GK100 skrev:
Då kan du välja skydd som plaggis föreslår ovan eller liknande i en kapsling att placera i boden vid hydrofor och tryckströmbrytare. Låt säkringen vara 16A för uttaget det är inga problem med det.
Tack.
Hur ser en underspänningsutlösare ut? Är det som en vanlig automatsäkring och något jag kan sätta tillsammans med motorskyddet? Sedan monterar jag dessa två i en kapsling (för det är väl ett litet skåp så att säga)

För jag antar det är det jag behöver vid min hydrofor.

Redigerat:
Du ska inte ha någon underspänningsutlösare, bara motorskydd, plastkapsling och två förskruvningar för kabelgenomföringen.
I elbutik som nämndes tidigare blir det då:

http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1882
Artikelnummer 3119855 1,0-1,6A

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=100244&category_id=1882
Artikelnummer 3119864 Motorskyddsbrytare kapsling

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=100839&category_id=1969&search_page=
Artikelnummer 1470603 Förskruvning M25 dia:9-17mm

Ingen underspänningsbrytare, för då kommer inte pumpen att återstarta efter strömavbrott..
(Underspänningsbrytare har man på vedkapar, bandsågar etc.. där det är farligt att maskinen startar
av sig självt då strömmen kommer tillbaka).

Suhagg skrev:
Korrekt!
Jag förklarade dåligt. Frågan kom upp när min elektriker ska koppla in min nya central. Har skruvat upp ett 3 fas uttag på ytterväggen som ska gå till en byggbod där jag kommer ha hydrofor samt matningen ner till pumpen i borrhålet. Detta är ju lite tillfälligt under 1-2år.

Han undrade då om han redan i min central ska säkra ner från 16amp till 10amp för pumpens skull,
men bad mig ta reda på mera om den först samt bestämma mig att jag endast ska ha pumpen på detta uttag och inget annat. Jag har ett annat 3-fas uttag på tomten så "byggström" tar jag från detta sen.
Innehåller byggboden någon egen central och/eller annan el?

Om den innehåller nån annan el (oavsett om den har central eller inte) så bör säkringen elektrikern installerar vara en sån där alla tre faser bryts samtidigt. (Det bör den iofs ändå vara när det är en trefasmotor inblandad). Risken är annars att en av de tre säkringarna i huset löser ut och du tror att det är strömlöst till någon enfasgrej i byggboden, sen försöker pumpen starta och leder då över ström från de andra faserna.

Jag skulle ha kvar 16A och 2,5kvmm (för ev framtida bruk) till motorskyddet. Motorskyddet ställs på motorns märkström för att skydda motorn och säkringen är bara kortslutningsskydd för matande kabel till motorskyddet. Motorskyddet kommer att lösa ut när motorn tar över märkström eller vid 2-fasdrift. Från motorskydd till motor skulle jag välja 1,5kvmm.

GK100 skrev:
Du ska inte ha någon underspänningsutlösare, bara motorskydd, plastkapsling och två förskruvningar för kabelgenomföringen.
I elbutik som nämndes tidigare blir det då:

[länk]
Artikelnummer 3119855 1,0-1,6A

[länk]
Artikelnummer 3119864 Motorskyddsbrytare kapsling

[länk]
Artikelnummer 1470603 Förskruvning M25 dia:9-17mm
Glasklart! Tack

yxis skrev:
Innehåller byggboden någon egen central och/eller annan el?

Om den innehåller nån annan el (oavsett om den har central eller inte) så bör säkringen elektrikern installerar vara en sån där alla tre faser bryts samtidigt. (Det bör den iofs ändå vara när det är en trefasmotor inblandad). Risken är annars att en av de tre säkringarna i huset löser ut och du tror att det är strömlöst till någon enfasgrej i byggboden, sen försöker pumpen starta och leder då över ström från de andra faserna.
Tack för alla fina förklaringar. Stackars min elektriker när jag kommer och börjar svamla om sånt jag inte förstår mig på men läst på forat :wow:
Jag kommer ha en frostvakt samt en lampa. 1 fas.

En annan dum fråga. Varför har man inte alltid en enda automatsäkring för alla 3 faser?
Vad är det för vits för Svensson att veta att bara en fas löser ut? Ur felsökningssynpunkt för en elektriker kan jag förstå men för lilla mig så blir jag inge klokare. Det borde väl bara leda till mer problem än nytta om bara en fas löser ut och 2 fortfarande fungerar.

Redigerat:
För en trefasgrupp bör det vara en trepolig säkring, dvs en enda. Enda(?) vitsen med 3 separata dvärgar är kanske priset.

En annan anledning till att det blir fel med 3-pol v.s. 1-pol är väl att när en central installeras så monteras kanske några extra säkringar för framtida utvidgningar, och sen visar det sig att kristallkulan inte stämde när man valde de extra säkringarna...

Ytterligare en fråga. Om en pump av denna typ går åt fel håll borde det väl inte komma en droppe vatten? Kopplade in den igår och den pumpar och det kommer vatten då borde allt vara ok?

Vill bara försäkra mig om att den ger max som den ska och att det inte går att göra fel med faserna.

Eftersom det är en centrigalpump kommer det vatten oavsett vilket håll pumpen snurrar år men den ger betydligt bättre om den går åt rätt håll. Trycket blir högre och även flödet, man brukar se det rätt väl om man provar att köra pumpen åt det andra hållet.

skifta och prova det går även att mäta strömmen, den drar mera när den går åt rätt håll för då transporterar den mer vatten/last.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.