38 587 läst ·
128 svar
39k läst
128 svar
1500 kr för installation av tvättmaskin?! (Elektriker)
Det hade jBo.Siltberg skrev:
Att testa en JFB på det vis du förespråkar är ingen garanti för korrekt funktion hos jordfelsbrytaren.M Major_D skrev:
Vet du hur mycket felström din spänningsprovare lämnar?
Visst det ger en indikering att systemet fungerar (eller är felkopplat), OM jordfelsbrytaren känner av felströmmen, men du har ju inga värden som garanterar att den egentligen uppfyller kraven för att skydda anläggningen.
Jag ska kolla din länk.
Tar man som minst två timmar är det en rimlig kostnad. Tråkigt när arbetet tar max 30 min att utföra. 10 min restid utan tullar, gratis parkering.T trippelx skrev:
Visst är det ett rimligt belopp att betala. Elektriker ska väl oxå äta, betala skatt och ha råd att gå i pension?
Men är det samhälls- och privat-ekonomiskt försvarbart att lägga dessa pengar på just detta?
Antag 4000000 hushåll / 6 års livslängd på tvätt+tork
= 667'000 byten/år
x 1500 kr
= 1'000'000'000 kr
1 miljard per år för att skruva in 3 sladdar i en dosa??
Vi ska naturligtvis inte tumma på elsäkerheten. Om man kunde gå en kvällskurs på tex Vuxenskolan och få ett "elkunskapsbevis" så man fick koppla in en tvättmaskin eller sätta upp ett exta eluttag, då skulle ca 1500kr räcka för en livstid.
Lika viktigt är förstås att lär sig vad man inte kan göra själv på ett säkert eller korrekt sätt.
(Edit: adderat en nolla. Siffrorna bygger inte på någon äkta statestik)
Men är det samhälls- och privat-ekonomiskt försvarbart att lägga dessa pengar på just detta?
Antag 4000000 hushåll / 6 års livslängd på tvätt+tork
= 667'000 byten/år
x 1500 kr
= 1'000'000'000 kr
1 miljard per år för att skruva in 3 sladdar i en dosa??
Vi ska naturligtvis inte tumma på elsäkerheten. Om man kunde gå en kvällskurs på tex Vuxenskolan och få ett "elkunskapsbevis" så man fick koppla in en tvättmaskin eller sätta upp ett exta eluttag, då skulle ca 1500kr räcka för en livstid.
Lika viktigt är förstås att lär sig vad man inte kan göra själv på ett säkert eller korrekt sätt.
(Edit: adderat en nolla. Siffrorna bygger inte på någon äkta statestik)
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Installera tvättmaskiner i badrum är nästan omöjligt i en standardvilla idag om du vill följa alla regler om avstånd.
Jag jobbar i ett bostadsbolag och vi har vid två lägenhetsrenoveringar nu haft entreprenörer som säger att dom kan sätta upp uttag på godkänd plats men inte fast installera tvättmaskiner då det inte går att göra lagligt. Underförstått är då att dom sätter uttaget lagligt sen är det upp till den boende att ställa tvättmaskin i en icke tillåten zon.
Jag jobbar i ett bostadsbolag och vi har vid två lägenhetsrenoveringar nu haft entreprenörer som säger att dom kan sätta upp uttag på godkänd plats men inte fast installera tvättmaskiner då det inte går att göra lagligt. Underförstått är då att dom sätter uttaget lagligt sen är det upp till den boende att ställa tvättmaskin i en icke tillåten zon.
Varför ska elektriker fakturera ockerpris för sin bil? Vederbörande har sin bil oavsett om denne får arbeta eller ej.
Samma skräp med servicebil-avgift, som med byggares/snickrares fakturering baserat på listpriser på flera tusen över vad de får betala, plus en massa procent på det.
Ett riktigt företag som inte är i skojjarbranchen vet vad den anställdes bil kostar per månad/mil osv.
Man gör en avvägning på medel av "tullar", mil till jobb, soppapriset osv och sedan sätter man en timkostnad på det. Man ocker-fakturerar inte en massa extra avgifter.
RUT/ROT. går enkelt att slänga ihop ett excel-ark eller word-dokument där du bara fyller i lite data, tar under en minut, sedan skriver du ut resultatet till ansökan.. Ta den minuten från ockret på 1-2 timmar min-debitering fast jobbet bara tog 10 minuter på plats.
Samma skräp med servicebil-avgift, som med byggares/snickrares fakturering baserat på listpriser på flera tusen över vad de får betala, plus en massa procent på det.
Ett riktigt företag som inte är i skojjarbranchen vet vad den anställdes bil kostar per månad/mil osv.
Man gör en avvägning på medel av "tullar", mil till jobb, soppapriset osv och sedan sätter man en timkostnad på det. Man ocker-fakturerar inte en massa extra avgifter.
RUT/ROT. går enkelt att slänga ihop ett excel-ark eller word-dokument där du bara fyller i lite data, tar under en minut, sedan skriver du ut resultatet till ansökan.. Ta den minuten från ockret på 1-2 timmar min-debitering fast jobbet bara tog 10 minuter på plats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag förutsåg faktiskt den kommentaren
Men de får väl köpa med sig en låda kakor som räcker hela veckan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag försöker förgäves föreställa mig hur ett sådant badrum ser ut. Det är enligt områdesreglerna faktiskt tillåtet att ställa en tvättmaskin direkt under duschen, bara den står på en sarg som lyfter den 10 cm. Den enda direkt olagliga placeringen jag kommer på är i ett badkar.S SueCia skrev:Jag jobbar i ett bostadsbolag och vi har vid två lägenhetsrenoveringar nu haft entreprenörer som säger att dom kan sätta upp uttag på godkänd plats men inte fast installera tvättmaskiner då det inte går att göra lagligt. Underförstått är då att dom sätter uttaget lagligt sen är det upp till den boende att ställa tvättmaskin i en icke tillåten zon.
Det kan lika gärna vara någon som inte omfattas av EKP. För hur ska det kontrolleras, har hen programmet med sig under armen när hen kommer?O Steamboy skrev:
"Bra att det löste sig för tojaskivi.
En sak som jag har funderat på är, vad händer med garantin när man fimpar stickproppen och gör en fast anslutning av exempelvis en tvättmaskin?"
Det händer ingenting med garantin. Däremot tar installationsföretaget på sig ansvaret för maskinens CE-märkning.
Ang. Maskin i duschen: Det finns regler för IP-klassning. En maskin fast installerad i närheten av duschen skall ha minimum IP24. Ett vägguttag känner inte av maskinens IP-klass. Därför kan det vara ok med ett uttag på lämpligt avstånd från duschen.
En sak som jag har funderat på är, vad händer med garantin när man fimpar stickproppen och gör en fast anslutning av exempelvis en tvättmaskin?"
Det händer ingenting med garantin. Däremot tar installationsföretaget på sig ansvaret för maskinens CE-märkning.
Ang. Maskin i duschen: Det finns regler för IP-klassning. En maskin fast installerad i närheten av duschen skall ha minimum IP24. Ett vägguttag känner inte av maskinens IP-klass. Därför kan det vara ok med ett uttag på lämpligt avstånd från duschen.
Tar en elektriker bara typ 450kr/h ? ..hur vore det att ta ut en mer rimlig timkostnad och skippa alla fulknep med flera hundra procents påslag på material, låssasprislistor och låssaskostnader i stil med servicebil ?
Jag vet inte vad en rimlig kostnad är, men både när jag jobbade med bilar och med kontorsmaskiner (som servicetekniker) på 90-talet fakturerade vi betydligt högre summor än det per timma.. ur minnet låg det på typ 960 resp 800 spänn i timmen. (Vad jag kostar i timmen nu vet jag inte) ..Och i bilbranchen är man ändå rätt bra på att lägga på feta marginaler på annat, typ motorolja osv..
Nu har det väl löst sej för TS, men vet man vad man sysslar med är det ju bara att koppla in sånt själv, lagligt ? nej.. straffbart ? nej, inte om man gör rätt.
Jag vet inte vad en rimlig kostnad är, men både när jag jobbade med bilar och med kontorsmaskiner (som servicetekniker) på 90-talet fakturerade vi betydligt högre summor än det per timma.. ur minnet låg det på typ 960 resp 800 spänn i timmen. (Vad jag kostar i timmen nu vet jag inte) ..Och i bilbranchen är man ändå rätt bra på att lägga på feta marginaler på annat, typ motorolja osv..
Nu har det väl löst sej för TS, men vet man vad man sysslar med är det ju bara att koppla in sånt själv, lagligt ? nej.. straffbart ? nej, inte om man gör rätt.