22 584 läst ·
67 svar
23k läst
67 svar
170 meter förlängningssladd?
500 spänn för en ny winsch och ett fritidsbatteri på det.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/elektriska-vinschar-12-v/atv-vinsch-604097/
Har inte läst igenom alla svar men tillräckligt många för att förstå att många verkar avråda från förlängningssladd.
men vi har på landet flera förläningsladdar kopplade från uttag till en vattenpump strax över 100m bort. Den ligger inkopplad dygnet runt sommarhalvåret.
men vi har på landet flera förläningsladdar kopplade från uttag till en vattenpump strax över 100m bort. Den ligger inkopplad dygnet runt sommarhalvåret.
Ett par gånger om året,, varför inte handvev?
Foolproof och billigt, är det otänkbart av någon outgrundlig anledning så köp eller hyr ett kina elverk.
Foolproof och billigt, är det otänkbart av någon outgrundlig anledning så köp eller hyr ett kina elverk.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Bra att ni får pumpen att fungera. Är du säker på att säkringen skulle lösa ut om det händer något med pumpen, det kommer vatten i någon av kopplingarna eller om någon sätter en ispade i kabeln?Hydeisch skrev:
Anledningen till skepsisen mot förlängningskabeln är inte bara att det kanske inte fungerar pga spänningsfallet, utan framför allt att det kan bli farligt om inte säkringen löser ut om det blir något fel. Säkringen behöver en viss ström för att slå av, och med för lång kabel är risken att strömmen är för låg för att lösa säkringen, men fortfarande tillräckligt hög för att skada, döda eller bränna ner hus, folk eller skog.
jag chansar kanske lite men risken är minimal då uttaget är utomhus och inte i anslutning till hus eller byggnad. Pumpen är inte heller placerad i närheten av något om den skulle gå sönder. Men får ta in det ni säger och fundera över det. Men ska tillägga att pumpen inte är inkopplad när ingen är i huset.F fredrik.johansson skrev:Bra att ni får pumpen att fungera. Är du säker på att säkringen skulle lösa ut om det händer något med pumpen, det kommer vatten i någon av kopplingarna eller om någon sätter en ispade i kabeln?
Anledningen till skepsisen mot förlängningskabeln är inte bara att det kanske inte fungerar pga spänningsfallet, utan framför allt att det kan bli farligt om inte säkringen löser ut om det blir något fel. Säkringen behöver en viss ström för att slå av, och med för lång kabel är risken att strömmen är för låg för att lösa säkringen, men fortfarande tillräckligt hög för att skada, döda eller bränna ner hus, folk eller skog.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
elverk på en kärra. allt annat är ju bara jobbigt!O ortlala skrev:Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Om du använder 2.5 mm2 kabel och säkring10 Ampere typ C kan du antagligen bara ha 90 meter kabel.Med säkring 10 ampere och typ B (snabb säkring) klarar du cirka 200 meter.O ortlala skrev:
170 meter, 5-ledare 2,5 mm2 gummikabel kostar c:a 37 :-/meter.
Men det hela beror även på hur starkt det matande nätet är, föreslår att du använder ett Elverk !
honda elverk. Alltid bra att ha. Speciellt om man har båt och vill ut och campa med lite finess.O ortlala skrev:Elvinsch på bild, 1350 W, 6A ska användas 2 gånger/år ca 10 min att dra upp båt på räls. Ca 170 meter till närmaste eluttag/3-fas uttag. Jag vill inte ha någon permanent installation genom skogsdunge utan tänker att det borde gå att lösa på enklare sätt. Är det någon som har tips på fungerande, säker och kostnadseffektiv lösning. Inser att det kanske inte är en bra idé att skarva förlängningssladdar. Tack för alla bra förslag/L[bild]
finns billiga elverk med som är helt okey. Har ett alko i bilen som har funkat fint i flera år nu.
enig. 25 meter är jobbigt. Dessutom slutar de fungera hela tiden. Jobbigt att felsöka med. Och skarvar du skiten så går de sönder ännu oftare. Såg nu att en miljon andra användare också rekommenderar elverk.. men då ökar jag tydligheten i rådet. Så det får stå kvar.L lordi skrev:
Det betyder inte att det är okej för det.....Hydeisch skrev:
Jag hatar min 25-meterskabel innerligt. Köp inte 170 meter. Snälla. Fast om du ändå gör det, ta lite kort.

