38 582 läst ·
128 svar
39k läst
128 svar
1500 kr för installation av tvättmaskin?! (Elektriker)
Hej!
Har köpt en tvättmaskin.
Har en anslutningsdosa i badrummet utan uttag.
Vit, svart, brun, blå och grön/gul (3 fas?).
Finns jordfelsbrytare och säkringar.
Elektrikern vill ha 1500 kr för att installera elen.
Tycker det låter tok för högt.
Kan det verkligen vara en rimlig kostnad för detta?
Behöver skala en kabel och skruva i tre kablar...
Bor i Karlstad, ifall priserna skiljer sig.
Har köpt en tvättmaskin.
Har en anslutningsdosa i badrummet utan uttag.
Vit, svart, brun, blå och grön/gul (3 fas?).
Finns jordfelsbrytare och säkringar.
Elektrikern vill ha 1500 kr för att installera elen.
Tycker det låter tok för högt.
Kan det verkligen vara en rimlig kostnad för detta?
Behöver skala en kabel och skruva i tre kablar...
Bor i Karlstad, ifall priserna skiljer sig.
Det beror på, hur lång restid?
Säg att han tar 550kr/h inkl. Moms och 350kr för bilen. 1 timme + bil blir då 900kr. Det borde ju räcka tycker man. Vissa firmor har dock som policy att de inte fakturerar mindre än 2h. 550+550+350=1450kr.
Säg att han tar 550kr/h inkl. Moms och 350kr för bilen. 1 timme + bil blir då 900kr. Det borde ju räcka tycker man. Vissa firmor har dock som policy att de inte fakturerar mindre än 2h. 550+550+350=1450kr.
Möjligen lite dyrt men inte helt orimligt. Gissar att elektrikern inte sett det på plats och kanske då tar till en aning extra för eventuellt strul.
Du har ingen kunnig bekant som kan hjälpa dig? Vet man vad man gör, har utrustning för att mäta och kontrollerar vad som egentligen finns i dosan, borde det var svårt att misslyckas med detta jobb. Är det en lägenhet kanske ni har någon vaktmästare eller liknande som kan hjälpa till.
Välkommen till forumet för övrigt!
Du har ingen kunnig bekant som kan hjälpa dig? Vet man vad man gör, har utrustning för att mäta och kontrollerar vad som egentligen finns i dosan, borde det var svårt att misslyckas med detta jobb. Är det en lägenhet kanske ni har någon vaktmästare eller liknande som kan hjälpa till.
Deras kontor ligger ca 5 km bort.J Johan456 skrev:
Hade inte tänkt på att de kan t.ex. debitera minst två timmar.
Fick precis en annan offert på 700 kr. Där minimidebiteringen är en timme, så 1500 kr är väl rimligt räknat men blir ändå lite konstigt tycker jag.
Skala en kabel och skruva tre skruvar borde ta 10 min max.
Jag vet vad jag gör och har mätinstrument. Men lagen säger väl nej, då detta är en fast installation, eller? Installerar i badrummet.Alfredo skrev:
Möjligen lite dyrt men inte helt orimligt. Gissar att elektrikern inte sett det på plats och kanske då tar till en aning extra för eventuellt strul.
Systerns make jobbar inom bygg och har kontakter, men de befinner sig 300 km bort i Stockholm.
Tack så mycket!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur är det med butiken som säljer maskinen? Ofta erbjuder ju butiken transport/installationshjälp, som brukar vara lite billigare.
Beloppet är inte helt orimligt. Alla företag som arbetar med den här typen av korta serviceuppdrag har svårt att få ihop planeringen så att man effektivt kan fylla en 8h dag varje dag. Varje uppdrag långt som kort ger statistiskt en viss odebiterad dödtid mellan uppdragen. Är då uppdraget kort, så kan risken för dödtid vara värd mer än själva uppdraget.
Därmed debiterar ofta service företag med en prismodell där man har en startkostnad som skall täcka diverse overheadkostnader, ex. dödtid mellan uppdragen. Och sedan en kostnad för det faktiskt utförda arbetet. Den är i sin tur i vissa företag också baserad på en fastprislista. Eller på rörlig förbrukad tid.
Beloppet är inte helt orimligt. Alla företag som arbetar med den här typen av korta serviceuppdrag har svårt att få ihop planeringen så att man effektivt kan fylla en 8h dag varje dag. Varje uppdrag långt som kort ger statistiskt en viss odebiterad dödtid mellan uppdragen. Är då uppdraget kort, så kan risken för dödtid vara värd mer än själva uppdraget.
Därmed debiterar ofta service företag med en prismodell där man har en startkostnad som skall täcka diverse overheadkostnader, ex. dödtid mellan uppdragen. Och sedan en kostnad för det faktiskt utförda arbetet. Den är i sin tur i vissa företag också baserad på en fastprislista. Eller på rörlig förbrukad tid.
Fast är man seriös måste man även kontrollera vad som är vad i dosan. Bara för att det kanske finns en gulgrön kabel där är det ingen garanti för att det är skyddsjord. Och även om det är ett "struntjobb" kan det nog vara svårt att fixa åtta liknande struntjobb på en arbetsdag. Man ska hitta till kunden. Kunden ska vara hemma. Inget får strula. Ja du fattar.T tojaskivi skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är som sagt ett arbete som kräver behörighet, men jag tror att många väljer att göra det själv ändå. OM du väljer den vägen, så se bara till att du verkligen är helt säker på hur det skall göras, och sedan tänker ett varv till på vad du har tänkt fel på. Och rådfråga dina kunniga släktingar och/eller här på forumet.T tojaskivi skrev:
Butiken erbjöd installation för ca 500 kr, men då var det en ”inte behörig elektriker” som skulle utfört jobbet. Antar att det var en stickpropp i ett eluttag alltså.H hempularen skrev:Hur är det med butiken som säljer maskinen? Ofta erbjuder ju butiken transport/installationshjälp, som brukar vara lite billigare.
Jag kände samma...Alfredo skrev:
Hemförsäkringen gäller väl inte om t.ex. huset brinner ner pga tvättmaskinen, om det är någon obehörig (jag) som kopplat in den?
Det kan säkert bli problem om det går att visa på att du har gjort en felaktig inkoppling och den felaktigheten har orsakat branden. Tar maskinen bara eld på "normalt sätt" (hmmm) utan samband med några felaktigheter i inkopplingen kan jag inte se att försäkringen ska påverkas.T tojaskivi skrev:
Det finns alltför många halvvilda hempulare här (syftar ej på "hempularen"
Hört mycket om den där hempularen...Alfredo skrev:
Det kan säkert bli problem om det går att visa på att du har gjort en felaktig inkoppling och den felaktigheten har orsakat branden. Tar maskinen bara eld på "normalt sätt" (hmmm) utan samband med några felaktigheter i inkopplingen kan jag inte se att försäkringen ska påverkas.
Det finns alltför många halvvilda hempulare här (syftar ej på "hempularen") och det hedrar dig att du vill göra rätt och vi ska naturligtvis inte uppmuntra något annat. Jag personligen hade dock glatt kopplat in maskinen utan någon som helst oro kring "olagligheter" eller hemförsäkringar.
Jag känner mig tryggt förvissad om att mitt "arbete" skulle hålla minst lika hög kvalitet som det en godtyckligt vald elektriker gör och det räcker för att jag ska sova gott.
Haha! Om jag gör det så sker det i samband med videosamtal med någon kunnig.
Tack för info/hjälp allihopa!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det har diskuterats i kilometerlånga trådar. Som jag uppfattar det så gäller hemförsäkringen så länge inte branden beror just på din dåliga inkoppling.
En tvättmaskin är iofs. lite riskabel genom att det går rätt stora strömmar, så en dålig koppling brinner. Å andra sidan så är det rätt svårt att göra fel OM man någorlunda förstår vad man håller på med. Jag tror att den stora risken med en anslutningsdosa med trefas, är att en okunnig hempulare inte förstår det där med att det kan bli 400V till maskinen om man kopplar fel, eller strikt litar på färger utan att kontrollmäta. Och så gäller det ju att kopplingen blir bra. Även där finns en okunnighets risk, om man har dålig koll, så kan det vara svårt att förstå hur varmt det kan bli med en dålig koppling.
Just kopplingsklämman kan ju bli oväntat fel. Det var en tråd här tidigare, där någon hade försökt få tråden att sitta under skruvskallen i klämman, och inte sett/förstått att skruven skall klämma ihop två kontaktbleck, där tråden skall sitta mellan blecken.
En tvättmaskin är iofs. lite riskabel genom att det går rätt stora strömmar, så en dålig koppling brinner. Å andra sidan så är det rätt svårt att göra fel OM man någorlunda förstår vad man håller på med. Jag tror att den stora risken med en anslutningsdosa med trefas, är att en okunnig hempulare inte förstår det där med att det kan bli 400V till maskinen om man kopplar fel, eller strikt litar på färger utan att kontrollmäta. Och så gäller det ju att kopplingen blir bra. Även där finns en okunnighets risk, om man har dålig koll, så kan det vara svårt att förstå hur varmt det kan bli med en dålig koppling.
Just kopplingsklämman kan ju bli oväntat fel. Det var en tråd här tidigare, där någon hade försökt få tråden att sitta under skruvskallen i klämman, och inte sett/förstått att skruven skall klämma ihop två kontaktbleck, där tråden skall sitta mellan blecken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Om huset brinner ner för att en obehörig kopplat in tvättmaskinen så gäller nog försäkringen ändå, om man inte gjort något riktigt illa, då man kan få avdrag möjligen. Vem som kopplat in den i det nedbrunna huset kan vara rätt svårt att veta.