38 589 läst ·
128 svar
39k läst
128 svar
1500 kr för installation av tvättmaskin?! (Elektriker)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja fast det blir inte riktigt rätt eftersom elinstallatören "övningskör" ensam hemma hos mig på dagen, medan "handledaren" gör något annat. Elinstallatören har kanske inte ens för avsikt att någonsin ta ut egen auktorisation, utan är nöjd med att kunna sitt jobb väl efter 20 års arbete, men bara på arbetstid. Utanför arbetstid är hen livsfarlig! 😉L lars80 skrev:Du kan dra en paralell till övningskörning.
Den som kör bil i syfte att övningsköra får lov att göra detta tillsammans med en godkänd handledare.
Handledaren i sin tur får lov att köra bil helt ensam då den har egen behörighet.
Den som övningskör och handledaren får däremot inte nöjesåka tillsammans om syftet inte är att övningsköra då blir det fel![]()
Nu slänger du dig vilt med uttryck som du nog inte har insett betydelsen av.Fairlane skrev:
Ja fast det blir inte riktigt rätt eftersom elinstallatören "övningskör" ensam hemma hos mig på dagen, medan "handledaren" gör något annat. Elinstallatören har kanske inte ens för avsikt att någonsin ta ut egen auktorisation, utan är nöjd med att kunna sitt jobb väl efter 20 års arbete, men bara på arbetstid. Utanför arbetstid är hen livsfarlig! 😉
Elinstallatören "övningskör" inte. Han har körkort.
Du syftar till elektriker, denna får lov att "övningsköra" när han är på jobbet och lär sig yrket.
Först gör elektrikern minst 4års praktisk utbildning innan hen får lov att påbörja högre utbildning för att sedan genom teoretiska och praktiska prov bevisa att denna besitter såpass stora kunskaper att hen på egen hand kan klara av alla problem och situationer som kan uppstå.
En vanlig elektriker behöver inte kunna detta, den vänder sig i sin tur till elinstallatören och ber om råd.
Alla elektriker klarar inte denna vidareutbildning, alla har inte intresset och de flesta är nöjda med att bara få lön och slippa det extra ansvaret det innebär att vara elinstallatör.
Jämför med kampsport:
Elektrikern kan ha alla färger på sitt bälte förutom svart, bara elinstallatören får bära svart, typ.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du har rätt, jag slarvade och kallade elektrikern elinstallatör.L lars80 skrev:Nu slänger du dig vilt med uttryck som du nog inte har insett betydelsen av.
Elinstallatören "övningskör" inte. Han har körkort.
Du syftar till elektriker, denna får lov att "övningsköra" när han är på jobbet och lär sig yrket.
Först gör elektrikern minst 4års praktisk utbildning innan hen får lov att påbörja högre utbildning för att sedan genom teoretiska och praktiska prov bevisa att denna besitter såpass stora kunskaper att hen på egen hand kan klara av alla problem och situationer som kan uppstå.
En vanlig elektriker behöver inte kunna detta, den vänder sig i sin tur till elinstallatören och ber om råd.
Alla elektriker klarar inte denna vidareutbildning, alla har inte intresset och de flesta är nöjda med att bara få lön och slippa det extra ansvaret det innebär att vara elinstallatör.
Jämför med kampsport:
Elektrikern kan ha alla färger på sitt bälte förutom svart, bara elinstallatören får bära svart, typ.
En stor skillnad mellan elektrikern och den som övningskör är att den som övningskör faktiskt har handledaren bredvid sig.
En elektriker som drar om all el hos mig, helt ensam inklusive byte av elcentral får inte ens utöka med ett uttag hemma. Jag tror vi kan vara säkra på att det finns inte en elektriker som ringer in en firma för en sådan sak. 😎
Du jämför lite äpplen med päron ibland men det är ok, du missar dock en detalj.Fairlane skrev:
Du har rätt, jag slarvade och kallade elektrikern elinstallatör.
En stor skillnad mellan elektrikern och den som övningskör är att den som övningskör faktiskt har handledaren bredvid sig.
En elektriker som drar om all el hos mig, helt ensam inklusive byte av elcentral får inte ens utöka med ett uttag hemma. Jag tror vi kan vara säkra på att det finns inte en elektriker som ringer in en firma för en sådan sak. 😎
Det finns nämligen elektriker som får utöka ditt hem med ett nytt vägguttag.
Det är inte vanligt att folk har det men vissa elektrikerhar en begränsad auktorisation som tillåter att dom utför egna arbeten inom ramen för denna auktorisation.
Dom ansöker hos elsäkerhetsverket på samma vis och visar upp dokumentation på sin kunskap.
Vad gäller elektrikerns jobb så sätts elektrikern endast på arbeten som arbetsgivaren alt elinstallatören vet att denna har kunskap för och klarar av att utföra.
Skulle problem uppstå så är hjälpen ett samtal bort, finns ingen anledning för arbetsgivaren att övervaka personal vars kunskaper är kända hos arbetsgivaren.
Skulle något gå fel så är det arbetsgivaren som straffas i de flesta fall.
Arbetsgivaren kan även delegera ansvar till elektriker med stor kunskap att övervaka elektriker med lägre kunskap åt arbetsgivaren om detta anses nödvändigt.
Du kan säga att elektrikern får körtillstånd av arbetsgivaren att köra traktor på egen hand i dennes verksamhet.
Efterhand breddas körkortstillståndet och elektrikern får lov att köra även lätt mc men bara på arbetstid och bara på rutter som arbetsgivaren har bestämt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det inte bara jobbet de tar betalt för utan restid och servicebil. Småjobb som tar 10 minuter känns därför dyrt.Alfredo skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Hör med dina grannar om de känner någon behörig elektriker i närheten.T tojaskivi skrev:Hej!
Har köpt en tvättmaskin.
Har en anslutningsdosa i badrummet utan uttag.
Vit, svart, brun, blå och grön/gul (3 fas?).
Finns jordfelsbrytare och säkringar.
Elektrikern vill ha 1500 kr för att installera elen.
Tycker det låter tok för högt.
Kan det verkligen vara en rimlig kostnad för detta?
Behöver skala en kabel och skruva i tre kablar...
Bor i Karlstad, ifall priserna skiljer sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, men är det vanligt att elektrikern ansöker om det. Vad tror du om en elektriker som inte ansökt om det, kommer denne ringa elfirma eller göra jobbet själv olagligt?L lars80 skrev:Du jämför lite äpplen med päron ibland men det är ok, du missar dock en detalj.
Det finns nämligen elektriker som får utöka ditt hem med ett nytt vägguttag.
Det är inte vanligt att folk har det men vissa elektrikerhar en begränsad auktorisation som tillåter att dom utför egna arbeten inom ramen för denna auktorisation.
Dom ansöker hos elsäkerhetsverket på samma vis och visar upp dokumentation på sin kunskap.
Nåja, det vet vi nog både du och jag att det är tanken men inte alltid så i praktiken.L lars80 skrev:
Helt horribla installationer utförs ibland av personer som utför arbete under EKP.
Jag har även sett personer med egen auktorisation säga att en jordfelsbrytare endast fungerar med jordade uttag...
Därmed inte sagt att jag tycker eller tror att elektriker generellt är dåliga på sitt jobb.
Då är det såklart, eller här på forumet där jag är ett antal personer som arbetar som elektriker ställa frågor, vilket jag tycker är bra.L lars80 skrev:
Det kan faktiskt även jag göra...
Det händer väldigt, väldigt sällan.L lars80 skrev:
Vi en tråd här, värsta elkopplingen(?), hade vi för drygt ett år sen bilder från ett bygge där man kopplat helt horribelt fel, men lämnade fina papper med mätvärden. Fina mätvärden men omöjliga med den kopplingen man gjort. Den som upptäckte det hela ville anmäla, men det skulle troligen sopas under mattan. Vad som hände fick vi aldrig veta.
Ja, men det förhindrar inte att jag som kund får hem en ensamarbetande elektriker som inte får göra samma arbete i sitt eget hem.L lars80 skrev:
Fint, jag är handledare till min dotter för körkort för B. Hon har inget eget körkort än och är långt ifrån fullärd, men köra ner till Ica klarar hon. Det finns inte på kartan att jag eller någon förskolelärare kan ge henne tillstånd att köra den sträckan själv "under överinseende av en frånvarande lärare", så nej, jag tycker inte det är en bra jämförelse.L lars80 skrev:
Du är lite väl säker. Att utföra elinstallationsarbete yrkesmässigt kan sannolikt tolkas som att man får betalt. Men det kan sannolikt, eller möjligtvis också vara så att omfattande arbete på fritiden kan tolkas som att det sker i yrkesmässigt. Jag vet inte, det finns mig veterligen inga domar.L lars80 skrev:Jag vet inte vem du frågar men svaret är följande:
1. Du har ett auktorisationsintyg ifrån elsäkerhetsverket. Där står vilka elarbeten du har lov att utföra.
2. Du behöver bara ha näringsverksamhet om du bedriver näringsverksamhet med vinstsyfte.
Du får således leka moder theresa och rädda världen från elfaror hur mycket du vill under förutsättning att du endast utför arbeten som din auktorisation är godkänd för.
Att tänka på om du tänker göra elinstallationer i annans bostad än din egen är att du saknar ansvarsförsäkring ifall grannens hus brinner ner till följd av ett fel du orsakat.
Du ställer en rad hypotetiska frågor och spekulerar hur saker fungerar i verkligheten.Fairlane skrev:
Ok, men är det vanligt att elektrikern ansöker om det. Vad tror du om en elektriker som inte ansökt om det, kommer denne ringa elfirma eller göra jobbet själv olagligt?
Nåja, det vet vi nog både du och jag att det är tanken men inte alltid så i praktiken.
Helt horribla installationer utförs ibland av personer som utför arbete under EKP.
Jag har även sett personer med egen auktorisation säga att en jordfelsbrytare endast fungerar med jordade uttag...
Därmed inte sagt att jag tycker eller tror att elektriker generellt är dåliga på sitt jobb.
Då är det såklart, eller här på forumet där jag är ett antal personer som arbetar som elektriker ställa frågor, vilket jag tycker är bra.
Det kan faktiskt även jag göra...
Det händer väldigt, väldigt sällan.
Vi en tråd här, värsta elkopplingen(?), hade vi för drygt ett år sen bilder från ett bygge där man kopplat helt horribelt fel, men lämnade fina papper med mätvärden. Fina mätvärden men omöjliga med den kopplingen man gjort. Den som upptäckte det hela ville anmäla, men det skulle troligen sopas under mattan. Vad som hände fick vi aldrig veta.
Ja, men det förhindrar inte att jag som kund får hem en ensamarbetande elektriker som inte får göra samma arbete i sitt eget hem.
Fint, jag är handledare till min dotter för körkort för B. Hon har inget eget körkort än och är långt ifrån fullärd, men köra ner till Ica klarar hon. Det finns inte på kartan att jag eller någon förskolelärare kan ge henne tillstånd att köra den sträckan själv "under överinseende av en frånvarande lärare", så nej, jag tycker inte det är en bra jämförelse.
Jag har inget intresse av att ha åsikter om vad folk gör så länge det inte berör mig.
Mitt intresse i dom här trådarna handlar till 99% vad lagen föreskriver och vad som är korrekt.
Jag delar med mig av mina kunskaper och erfarenheter för att få bort alla felaktiga ideer som sprids här.
Åter igen gör du jämförelser med äpplen och päron när du pratar om att låta din dotter övningsköra på egen hand och elektriker som gör självständigt arbete åt sin arbetsgivaren som har laglig rätt att delegera ut arbetsuppgifter på sina anställda och som dessutom får ta straffet om denna misslyckas fatalt med uppgiften.
Ger lagen dig som handledare rätt att släppa iväg din elev? Nej.
Ger lagen arbetsgivaren rätten att delegera arbetsuppgifter till elektrikern? Ja.
Skulle arbetsgivaren sätta elektrikern på en uppgift hen inte har kompetens för begår arbetsgivaren ett brott.
Jag försöker verkligen förklara för människor så enkelt som möjligt men jag kan påpeka det tusen ggr utan att alla begriper.
Jag försöker inte skydda något skrå som vissa tror, jag vill undvika bränder och dödsfall.
Vad du gör med ditt hus är något du själv får leva med, jag bryr mig nämligen inte.
🤣 gillar ditt svarFairlane skrev:
Enligt Elsäkerhetsverket:
"När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar."
Dvs du får göra jobb hos grannen eller din mamma, så länge det inte är yrkesmässigt. Kanske bjuder grannen eller mamma på middag...
Däremot får inte en person som saknar egen auktorisation utöka sin egen anläggning med ett nytt vägguttag hemma, men hen får byta ut allt hemma hos mig under ett EKP. Den personen blir nämligen en livsfarlig hemmapulare om inte arbetet utförs i tjänsten. 😂
Jag tycker många har rätt, även fast de faktiskt också verkar tycka lite olika.Fairlane skrev:
Enligt Elsäkerhetsverket:
"När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar."
Dvs du får göra jobb hos grannen eller din mamma, så länge det inte är yrkesmässigt. Kanske bjuder grannen eller mamma på middag...
Däremot får inte en person som saknar egen auktorisation utöka sin egen anläggning med ett nytt vägguttag hemma, men hen får byta ut allt hemma hos mig under ett EKP. Den personen blir nämligen en livsfarlig hemmapulare om inte arbetet utförs i tjänsten. 😂
Detta svar från Fairlane träffar ganska exakt på vad min uppfattning är.
Slamkryparen och gråskalan kommer in i begreppet "yrkesmässig", vad betyder det i detta sammanhang?
Att man tar betalt?
Att man byter tjänster med varandra (är det endast ett skattebrott, eller är det både ett skattebrott och brott mot elsäkerhetslagen?).
Att man skruvar på uppdrag?
I ena änden av skalan har vi den elinstallatör som grejar lite hemma i sin egen villa, utan ha registrerat företaget med ett EKP = garanterat OK.
I andra änden har vi den som driver ett företag och jobbar 40 timmar i veckan med att ta upp beställningar och åka och skruva och ta betalt, utan EKP = garanterat EJ OK.
Och där mellan någonstans går gränsen för vad man såsom elinstallatör får göra utan att registrerat företag med EKP.
Men själv är jag rätt säker på att det är OK att skruva hemma, skruva hos släktingar och vänner utan monetär ersättning, att skruva lite i fotbollsklubbens lokal utan ersättning såsom ideellt arbete, att fixa lite i bostadsrättsföreningen man är med i (utan monetär ersättning).
Detta är åtminstone inte sånt som någon åklagare skulle dra till rättegång, det är nog garanterat.
Ett jobb hos brorsan och få lite betalt för besväret, och typ sånt, kanske en gång om året ... Tja ...
Jag ska erkänna att jag inte vet var gränsen går, och jag tror inte lagboken heller hjälper, utan det måste antagligen utvecklas en rättspraxis från lite domar, helst prejudicerande.
Men jag tror att lagen har skrivits om igen innan vi har etablerat någon rättspraxis, det är liksom inte några prioriterade brott.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, vi kan såklart strunta i verkligheten och bara titta på exakt vad lagen säger, då är vi helt eniga på vad man får och inte får göra.L lars80 skrev:
Nu var det ju du som gjorde jämförelsen med övningskörning och jag säger bara att jag tycker jämförelsen är fel. En rimligare jämförelse är väl att lastbilschauffören inte behöver eget körkort utan kan köra runt i Sverige med en stor lastbil, under speditörens ansvar, men när arbetsdagen är slut får hen inte ens köra hem i egen bil.L lars80 skrev:Åter igen gör du jämförelser med äpplen och päron när du pratar om att låta din dotter övningsköra på egen hand och elektriker som gör självständigt arbete åt sin arbetsgivaren som har laglig rätt att delegera ut arbetsuppgifter på sina anställda och som dessutom får ta straffet om denna misslyckas fatalt med uppgiften.
Ger lagen dig som handledare rätt att släppa iväg din elev? Nej.
Ger lagen arbetsgivaren rätten att delegera arbetsuppgifter till elektrikern? Ja.
Skulle arbetsgivaren sätta elektrikern på en uppgift hen inte har kompetens för begår arbetsgivaren ett brott.
Ja, alla begriper inte, sen finns det många som begriper, men tycker att nuvarande regelverk (och det tidigare) är helt uppåt väggarna. Det jag tror många har svår att förstå är att inte alla elektriker har en egen auktorisation.L lars80 skrev:
Det är bra att vi försöker undvika bränder och dödsfall, men man kan ändå tycka att lagen är märkligt utformad när Kalle kan skruva el ensam hela dagen i kunder villor men inte får göra något i sin egen villa. Om Kalle inte anses tillräckligt skicklig att utföra jobb i sitt eget hem borde han inte anses vara tillräckligt skicklig att utföra jobb själv i andras hem. Så nog är lagen delvis för att skydda människor och egendom, men också för att skydda skrået.L lars80 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Vad har vi sagt om att försöka förstå logiken i dagens behörighetsmodell? 
En gång i tiden var det enkelt. Detta kommer från ett PM från elsäkerhetsverket som givetvis inte finns kvar på deras hemsida, men jag tror det är ett citat:
När behörighetskravet infördes i början av förra seklet var dess syfte att förhindra att en person som saknade nödvändig kompetens skulle utföra installationsarbete åt någon annan, som själv inte kunde bedöma om installationen blev säker för honom och hans omgivning.
Att inneha behörighet innebär att man själv har bevisad utbildning och praktik för att tillämpa alla regler och utföra en korrekt och säker elinstallation. Och man har ett ansvar mot kunden, så att kunde kan uppfylla sin skyldighet i elsäkerhetslagens 6 §
Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Likt småbarn som testar gränser så urartade tydligen detta system med elinstallatör och lärling, varför man införde krav på ett anställningsförhållande i ett försök att styra upp det. Syftet var fortfarande det ursprungliga, elsäkerhet.
Hur skulle du formulera regler för att låta elektriker utföra arbeten hemma men endast av sådant slag som de har lärt sig att göra? Och hur tror du den regeln skulle efterlevas? Det finns nog ingen elektriker som lyder dagens regel...
I den behörighetsmodell som kom 2017 tycker jag, liksom Danne, att både branschorganisation och skatteverk har letat sig in i lagen om elsäkerhet. Hade skatteverket helt kunnat ta ifrån elinstallatören dess 100-åriga rättighet att skattefritt utföra elarbeten precis när och var han vill, även hemma, så hade de gjort det...
Innehavaren har idag att välja mellan att vara utan el eller betala dyrt för en anläggning vars säkerhet en person inte längre ansvarar för, utan en elfirma. 6 § är i gungning IMHO.
Vi kanske skulle införa ett intyg på att anläggningen är korrekt utförd 🙄
Ska vi, för 18:e gången, grundligt gå igenom behovet av behörighet också när vi redan är på G
En gång i tiden var det enkelt. Detta kommer från ett PM från elsäkerhetsverket som givetvis inte finns kvar på deras hemsida, men jag tror det är ett citat:
När behörighetskravet infördes i början av förra seklet var dess syfte att förhindra att en person som saknade nödvändig kompetens skulle utföra installationsarbete åt någon annan, som själv inte kunde bedöma om installationen blev säker för honom och hans omgivning.
Att inneha behörighet innebär att man själv har bevisad utbildning och praktik för att tillämpa alla regler och utföra en korrekt och säker elinstallation. Och man har ett ansvar mot kunden, så att kunde kan uppfylla sin skyldighet i elsäkerhetslagens 6 §
Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
Redan från början tilläts lärlingar som arbetade under kontroll av en behörig elinstallatör. En lärling (idag elektriker) har ju inte en komplett utbildning. Lärlingen kan ha högst varierande grad av kunskap och färdighet. Tycker du då inte att det är givet att de endast får utföra de arbeten som elinstallatören har utbildat dem att göra? Det är skillnad på arbete och arbete. Elinstallatören ansvarade för att lärlingen hade de kunskaper som krävdes.Fairlane skrev:
Likt småbarn som testar gränser så urartade tydligen detta system med elinstallatör och lärling, varför man införde krav på ett anställningsförhållande i ett försök att styra upp det. Syftet var fortfarande det ursprungliga, elsäkerhet.
Hur skulle du formulera regler för att låta elektriker utföra arbeten hemma men endast av sådant slag som de har lärt sig att göra? Och hur tror du den regeln skulle efterlevas? Det finns nog ingen elektriker som lyder dagens regel...
I den behörighetsmodell som kom 2017 tycker jag, liksom Danne, att både branschorganisation och skatteverk har letat sig in i lagen om elsäkerhet. Hade skatteverket helt kunnat ta ifrån elinstallatören dess 100-åriga rättighet att skattefritt utföra elarbeten precis när och var han vill, även hemma, så hade de gjort det...
Innehavaren har idag att välja mellan att vara utan el eller betala dyrt för en anläggning vars säkerhet en person inte längre ansvarar för, utan en elfirma. 6 § är i gungning IMHO.
Vi kanske skulle införa ett intyg på att anläggningen är korrekt utförd 🙄
Ska vi, för 18:e gången, grundligt gå igenom behovet av behörighet också när vi redan är på G
Appropå intyg,Bo.Siltberg skrev:
det finns ju besiktningsmän som besiktar åt försäkringsbolag exempelvis vid överlämnande av entreprenad.
Det löser troligtvis inte problemet med en anläggning utförd av en obehörig men det kanske skulle vara till någon hjälp i händelse av ett framtida försäkringsärende.
Vi pratar konsultarvoden som är avsevärt högre än vad elektrikern kostar så man vinner nog inget på att göra elen svart och köpa ett sådant intyg.
Risken är nog hög oavsett att anläggningsinnehavaren får problem med försäkringen, även om besiktningsintyg visar att elen är korrekt utförd.
Att inte följa lagen kan vara skäl nog för bolaget att vägra betala ersättning då ett intyg inte gör en olaglig installation lagligt utan bara kan fungera som dokumentation på ifall anläggningen är behäftad med allvarliga brister eller inte.
FB kan ändå spekulera i huruvida besiktningen har kunnat upptäcka alla möjliga brister eftersom det är omöjigt att veta till 100%.
Notera att elbesiktningar inte kan utföras utav vilken elfirma som helst utan ska göras av utbildad besiktningsman.
Att låta en elektriker kika över anläggningen och skriva en lapp att det såg bra ut duger iaf inte.
Det var en liten parantes detta..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Absolut, men,m har personen kunskap nog att byta ut all el i en villa helt på egen hand så mellan 7 och 17, så finns ju kunskapen att göra det hemma på kvällen eller helgen också.Bo.Siltberg skrev:
Redan från början tilläts lärlingar som arbetade under kontroll av en behörig elinstallatör. En lärling (idag elektriker) har ju inte en komplett utbildning. Lärlingen kan ha högst varierande grad av kunskap och färdighet. Tycker du då inte att det är givet att de endast får utföra de arbeten som elinstallatören har utbildat dem att göra? Det är skillnad på arbete och arbete. Elinstallatören ansvarade för att lärlingen hade de kunskaper som krävdes.
Kontrollen kan ju tydligen ske på många mils avstånd... 😉
Ja, det är ju frågan. Personlig behörighet kanske? 😉Bo.Siltberg skrev:
Sen är jag helt enig med dig, ingen elektriker bryr sig om dagens regelverk. Jag tror inte vi kan hitta en enda elektriker utan egen behörighet i detta land som skulle ringa in någon annan för att koppla in tvättmaskinen fast.