38 584 läst ·
128 svar
39k läst
128 svar
1500 kr för installation av tvättmaskin?! (Elektriker)
Även om själva inkopplingen tar 15 min så ska ju elektrikern ta sig dit och ta sig tillbaka till firman. Han ska även säkerställa att alla nödvändiga ledare verkligen är rätt. Testa, mäta, kanske märka om i centralen osv.. Går fort en timme.T tojaskivi skrev:
Det var en elfirma.DjAlbert skrev:
Får eventuellt hjälp från kompisens pappa, men annars hör jag med hyresvärden. Skadar inte att testa!
Inte för att vara sån, men kompisens pappa är -antagligen- inte behörig att göra installationer på sin fritid. (Hur jävla puckat det än låter..) Nuförtiden är det väl företaget som står för behörigheten såvida aktuell elektriker själv inte har behörigheten (vilket inte brukar vara fallet tror jag inte)T tojaskivi skrev:
Reglerna idag verkar helt sjuka.
Det är inte speciellt puckat. Men jag inser att du inte vet varför. Reglerna idag skapar iaf förutsättningar för Elsäkerhetsverket och för köpare av elinstallationstjänster att kontrollera behörighet.E eddiw skrev:Inte för att vara sån, men kompisens pappa är -antagligen- inte behörig att göra installationer på sin fritid. (Hur jävla puckat det än låter..) Nuförtiden är det väl företaget som står för behörigheten såvida aktuell elektriker själv inte har behörigheten (vilket inte brukar vara fallet tror jag inte)
Reglerna idag verkar helt sjuka.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Förmodligen så vill han ha 1500kr eller så kan det lika gärna vara. Även om det bara är 10min skala kabel och lite bilkörning så kanske det strular ihop schemat och planeringen. Det är inte värt att hålla på med krångliga kunder för några hundralappar, speciellt såna som beklagar sig på diverse forum 
Jasså? Det blir 100% rätt inkopplat iallafall.J Johan456 skrev:
Verkar som att väldigt många installerar allt själv oavsett behörighet eller inte. Knepigt.
Är företaget som säljer maskinen auktoriserat och registrerat hos Elsäkerhetsverket är den personen de skickar ut en "behörig elektriker" även om det är tjejen i kassan eller killen som sopar golvet de skickar ut. Detsamma gäller om du anlitar ett renodlat elinstallationsföretag. Den som kommer ut behöver inte vara en auktorisera elinstallatör utan det kan vara "vem som helst" där också. Alla som omfattas av företagets egenkontrollprogram är "behöriga elektriker".T tojaskivi skrev:
Här är det på sin plats med en rättelse. Det som kan kontrolleras av konsument är att företaget är registrerat och auktoriserad av Elsäkerhetsverket. Om så är fallet innebär det dock inte att personen som kommer ut är en auktoriserad elinstallatör. Det kan lika gärna, som @eddiw skriver vara en vanlig yrkesman som omfattas av företagets egenkontrollprogram och som inte får göra samma installation på sin fritid. Det kan även vara så att den som kommer ut faktiskt är en personligt auktoriserad elinstallatör. Det är dock högst tveksamt huruvida det spelar någon roll då ansvaret för installationstjänsten ändå ligger på företaget. Krasst sett är den personliga auktorisationen av elinstallatörer helt irrelevant för konsumenter så länge de inte lyckas övertyga en elinstallatör att göra ett arbete gratis åt dem på sin fritid.J Johan456 skrev:
Inte en rättelse men ett förtydligande har du gjort.O Steamboy skrev:Här är det på sin plats med en rättelse. Det som kan kontrolleras av konsument är att företaget är registrerat och auktoriserad av Elsäkerhetsverket. Om så är fallet innebär det dock inte att personen som kommer ut är en auktoriserad elinstallatör. Det kan lika gärna, som @eddiw skriver vara en vanlig yrkesman som omfattas av företagets egenkontrollprogram och som inte får göra samma installation på sin fritid. Det kan även vara så att den som kommer ut faktiskt är en personligt auktoriserad elinstallatör. Det är dock högst tveksamt huruvida det spelar någon roll då ansvaret för installationstjänsten ändå ligger på företaget. Krasst sett är den personliga auktorisationen av elinstallatörer helt irrelevant för konsumenter så länge de inte lyckas övertyga en elinstallatör att göra ett arbete gratis åt dem på sin fritid.
Det tror jag inte.J Johan456 skrev:
Du menar att han inte får installera en tvättmaskin utanför hans arbete, eller? Jag menar att han fortfarande har mer kunskap och det lär bli bättre/säkrare om han gör det. Oavsett om det är lagligt eller ej, då väldigt många installerar oavsett behörighet.
Nej, jag svarade att jag inte tyckte det var puckat att en yrkesman inte får göra installationer på sin fritid. Ett tvättmaskin klarar nog alla elektriker, men det var inte det jag svarade på. Men det här blir invecklat och är OT så det räcker.T tojaskivi skrev:
Det som många missar är att en elektriker ansvarar för det han gör och skall ansluta endast om han vet att anläggningen är ok.
Det sker inte i alla fall men Elektrikern ska se till att uttaget klarar det som kopplas på.
Därför är det svårt att få ett uttag eller liknande inkopplat.
Av egen erfarenhet vet jag att om man bara ska koppla in "ett uttag" så kommer kunden och säger... Kan du inte göra detta..... när du ändå är här . ... och så blir hantverkaren sen till nästa jobb och ännu mer klagomål
Det sker inte i alla fall men Elektrikern ska se till att uttaget klarar det som kopplas på.
Därför är det svårt att få ett uttag eller liknande inkopplat.
Av egen erfarenhet vet jag att om man bara ska koppla in "ett uttag" så kommer kunden och säger... Kan du inte göra detta..... när du ändå är här . ... och så blir hantverkaren sen till nästa jobb och ännu mer klagomål
Missade att skriva att Elektrikern måste kontrollera att det han kopplar in på anläggningen fungerar och att anläggningen klarar av det.