Elpatronen Elpatronen skrev:
Absolut billigast och säkrast!
Självklart att man haft en sån lösning under ett antal år. :cool:
Batteriet används sedan till eldriven båtmotor.
 
  • Gilla
Elpatronen
  • Laddar…
Har inte läst igenom alla svar men tillräckligt många för att förstå att många verkar avråda från förlängningssladd.

men vi har på landet flera förläningsladdar kopplade från uttag till en vattenpump strax över 100m bort. Den ligger inkopplad dygnet runt sommarhalvåret.
 
Ett par gånger om året,, varför inte handvev?
Foolproof och billigt, är det otänkbart av någon outgrundlig anledning så köp eller hyr ett kina elverk.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
F
Hydeisch Hydeisch skrev:
Har inte läst igenom alla svar men tillräckligt många för att förstå att många verkar avråda från förlängningssladd.

men vi har på landet flera förläningsladdar kopplade från uttag till en vattenpump strax över 100m bort. Den ligger inkopplad dygnet runt sommarhalvåret.
Bra att ni får pumpen att fungera. Är du säker på att säkringen skulle lösa ut om det händer något med pumpen, det kommer vatten i någon av kopplingarna eller om någon sätter en ispade i kabeln?
Anledningen till skepsisen mot förlängningskabeln är inte bara att det kanske inte fungerar pga spänningsfallet, utan framför allt att det kan bli farligt om inte säkringen löser ut om det blir något fel. Säkringen behöver en viss ström för att slå av, och med för lång kabel är risken att strömmen är för låg för att lösa säkringen, men fortfarande tillräckligt hög för att skada, döda eller bränna ner hus, folk eller skog.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Bra att ni får pumpen att fungera. Är du säker på att säkringen skulle lösa ut om det händer något med pumpen, det kommer vatten i någon av kopplingarna eller om någon sätter en ispade i kabeln?
Anledningen till skepsisen mot förlängningskabeln är inte bara att det kanske inte fungerar pga spänningsfallet, utan framför allt att det kan bli farligt om inte säkringen löser ut om det blir något fel. Säkringen behöver en viss ström för att slå av, och med för lång kabel är risken att strömmen är för låg för att lösa säkringen, men fortfarande tillräckligt hög för att skada, döda eller bränna ner hus, folk eller skog.
jag chansar kanske lite men risken är minimal då uttaget är utomhus och inte i anslutning till hus eller byggnad. Pumpen är inte heller placerad i närheten av något om den skulle gå sönder. Men får ta in det ni säger och fundera över det. Men ska tillägga att pumpen inte är inkopplad när ingen är i huset.
 
Köp en ATV med vinsch så har du tom. ett uppladdningssystem till batteriet!
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
O ortlala skrev:
Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
elverk på en kärra. allt annat är ju bara jobbigt!
 
O ortlala skrev:
Tack för alla tips. Jag tänkte undvika elverk. Gör det någon skillnad på säkerhet om man istället för vanlig kabel med 3 ledare tar en 5 ledar kabel med 3fas koppling och avslutar i byggelcentral där vinschen kopplas in.
Om du använder 2.5 mm2 kabel och säkring10 Ampere typ C kan du antagligen bara ha 90 meter kabel.Med säkring 10 ampere och typ B (snabb säkring) klarar du cirka 200 meter.

170 meter, 5-ledare 2,5 mm2 gummikabel kostar c:a 37 :-/meter.

Men det hela beror även på hur starkt det matande nätet är, föreslår att du använder ett Elverk !
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
O ortlala skrev:
Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
honda elverk. Alltid bra att ha. Speciellt om man har båt och vill ut och campa med lite finess.

finns billiga elverk med som är helt okey. Har ett alko i bilen som har funkat fint i flera år nu.
 
L lordi skrev:
Vet inte hur det blir med utlösingsvillkor, men det kanske någon mer bevandrad kan svara på. Kostnaden för 170 m kabel lär hamna ungefär som ett litet elverk. Du lär behöva något att rulla upp kabeln på också. 170 meter blir ganska otympligt att handskas med annars.
enig. 25 meter är jobbigt. Dessutom slutar de fungera hela tiden. Jobbigt att felsöka med. Och skarvar du skiten så går de sönder ännu oftare. Såg nu att en miljon andra användare också rekommenderar elverk.. men då ökar jag tydligheten i rådet. Så det får stå kvar.
 
Hydeisch Hydeisch skrev:
Har inte läst igenom alla svar men tillräckligt många för att förstå att många verkar avråda från förlängningssladd.

men vi har på landet flera förläningsladdar kopplade från uttag till en vattenpump strax över 100m bort. Den ligger inkopplad dygnet runt sommarhalvåret.
Det betyder inte att det är okej för det.....
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag hatar min 25-meterskabel innerligt. Köp inte 170 meter. Snälla. Fast om du ändå gör det, ta lite kort.
 
  • Gilla
  • Haha
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
Köpa 170m wire istället?=)
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Köp en ATV med vinsch så har du tom. ett uppladdningssystem till batteriet!
Om båten är "lätt" behövs ingen winch. Använd låg växel och en lång bogserlina så drar väl ATV:n upp båten så det går "som på räls".
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.