22 584 läst ·
67 svar
23k läst
67 svar
170 meter förlängningssladd?
För min båt har jag löst det med en 12V-vinsch från Biltema och ett batteri. Tycker det fungerar superbt, och då använder jag det betydligt oftare än två gånger om året då jag tar upp båten varje gång jag åker från stugan. Dock avråder jag från just den vinschen jag har, den känns inte speciellt välbyggd och fjärrkontrollen har riktigt kass räckvidd, satsa på något bättre!
Varför inte ett vanligt lyftblock eller en kejeblock.
Längden på kabel är för lång, du behöver en kabel som är större kvadrat. I detta fall ca 4kv. Risken är att duCoffy skrev:
Kommer bränna upp din motor.
Vi vet inte vad någon har pratat om eftersom det inte framgår. Vill dock hävda att meter är det man avser eftersom de andra i princip betyder mer eller mindre än meterNyfniken skrev:
varför ska man räkna på massa dumheter hela tiden. Trådstartaren har redan fått snart hundratals bra svar.P Para54 skrev:
det finns bra och starka elverk att låna, hyra och köpa. Till en bråkdel av vad det kostar att köpa, underhålla och ersätta sju kabelvindor som pajar stup i kvarten.
men man lär så länge man lever, och jag lever fortfarande. Så kan ju hända att jag missat nånting.
Produkter som diskuteras: "kabelvindor"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
en 4mm2 med b-säkring ger marginal mot utlösningsvilkoret men 20V spänningsfall vid zför=600 och 50 meter till central.
Ska man ha c-säkring så får jag det till 10mm2
En4g4 kostar dock 53 kr/meter så elverket blir billigt i sammanhanget
Ska man ha c-säkring så får jag det till 10mm2
En4g4 kostar dock 53 kr/meter så elverket blir billigt i sammanhanget