38 587 läst ·
128 svar
39k läst
128 svar
1500 kr för installation av tvättmaskin?! (Elektriker)
Har man fått tag på en bra hantverkare som tar smajobb erbjuder man den att börja halv sju för ett jobb som tar en kvart, så brukar inte fakturan bli så hög 
Va? Förklara gärna.J Johan456 skrev:
Jag har full behörighet från gamla Televerket till ESV HVDC 1200kV.
Jobbar inte med el idag heller inget eget bolag men ESV har full koll på mig i deras register med ständiga utskick.
Vad menar du på att ESV inte har koll på sina register?
Jag hävdar nog mer på att Skatteverket har varit inblandade för att få bort svartjobb.
Du finns registrerad med din behörighet. Men elsäkerhetsverket har ingen koll på hur olika företags egenkontrollprogram, eller om det ens finns något egenkontrollprogram. De ser heller inte vilka som utför elinstallationsarbete på företagen. Det enda dom ser är vem som är auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.D Danne824 skrev:Va? Förklara gärna.
Jag har full behörighet från gamla Televerket till ESV HVDC 1200kV.
Jobbar inte med el idag heller inget eget bolag men ESV har full koll på mig i deras register med ständiga utskick.
Vad menar du på att ESV inte har koll på sina register?
Jag hävdar nog mer på att Skatteverket har varit inblandade för att få bort svartjobb.
Jag tror att vi pratar förbi varandra, troligtvis är det jag som inte hänger med och du har helt rätt.J Johan456 skrev:Du finns registrerad med din behörighet. Men elsäkerhetsverket har ingen koll på hur olika företags egenkontrollprogram, eller om det ens finns något egenkontrollprogram. De ser heller inte vilka som utför elinstallationsarbete på företagen. Det enda dom ser är vem som är auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.
Vad jag ville komma till är att jag har full behörighet att jobba på min egen anläggning även på mätarskåpet och anmäla detta till nätägaren men jag kan inte göra det åt dig utan att ha registrerat bolag.
För mig är det mer av en kontroll från Skatteverket än mina kunskaper.
Men det kan vara en villfarelse från min sida.
Följer mina egna installationer ELSÄK 😅 nä det gör de inte! 😎
Cut corners, skomakerens barn osv. den dagen jag säljer får jag väl åtgärda 😁
Du får lagligt göra jobb hemma hos mig om du har auktorisation, bara det inte sker i näringsverksamhet. Men jag har egen auktorisation så det behövs inte.D Danne824 skrev:Jag tror att vi pratar förbi varandra, troligtvis är det jag som inte hänger med och du har helt rätt.
Vad jag ville komma till är att jag har full behörighet att jobba på min egen anläggning även på mätarskåpet och anmäla detta till nätägaren men jag kan inte göra det åt dig utan att ha registrerat bolag.
Har du en egen auktorisation så får du göra elen hemma hos vem du vill förutsatt att dom godkänner att du gör det, dock får du inte ta betalt.D Danne824 skrev:Jag tror att vi pratar förbi varandra, troligtvis är det jag som inte hänger med och du har helt rätt.
Tar du emot betalning måste du ha företag och betala skatt.
Är du säker på det?J Johan456 skrev:
Jag har uppfattning det att man måste ha ett eget bolag alternativ jobba för ett företag som använder behörigheten som certifiering.
Jag vill inte säga emot ditt inlägg men var hittar du stöd för att det inte behöver ske i näringsverksamhet?
Tänkte inte gå över till grannen och erbjuda min tjänst som installatör men är nyfiken. Har inte uppfattat
L lars80 skrev:
Jag vet inte vem du frågar men svaret är följande:D Danne824 skrev:Är du säker på det?
Jag har uppfattning det att man måste ha ett eget bolag alternativ jobba för ett företag som använder behörigheten som certifiering.
Jag vill inte säga emot ditt inlägg men var hittar du stöd för att det inte behöver ske i näringsverksamhet?
Tänkte inte gå över till grannen och erbjuda min tjänst som installatör men är nyfiken. Har inte uppfattat
1. Du har ett auktorisationsintyg ifrån elsäkerhetsverket. Där står vilka elarbeten du har lov att utföra.
2. Du behöver bara ha näringsverksamhet om du bedriver näringsverksamhet med vinstsyfte.
Du får således leka moder theresa och rädda världen från elfaror hur mycket du vill under förutsättning att du endast utför arbeten som din auktorisation är godkänd för.
Att tänka på om du tänker göra elinstallationer i annans bostad än din egen är att du saknar ansvarsförsäkring ifall grannens hus brinner ner till följd av ett fel du orsakat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Enligt Elsäkerhetsverket:D Danne824 skrev:Är du säker på det?
"När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar."
Dvs du får göra jobb hos grannen eller din mamma, så länge det inte är yrkesmässigt. Kanske bjuder grannen eller mamma på middag...
Däremot får inte en person som saknar egen auktorisation utöka sin egen anläggning med ett nytt vägguttag hemma, men hen får byta ut allt hemma hos mig under ett EKP. Den personen blir nämligen en livsfarlig hemmapulare om inte arbetet utförs i tjänsten. 😂
Du kan dra en paralell till övningskörning.Fairlane skrev:
Den som kör bil i syfte att övningsköra får lov att göra detta tillsammans med en godkänd handledare.
Handledaren i sin tur får lov att köra bil helt ensam då den har egen behörighet.
Den som övningskör och handledaren får däremot inte nöjesåka tillsammans om syftet inte är att övningsköra då blir det fel