Korvgubbe
För min båt har jag löst det med en 12V-vinsch från Biltema och ett batteri. Tycker det fungerar superbt, och då använder jag det betydligt oftare än två gånger om året då jag tar upp båten varje gång jag åker från stugan. Dock avråder jag från just den vinschen jag har, den känns inte speciellt välbyggd och fjärrkontrollen har riktigt kass räckvidd, satsa på något bättre!
 
Varför inte ett vanligt lyftblock eller en kejeblock.
 
Inverter till 12v batteri? För lite effekt?
 
Coffy Coffy skrev:
Vet inte om impedans blir ett problem på den sträckan. Annars ser jag inga problem med att koppla ihop 4 st 50-meters kablar.
Alternativt beställer du 200 meter lämplig kabel (lite tjockare tråd) och skruvar kontakter i ändarna.
Längden på kabel är för lång, du behöver en kabel som är större kvadrat. I detta fall ca 4kv. Risken är att du
Kommer bränna upp din motor.
 
P Para54 skrev:
Längden på kabel är för lång, du behöver en kabel som är större kvadrat. I detta fall ca 4kv. Risken är att du
Kommer bränna upp din motor.
4kV?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hej
Har ej räknat på det, 150 m är en lång sträcka. Tror att 4/6 kv är det du behöver. Om du vill så kan jag räkna ut det.
Hur stor är motorn i KW. Är vilken spänning volt ska den ha.
Återkom om du vill ha hjälp.
 
  • Gilla
logopedian
  • Laddar…
E Enolf skrev:
4kV?
Kvadrat.
 
P Para54 skrev:
Hej
Har ej räknat på det, 150 m är en lång sträcka. Tror att 4/6 kv är det du behöver. Om du vill så kan jag räkna ut det.
Hur stor är motorn i KW. Är vilken spänning volt ska den ha.
Återkom om du vill ha hjälp.
4 kvadrat är rejält(m2). 4mm2 är mer lagom :cool:
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
4kV skulle också kunna vara en lösning, men kanske inte det enklaste...
 
  • Gilla
  • Haha
Demmpa och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ibland undrar man om det inte skulle behövas en "Denna sida upp" på mjölkpaketen.

PS. Ingen har pratat om några meter. Det kan lika gärna vara kvadratsekund, kvadratkilometer eller kvadratfot. Men din poäng gick fram, ska även du förstå så får vi vara tydligare nästa gång. :p
Vi vet inte vad någon har pratat om eftersom det inte framgår. Vill dock hävda att meter är det man avser eftersom de andra i princip betyder mer eller mindre än meter :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E Enolf skrev:
4kV?
4 kvadratmillimeter
 
P Para54 skrev:
Hej
Har ej räknat på det, 150 m är en lång sträcka. Tror att 4/6 kv är det du behöver. Om du vill så kan jag räkna ut det.
Hur stor är motorn i KW. Är vilken spänning volt ska den ha.
Återkom om du vill ha hjälp.
varför ska man räkna på massa dumheter hela tiden. Trådstartaren har redan fått snart hundratals bra svar.

det finns bra och starka elverk att låna, hyra och köpa. Till en bråkdel av vad det kostar att köpa, underhålla och ersätta sju kabelvindor som pajar stup i kvarten.

men man lär så länge man lever, och jag lever fortfarande. Så kan ju hända att jag missat nånting.
 
Coffy Coffy skrev:
4 kvadratmillimeter
Vedertagen förkortning = 4 kvmm.
 
Är det inte dax att skaffa en ankarwinch. Så drar båten upp sig själv och du har något du har användning för.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
en 4mm2 med b-säkring ger marginal mot utlösningsvilkoret men 20V spänningsfall vid zför=600 och 50 meter till central.
Ska man ha c-säkring så får jag det till 10mm2

En4g4 kostar dock 53 kr/meter så elverket blir billigt i sammanhanget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.