37 479 läst ·
94 svar
37k läst
94 svar
16 grader inne, trots mer än 1 säck pellets/dag vad gör vi för fel?
Hu ja, det är inte många dagar på året det är varmt och skönt att bo vid vatten, jag har totalvägrat att titta på hus vid vatten, har flera släktingar som bor precis vid sjö/hav och fryser jämt när jag är där. Gissar att man vänjer sig vid fukten i luften och blåsten men jag tänker inte chansaRickard_nr1 skrev:
Jag fyllde 2säckar per dygn på den tiden jag hade pellets vid ungefär samma husstorlek ålder och utetemp. Låter ju inte onormalt. Finns även en anledning till att jag slängdeuut pelletsanläggningen, sålde av den och skaffa bergvärme istället. Skiten orkade inte ens tända när de blåste ute och bor man vid vattnet blåser de alltid.. Förstår att gubben som hade huset innan mig hade pellets som livsuppgift
Hade vi planerat att bo här någon längre tid så hade vi bytt så snart som möjligt till något billigare. Men tanken är att bo här under småbarnsåren, andra barnet råkade bli två tvillingar och vi vet att det huset, men det läget vi skulle vilja ha, kommer att ha rätt så stora renoveringsbehov om vi ska ha råd att köpa det och det finns ingen ork till större renoveringar ett par, tre år framöver. Just nu behövde vi något som var större än mini-huset vi hyrde så nu bor vi med grannar igen, vilket jag inte är helt ok medE Exkroken skrev:Mitt råd är att börja tokgoogla på allt om pellets eldning. Framledningtemperaturen har du fått tips om. Två säckar=32 kilo på ett dygn låter mycket vid fem minus ute om det inte blåser våldsamt. Även med en dålig panna är min tanke på hur mkt sot det är i eldstaden. Med dagens pelletspriser är jag så himla nöjd med att ha gett upp och djupborrat. Pellets eldat i två hus. Först på 90-talet och sen 2012 tills nu i mars. Stor investering. Drog till med frikyla när man ändå var tvungen att ta ett bankrån
Jag är övertygad om att man på sikt får igen pengarna inom 15 år. Och tidigare om vi säljer. Och så all tid jag kan lägga på vettigare saker. Beroende på var du bor kanske du klarar dig med luft/vattenpump. Fast där försvann förstås frikyla...
Hur många kilo pellets var det på en pall?Isakare skrev:
Värmde upp 85+85 kvm källare 23/20 grader ink varmvatten på en CTC från 70 talet, i en villa från -58 (10 cm tjocka ytterväggar, 15 cm kutterspån på taket, orginalfönster)
Det gick åt 7 pallar pellets per år, grovt sett kan man att det gick åt en pall per månad på vintern, och en pall för hela sommaren.
Din förbrukning är inget konstigt, men du borde som sagt få mer värme. Jag hade manuell sunt som inte verkade funka, så jag reglerade på elementen termostaten, fick dock byta ut flera äldre.
Det är i allmänhet 52säckar a 16kg. dvs 832kg.
Men pall är ett rätt dåligt mått eftersom det inte är definierat.
Men pall är ett rätt dåligt mått eftersom det inte är definierat.
Klicka här för att svara