1 364 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Välja rätt slipmaskin?
Sida 1 av 2
Jag har beslutsångest över vilken slipmaskin jag ska köpa.
Jag kommer i huvudsak att slipa bort färg från möbler och även matta ner målade ytor inför målning. I framtiden kanske jag ger mig på att bygga enklare möbler som ska slipas inför ytbehandling.
Jag har googlat, tittat på YouTube, läst recensioner och varit i butiker och känt på några av maskinerna (ej Mirka, den har jag inte sett irl)
Just nu väljer jag mellan Festool ro90, Festool ets ec 125, Mirka Deros eller så skjuter jag upp beslutet och köper en Dewalt och kör den tills nån av oss ger upp.
Alternativt köper en begagnad och då blir det den modellen som finns.
Vad säger ni experter? Vilken hade ni valt? Finns det något annat jag bör titta på för att göra valet ännu svårare?
Jag kommer i huvudsak att slipa bort färg från möbler och även matta ner målade ytor inför målning. I framtiden kanske jag ger mig på att bygga enklare möbler som ska slipas inför ytbehandling.
Jag har googlat, tittat på YouTube, läst recensioner och varit i butiker och känt på några av maskinerna (ej Mirka, den har jag inte sett irl)
Just nu väljer jag mellan Festool ro90, Festool ets ec 125, Mirka Deros eller så skjuter jag upp beslutet och köper en Dewalt och kör den tills nån av oss ger upp.
Alternativt köper en begagnad och då blir det den modellen som finns.
Vad säger ni experter? Vilken hade ni valt? Finns det något annat jag bör titta på för att göra valet ännu svårare?
Rotexen är ett monster på att ta bort material, men den är inte alls lika allround eller eller bekväm att använda som den andra du nämner. En ETS EC är en sjukt trevlig slipmaskin som är tillräckligt avverkande för de flesta situationer, men ändå skonsam mot både händer och lungor. Som enda slipmaskin hade jag nog valt 150-varianten, då den är bättre för alla större ytor och det är ändå ingen av 125 eller 150 som kommer åt ända in i ett hörn. Fast väljer du 150, så måste du besluta om du vill ha den med 3 mm eller 5 mm rörelse.
Jag tyckte 150 var väldigt stor. Vill man verkligen ha en så stor på möbler? Tänk skåp, byråer och en och annan stol.Hep skrev:
Rotexen är ett monster på att ta bort material, men den är inte alls lika allround eller eller bekväm att använda som den andra du nämner. En ETS EC är en sjukt trevlig slipmaskin som är tillräckligt avverkande för de flesta situationer, men ändå skonsam mot både händer och lungor. Som enda slipmaskin hade jag nog valt 150-varianten, då den är bättre för alla större ytor och det är ändå ingen av 125 eller 150 som kommer åt ända in i ett hörn. Fast väljer du 150, så måste du besluta om du vill ha den med 3 mm eller 5 mm rörelse.
Ro90 passar bra i min hand. De större rotex-maskinerna är gigantiska och väger 2,4 kg. Helt uteslutet för min del. Därav jag kollade på ets ec.
Tydligen kan man köpa ett trekantigt sliptillbehör till multiverktyget. Kanske klarar jag mig på det? Eller att jag behåller min slipmus till hörn.
Mirka har utbytbar rondell så man kan få 125 och 150 i samma maskin. Men folk som använt den tycker att ”gasen” på toppen är irriterande.
Håller med om allt Hep skriver.
Du vinner knappt något med 125, förlorar desto mer. 150 är en väldigt välbalanserad maskin jag inte kan tro att du får problem att hantera. Jag använder den med 5 mm slag, slipar mer än nog fint för mina behov och avverkar väldigt bra när det behövs. Ska du lackera bilar kanske 3 mm är bättre
Du vinner knappt något med 125, förlorar desto mer. 150 är en väldigt välbalanserad maskin jag inte kan tro att du får problem att hantera. Jag använder den med 5 mm slag, slipar mer än nog fint för mina behov och avverkar väldigt bra när det behövs. Ska du lackera bilar kanske 3 mm är bättre
Jag tror jag är övertygad. 😁nanowire skrev:
Håller med om allt Hep skriver.
Jag har Mirkan. Har ärligt talat aldrig bytt till 125 mm. Som många är inne på krävs en betydligt mindre maskin för smådetaljer/områden ändå.S Strumpberg skrev:Jag tyckte 150 var väldigt stor. Vill man verkligen ha en så stor på möbler? Tänk skåp, byråer och en och annan stol.
Ro90 passar bra i min hand. De större rotex-maskinerna är gigantiska och väger 2,4 kg. Helt uteslutet för min del. Därav jag kollade på ets ec.
Tydligen kan man köpa ett trekantigt sliptillbehör till multiverktyget. Kanske klarar jag mig på det? Eller att jag behåller min slipmus till hörn.
Mirka har utbytbar rondell så man kan få 125 och 150 i samma maskin. Men folk som använt den tycker att ”gasen” på toppen är irriterande.
"Gasen" är ok men det hade varit fint att inte alltid behöva hålla ner den.
Dags för ännu en spark mot den öppna dörren. Jag hade en Bosch med plattor(?) i både 125 och 150. Inget pris utgår till den som gissar vilken som var oanvänd när jag sålde maskinen.
Edit: Behåll slipmusen. Livet är fullt av innerhörn.
Edit: Behåll slipmusen. Livet är fullt av innerhörn.
Är gasen svår att reglera?K KMNelhas skrev:
Jag har periodvis problem med epikondylit så jag får lätt ont om jag ”spänner” handen.
Jag ser det mer som en on/off-strömbrytare. Det är rätt så kort slag i den och den går väldigt lätt så jag vet inte hur mycket man kan reglera hastigheten med den faktiskt.S Strumpberg skrev:
"Problemet" är att man måste ha handen så att man alltid trycker ner spaden, det begränsar på vilka sätt du kan hålla den. Det är som sagt inte tungt att trycka ner den alls.
Kan nämna att jag även slipar tunna kanter med ETS EC 150, då gärna med ett vinkeltillbehör som festool tyvärr inte säljer till just den modellen (löstes genom tredjepart).
Kikade på ditt inlägg. Min sambo är rätt duktig på att CAD’a och vi har 3D-printer. Han kan säkert bygga en lösning som passar. 😊nanowire skrev:
Redigerat:
Jag vaknade i natt och låg och tänkte på slipmaskiner istället för att somna om (som man gör).
1. Ni har övertygat mig om att jag ska ha 150. Men jag fick griller i huvudet. Mirka eller Festool??
2. Jag har hittat några begagnade maskiner. Vågar man köpa begagnad slipmaskin? Jag tror jag ändå kommer att vilja ha en ”liten” också. Köper jag begagnat får jag bägge delar inom min budget.
Det känns som ett livsavgörande beslut, även om det bara är pengar. Till saken hör att jag behöver en slipmaskin nu. Allt annat kan vänta, men jag behöver slipa. 😅
1. Ni har övertygat mig om att jag ska ha 150. Men jag fick griller i huvudet. Mirka eller Festool??
2. Jag har hittat några begagnade maskiner. Vågar man köpa begagnad slipmaskin? Jag tror jag ändå kommer att vilja ha en ”liten” också. Köper jag begagnat får jag bägge delar inom min budget.
Det känns som ett livsavgörande beslut, även om det bara är pengar. Till saken hör att jag behöver en slipmaskin nu. Allt annat kan vänta, men jag behöver slipa. 😅
Det låter som att det kanske är en planslip du vill ha med tanke på möbler osv. Excenterslip är jättebra på större ytor men är det smalare än slipskivan så kan den bli lite bångstyrig.S Strumpberg skrev:Jag vaknade i natt och låg och tänkte på slipmaskiner istället för att somna om (som man gör).
Planslip avyttrar inte lika mycket, speciellt inte jämfört med rotex, men om du bara ska matta till ytor så kanske det räcker.
Bosch GSS eller Festools RTS/DTS kanske?
Oavsett maskin så köp bara vettiga sandpapper och använd dammsugare. Jag gillar Festools Granat även om Mirka och 3M troligen är minst lika bra.
Har en Deros, och är väldigt nöjd med den. Slår gamla Bosch grön och black and decker med hästlängder (ingen trodde väl annat). Aldrig jämfört med Festool dock. Min poäng är i alla fall att jag inte tror man blir missnöjd med Mirkan