22 584 läst ·
67 svar
23k läst
67 svar
170 meter förlängningssladd?
Man måste också komma ihåg att det är 170 meter från uttaget. Sen lär det vara ett visst avstånd mellan uttag och elcentral också. Utan JFB så är 10A mellan på gränsen till går inte och med 15-20% spänningsfall om jag knappade rätt.
Jag angriper frågan från andra hållet. Hur tung är båten? Vilken sorts ramp ska den dras upp på?
För som redan nämnts, det finns 12v vinschar. Och de flesta båtar som du skulle vilja vinscha har redan minst ett batteri... Bara påpekar det ifall du har förbisett det alternativet.
Och en handvinsch kan modifieras med två/några kugghjul och kedja till att drivas med en batteridriven maskin. Lite mer handgripligt men fullt görbart.
För som redan nämnts, det finns 12v vinschar. Och de flesta båtar som du skulle vilja vinscha har redan minst ett batteri... Bara påpekar det ifall du har förbisett det alternativet.
Och en handvinsch kan modifieras med två/några kugghjul och kedja till att drivas med en batteridriven maskin. Lite mer handgripligt men fullt görbart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Denna kabel ger ett spänningsfall på totalt över 20 V (över 30 V för 1.5 mm²). Motorer brukar inte gilla underspänning.O ortlala skrev:
Vill du ändå använda skarvsladd behöver du en snabb 6 A säkring (B6, inte C6) som skyddar det fasta uttaget som används för att uppnå normal säkerhet, och givetvis en JFB.
Hyr eller köp ett litet elverk. Kan vara bra att ha till andra saker också.O ortlala skrev:Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
Är du lite händig och miljömedveten kan ni också köpa en omformare med rätt kaliber och ett eller två bilbatterier som ni använder för just sjösättning och upptagning.
Jag tröttnade på att veva upp båten för hand på trailern varje gång den ska upp, har numera en 12v vinsch och ett bilbatteri. Fungerar utmärkt! Avsevärt mycket lättare att bära med sig än 170m kabel som ska rullas ut och som väger ca 40kg (2.5mm²)
elverk!
O ortlala skrev:Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
Upplägget låter lite märkligt tycker jag, föreslår att du gör det enkelt för dig och köper ny vinsch på www.cavatera.se eller använder en manuell. Har du gjort rampen hyfsat rätt är det ju inte särskilt tungt och den behöver aldrig flyttas.....O ortlala skrev:Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
6A, 170m ledning 1,5kvmm ger ett spänningsfall på 23V. Startströmmen kan antas vara 20A och då faller spänningen med 80V under någon sekund.M Mats skrev:För att ge ett bra svar krävs mer information. 170 meter är ganska långt och det kan bli utmaningar med utlösningsvilkoret (vid en kortslutning ska säkringen utlösa snabbt nog för att förhindra skada)
har huset det ska anslutas till jordfelsbrytare så blir det lättare men jag har inte beräkningarna i huvudet för att rakt av säga om 2.5 mm räcker
Vid 2,5kvmm blir spänningsfallet 14V och faller med 47V vid start.
Belastad motor kommer sannolikt inte att starta även om 2,5kvmm ledning används.
En 170m förlängningskabel väger nog en hel del. Kan vara bra att tänka på om du tänkte bära den genom skog. Kan man köra skottkärra är det nog enklare.
Om du kan köra bilen hela vägen då kan ett alternativ vara att köpa en billig växelriktare på dubbla effekten och koppa den direkt till bilbatteriet när och bara dra skarvsladd de sista metrarna. Jag har själv en billig växelriktare beställd från kina (Runt 500kr) och kör vinkelslipen (1300w) så. Se dock till att ha rejäl överkapacitet på växelriktaren om den är från kina, dom ”kinesiska watten” är ofta lite mindre, och håll motorn igång hela tiden som växelriktaren jobbar.