr för borrhål).

Tycker det verkar konstigt (men väldigt bra om det är sant) att man skulle få samma förbrukning med comfortzone som med ren bergvärme. Kan det verkligen stämma?

Vad ska man välja... ::) Blir ju nästan bara svårare ju mer man vet... :(
 
jessicaodanne skrev:
Har nu också pratat med comfortzone som säger att med en C50 el C65 så skulle man ha en energiförbrukning på 8-9000 kwh (exkl hushållsel). En C50 kostar 63500kr och en C65 69000kr.

Enligt IVT så skulle en 495 ge en förbrukning på 12500kvh och en Greenline 8000kvh.
Kostnad totalt för 495 är 65tkr (50tkr för pump och 15tkr för 60m borrhål) för Greenline drygt 100tkr (60tkr för pump, 11tkr för VPX och 30tkr för borrhål).

Tycker det verkar konstigt (men väldigt bra om det är sant) att man skulle få samma förbrukning med comfortzone som med ren bergvärme. Kan det verkligen stämma?

Vad ska man välja... ::) Blir ju nästan bara svårare ju mer man vet... :(
finns andra fabrikat också!
Du kan ju köpa en Nibe 1215-7 (den ger 8,8kW) kostar 40 000:- + ventelationsmodul 9 000:-

 
jessicaodanne skrev:
Har nu också pratat med comfortzone som säger att med en C50 el C65 så skulle man ha en energiförbrukning på 8-9000 kwh (exkl hushållsel). En C50 kostar 63500kr och en C65 69000kr.

Enligt IVT så skulle en 495 ge en förbrukning på 12500kvh och en Greenline 8000kvh.
Kostnad totalt för 495 är 65tkr (50tkr för pump och 15tkr för 60m borrhål) för Greenline drygt 100tkr (60tkr för pump, 11tkr för VPX och 30tkr för borrhål).

Tycker det verkar konstigt (men väldigt bra om det är sant) att man skulle få samma förbrukning med comfortzone som med ren bergvärme. Kan det verkligen stämma?

Vad ska man välja... ::) Blir ju nästan bara svårare ju mer man vet... :(
Jag installerade en CE50 i januari och värmer 150m2 med den. Huset är från 1982 och har ett VV+värmebehov på 20 000kWh. Det ser ut som om mitt elenergibehov kommer att sjunka med 12000kWh. Om jag hade satt in bergvärme hade jag kunnat spara ytterligare 1000kWh. Den extra investeringskostnaden för bergvärme kunde jag inte räkna hem inom överskådlig tid.
 
Maba skrev:
Jag installerade en CE50 i januari och värmer 150m2 med den. Huset är från 1982 och har ett VV+värmebehov på 20 000kWh. Det ser ut som om mitt elenergibehov kommer att sjunka med 12000kWh. Om jag hade satt in bergvärme hade jag kunnat spara ytterligare 1000kWh. Den extra investeringskostnaden för bergvärme kunde jag inte räkna hem inom överskådlig tid.

va... räkna du rätt nu

om huset kräver 20 000kW så ska du klara dig med en tredje del av deta efter bergvärme instalation = 6500kW (fast man har osfta varmare, sä säg att du landar på 7000kW + hushålls el.

(jag hade över 20 000 kW & jag landa på 5500kW)
 
CarMan skrev:
va... räkna du rätt nu

om huset kräver 20 000kW så ska du klara dig med en tredje del av deta efter bergvärme instalation = 6500kW (fast man har osfta varmare, sä säg att du landar på 7000kW + hushålls el.

(jag hade över 20 000 kW & jag landa på 5500kW)
Ja, jag räknar alltid rätt  ;)

Som du säger en förbrukning på 7000kWh med bergvärme och 8000kWh med en CE50 ger en besparing på 13000 (berg) eller 12000kWh (CE50).
 
Maba skrev:
Ja, jag räknar alltid rätt  ;)

Som du säger en förbrukning på 7000kWh med bergvärme och 8000kWh med en CE50 ger en besparing på 13000 (berg) eller 12000kWh (CE50).

jag fatta fel. su ser min tankevurpa ;D

CE50 gre ju bara 5kW så det är ett bra alternativ i ett mindre hus & om huset ligger i söder. behöver huset mer effekt än 5kW så tjänar man mer på bergvärmen än i din berökning
 
Skulle comfortzone C65 med 6,5kwh passa oss? Det skulle ju bli betydligt mycket billigare än att borra för bergvärme.
Eller vad är baksidan med comfortzone, om det finns någon. Låter ju lite bra för att va sant.
CarMan vad är din åsikt?
 
CarMan skrev:
jag fatta fel. su ser min tankevurpa ;D

CE50 gre ju bara 5kW så det är ett bra alternativ i ett mindre hus & om huset ligger i söder. behöver huset mer effekt än 5kW så tjänar man mer på bergvärmen än i din berökning
Jo det är klart att om man har ett högre värmebehov så blir bergvärmen mer lönsam. Samtidigt så finns ju CE65 med 6.5kW för lite större hus. När det gäller nybyggda välisolerade hus som inte är extremt stora så tror jag att man klarar sig gott och väl med en CE65 om värmebehovet ligger under 30 000kWh.
 
jessicaodanne skrev:
Skulle comfortzone C65 med 6,5kwh passa oss? Det skulle ju bli betydligt mycket billigare än att borra för bergvärme.
Eller vad är baksidan med comfortzone, om det finns någon. Låter ju lite bra för att va sant.
CarMan vad är din åsikt?
Ni ska ha CE50. CE65 kräver mycket mera frånluft, vilket inte passar er husstorlek.

Vi har satsat på CE50. Får se om det var rätt val..

Baksidan med Comfortzone är att de just inte ger mer än 5 resp 6.5 kW "billig" värme. När tex CE50 ger 5 kW vämre så ger den det med sämre verkningsgrad jämfört med en bergvärmepump.
 
En anledning till att skillnaden i besparing mellan bergvärme och en CE50 ändå är så liten trots att verkningsgraden är lite lägre när den går på max är bland annat man inte behöver någon extra cirkulationspump för köldbäraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.