7 147 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
16amp eller 10amp på en 3 fas pump i borrhål?
Sida 1 av 2
Har en pump som heter Grundfors 8506 SP1 9E.
Ska den vara avsäkrad på 10amp eller 16amp?
Måste man verkligen säkra ner om det skulle vara så? Eller är det ett "bör" krav bara?
Är inte en permanent lösning utan en tillfällig för ca 2års tid.

Ska den vara avsäkrad på 10amp eller 16amp?
Måste man verkligen säkra ner om det skulle vara så? Eller är det ett "bör" krav bara?
Är inte en permanent lösning utan en tillfällig för ca 2års tid.

Hur många watt drar den?
Pumpar & andra motorer brukar ju vara inkopplade via motorskydd.. Säkringen är till för att skydda ledningen, inte ansluten utrustning.
Om pumpen skall anslutas via motorskydd eller viss säkring, står det i brux-anvisningen till pumpen. (& Då sätter man lämpligen den säkringen/det motorskyddet vid anslutningen till pumpen, inte i elcentralen.)
Om pumpen skall anslutas via motorskydd eller viss säkring, står det i brux-anvisningen till pumpen. (& Då sätter man lämpligen den säkringen/det motorskyddet vid anslutningen till pumpen, inte i elcentralen.)
Redigerat:
Man kan sätta motorskyddet inomhus. Ofta finns det inget lämpligt ställe att sätta den på ute om det är en dränkbar pump i en brunn. Behövs sällan mer än 10A om det är en pump för ett vanligt hushåll. Men somsagt måste du ju veta vad du ska ställa in motorskyddet på. Sitter det ingen annan märkskylt?
Har du inga papper på den så se om du hittar den här: http://www.grundfospumpguide.se Är de en gammal pump som inte finns så kan du maila dom å fråga!
Har du inga papper på den så se om du hittar den här: http://www.grundfospumpguide.se Är de en gammal pump som inte finns så kan du maila dom å fråga!
Redigerat:
OBS, fixa snygga märkskyltar vad motorskydd å sånt är till för.
Att knalla ner i en källare i ett hus med ett gäng olika "burkar" utan märkning är ofta ingen höjdare...
"Är det här till oljebrännaren, cirkpumpen eller vattenfallet" typ...
Att knalla ner i en källare i ett hus med ett gäng olika "burkar" utan märkning är ofta ingen höjdare...
"Är det här till oljebrännaren, cirkpumpen eller vattenfallet" typ...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag uppfattar det som att TS har en bef. gruppledning avsäkrad 16A och det är där hans fråga grundas, om han är tvungen att säkra ner till 10 A om pumpens bruks. kräver det.
Känns inte som att någon annan har uppfattat det riktigt (det kan ju i.o.f. även betyda att det är jag som har fattat fel.
)
//Patrik
Känns inte som att någon annan har uppfattat det riktigt (det kan ju i.o.f. även betyda att det är jag som har fattat fel.
//Patrik
Korrekt!Patrik_Hed skrev:Jag uppfattar det som att TS har en bef. gruppledning avsäkrad 16A och det är där hans fråga grundas, om han är tvungen att säkra ner till 10 A om pumpens bruks. kräver det.
Känns inte som att någon annan har uppfattat det riktigt (det kan ju i.o.f. även betyda att det är jag som har fattat fel.)
//Patrik
Jag förklarade dåligt. Frågan kom upp när min elektriker ska koppla in min nya central. Har skruvat upp ett 3 fas uttag på ytterväggen som ska gå till en byggbod där jag kommer ha hydrofor samt matningen ner till pumpen i borrhålet. Detta är ju lite tillfälligt under 1-2år.
Han undrade då om han redan i min central ska säkra ner från 16amp till 10amp för pumpens skull,
men bad mig ta reda på mera om den först samt bestämma mig att jag endast ska ha pumpen på detta uttag och inget annat. Jag har ett annat 3-fas uttag på tomten så "byggström" tar jag från detta sen.
Det är säkert rätt. Minsta 3-fas pumpen Grundfors har tror jag.GK100 skrev:
Med din uppskattning så är minsta modellen på motorskydd lagom att köpa? Elektrikern snackade om att det fanns något under 4amp sen 4-8amp osv.
Hittade inte din pump med hos Grundfos men kanske är denna likvärdig (SP1A-9)?
(Se bifogad pdf)
Den skall skyddas av ett motorskydd och elbutik.se har ett som passar
http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1882
Artikelnummer 3119855 1,0-1,6A
(Se bifogad pdf)
Den skall skyddas av ett motorskydd och elbutik.se har ett som passar
http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1882
Artikelnummer 3119855 1,0-1,6A
Då kan du välja skydd som plaggis föreslår ovan eller liknande i en kapsling att placera i boden vid hydrofor och tryckströmbrytare. Låt säkringen vara 16A för uttaget det är inga problem med det.Suhagg skrev: